Gå till innehåll

Hög tillförlitlighet hos nivågivare


uffe2

Rekommenderade inlägg

Uffe du verkar insatt i elektonik.

En nivåsensor är konstrured så att man har 2st kol tex från elmotor. Dessa gjutes in i en hållere med t.ex epoxy. Jag använde ett pvc rör där kolen stack ut 5mm. Man lägger på en spänning och vid kontakt med vatten så leder det ström som antingen slår på eller av ett relä. Min konstrution hade en brytare för till eller på. Man kan då antingen slå av eller på en motor som pumpar vatten. Avståndet mellan kolen bör vara c:a 6mm men det beror naturligtvis på spänningen (saltvatten leder bra sött sämre).

Lycka till med bygget! De prof. tycker jag är för dyra. Kanse kan du hitta sensorn för båtbruk men där lägger dom på minst 800%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du någon som har provat på detta ?

Hur är det med tillförlitligheten ?

typ, vad händer om man startar dammsugaren brevid sumpen ?

Hur kan man skärma av ytttre magnetiska störningar på ett bra sätt ?

Uffe2: Min "gamla" idé var att sätta en plåt på utsidan av sumpen. Sedan lägger man en högfrekvent växelspänning på den i serie med ett motstånd. Så är det bara att mäta växelspänningens storlek. När vattnet stiger ökar kapacitansen till jord och spänningen minskar.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

En typ vi hade när jag jobbade på kartongbruket, till de riktigt kläggiga rörorna som gav beläggning på givarna, var en "helgjuten gummislang med flottör" som hade en lägesströmställare i sig.

Om den var helgjuten eller bara tilltäpt där sladdarna kom ut vet jag inte. Flottören var säkert inte bara luftfylld, utan fylld med PUR eller liknande, för då skulle den kunna fungera även om det kom vatten i den(om sladdarna också är tätade).

post-4410-14468916779909_thumb.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...