spoiled Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 En del av min euphyllia har hastigt krympt ihop och är täckt med vita skivor, plus att det kommer en vit massa ur den. Vad kan jag göra? Klippa bort eländet som är skadat/sjukt för att rädda resterande? Citera
JMAONE Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 Täckt med vita skivor.. nu förstår jag inte? Citera
MattiasN Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 låter som det är skelettet som är på väg fram, troligtsvis är det då försent att göra något för den grenen, men restrerande grenar behöver inte påverkas av att en gren dör Citera
spoiled Postat 7 februari 2007 Författare Postat 7 februari 2007 Exakt Mattias! När jag skrev detta så hade jag inte koll på vad de där var, men när jag kände lite lätt på den så förstod jag att de var skelettet och precis som du säger så är den grenen helt körd nu Så de hela är överspelat kan man säga heheTack ändå! Citera
stigigemla Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 Försök att försiktigt borsta av alla lösa flagor på stammarna. Detta kan vara "Brown yelly disease" som jag haft flera gånger och stoppat på detta sätt. Det går också att blåsa bort dem med luftslang och munkraft. Citera
spoiled Postat 20 december 2007 Författare Postat 20 december 2007 Hela skiten dog så småningom först denna gren, senare resten. går fort när de går utför. det är den enda korall som dött för mig. min andra euphyllia (en ancora) har de aldrig varit några som helst bekymmer med.min misstanke är/var att den stod alldeles för strömt, men jag vet inte 100 Citera
_Manne_ Postat 20 december 2007 Postat 20 december 2007 har råkat ut för något liknande nu.. en del är halft borta kan man säga.. detta är inte direkt en arm model, utan denna vecklar ut sig till en boll snarare.. så det går inte direkt o klippa bort en "arm" häller.. vet inte riktigt om det går att rädda på något sätt tyvärr.. Citera
spoiled Postat 20 december 2007 Författare Postat 20 december 2007 tyvärr gör de nog inte de men hoppas jag har fel Citera
aerie Postat 20 december 2007 Postat 20 december 2007 Så länge det inte angripit hela korallen så skulle jag chansa på att kapa av delarna som inte angripits eller åtminstone suga av de dåliga delarna med hävert ner i en hink och slänga det. Hur som helst, gör er av med det infekterade området. Citera
aerie Postat 20 december 2007 Postat 20 december 2007 Manne, fragga den genom att såga sönder skelettet. Citera
_Manne_ Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 blir väldigt svårt.. hm.. ska fixa fram en bild senare idag så fårstår ni... Citera
_Manne_ Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 här kommer bilder , retade den lite så den drog ihop sig en del så man kunde se problemet.. finns inte direkt någon "arm" att såga väck direkt.. är det något o göra åt eller det är kört typ... Citera
aerie Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 Om jag minns rätt så är det fortfarande enskilda polyper i den så man kan fortfarande såga isär skelettet emellan dessa. Fortsätter förödelsen att sprida sig så skulle jag såga isär den och placera bitar på lite olika ställen i karet. Men det är upp till dig. Vill du ha mer info så finns det guider på nätet för hur man fraggar såna här, har dock ingen sparad på länkarna tyvärr. Citera
_Manne_ Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 har spolat den "ren" igår.. så ska se vad som händer nu i helgen.. se får man nog ta tag i det hela.. bara synd att det krabbar lite.. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.