Gå till innehåll

128 Liter


richard.r

Rekommenderade inlägg

clownfiskar är ganska lätta att sköta, men trots allt en levande individ, så läs på ordentligt. Kika under "mitt första akvarium"-sektionen här på forumet komemr du få många matnyttiga tips på dina frågor. Ibland är det lite jobbigt att sga exakt samma saker till väldigt många som stälelr samma fråga, så kika lite och se om du inte kan få svar i de övriga trådar som finns på en del av dina frågor, och varmnt välkommen hit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker Petter! Jag har alltid tagit förgivet att Nemo är en A. Ocellaris. Jag säger inte emot dig då jag bara tagit det förgivet.

Richard!

A. Percula och A. Ocellaris är inte lätta att skilja åt. När jag var och skulle köpa min Percula i på Korallfisken frågade de varför just den sorten och jag förklarade att den hade bäst teckning. Då visade de upp ett gäng olika clowner och sen frågade de vilken som var bäst i färgen och teckningen. Jag var helt säker på mitt svar när jag pekade ut en sort. Den var Ocellaris. Så de är lika för nybörjare i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker Petter! Jag har alltid tagit förgivet att Nemo är en A. Ocellaris. Jag säger inte emot dig då jag bara tagit det förgivet.

Saltnördsinlägg:

Jo, ocellaris och percula ser nästan identiska ut. Men eftersom Marlin (Nemos pappa) surfade med strömmen till Sidney så bör han vara en A. percula.

A. occelaris lever på nordvästra sidan av Australien upp till Indien

inte på stora barriärrevet.

//Slut på saltnördsinlägg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du söker lite i trådarna här så kommer du se att det går alldeles utmärkt utan anemon. Jag och säkert många andra med mig tycker att 128 liter är för litet för att hålla en anemon i. Dessutom har de speciella krav på belysning och vattenkvalité. De kommer att ta andra koraller som substitut som inte har samma krav på sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej hur mkt kostar det att göra om karet till saltvatten då? Måste clownfiskar ha anemoner och sånt där eller går det utan?

Som nybörjare rekomenderar jag dig att inte skaffa anemon. Läs på mycket om dem innan du skaffar en. Det finns en bra tråd som Clownen startat som är klistrad under Lägre djur, anemonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, då så - fish only i ett 128liters, om du håller dig till lämpliga, tåliga, "små" fiskar är ju inget problem. Vad gäller sumpen, om du ska ha en sådan, så är det ca 30 liter som jag har... jag har inte borrat akvariet utan kör med en överrinningslåda, och en returpump i sumpen... ganska enkelt egentligen, och svaren som jag fått vad gäller storlek o så, så ju mer vattenvolym, desto bättre - 30 liter är bättre än inget. För mitt akvarium har det gjort underverk tycker jag. Jag har kunnat stoppa ner skummaren, doppvärmare, en "massa" levande sten och så där, plus att jag byggt ihop en automatisk vattenpåfyllning som fyller i osmosvatten i sumpen...

Krya på dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen hit.

Börja med att läsa böcker och naturligtvis här på forumet exempelvis

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=61

Hoppas det klarnar lite

Läs så mycket du orkar och lite till. Det finns olika skolor om att ha LS eller inte.

Skulle tippa på att minst 95 % av oss kör med LS och med minst 10% av vattenvolymen (120 liters kar= minst 12kg LS).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja inte helt utan men går det t.ex att ha faxe kalk och vit hålsten istället? Och det där med filtret läste nån artikel här om nån som gjorde om ett 80 mollyhotell till ett saltvatten. Om jag bara ska ha fish only så vad mer behöver jag. Har ett 32 liter som kan funka som sump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...