Gå till innehåll

Hög tillförlitlighet hos nivågivare


uffe2

Rekommenderade inlägg

Ett att ha råkat ut för ett missöde med en mekanisk nivågivare (med magnetisk flotör och tungelement ifrån ClasOhlsson), så undrar jag vilka andra typer av nivågivare (till sumpen) som man kan använda sig av som har stor tillförlitlighet !

Ex. induktiva, kapacitiva, ultraljud, UV-ljus nivågivare ....vad som helst bara dom fungerar ! Några bra förslag ?

PS Missödet med clabbes givare var att ett pyttelitet fragment av avlagring (kalk & alger) satte sig på styrstaven och flotören, som plötsligt gjorde att flotören inte flöt upp.

Detta trots att det var ett flera millimeter stort avstånd mellan flotör och styrstav.

Jag försökte att få flotören att hänga sig igen, men jag lyckades aldrig...typiskt !

Sedan gjorde jag ren givaren i utspädd saltsyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker hemmabygget med Classes nivågivare med fiskeflöte som flottör funkar bra som jag själv kör.

Spelar ingen roll om det kommer kalk, alger eller en snigel sätter sig på på flottören -funkar ändå. Förutom fiskeflötet är det bara en fiskelina och de håller länge i saltvatten med samt mot uv ljus.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar bara om ena givaren fastnar i nedfällt läge (sluten),

vilket förhindrar översvämmning.

Men fastnar ena givaren i uppfällt läge (öppen),

så kommer jag inte att få någon påfyllning av nytt osmosvatten.

Kopplar jag givarna parallellt, så blir det tvärtom.

Vad är bäst ? Ett blött golv eller ett torrt akvarium ?

Jag har idag en extra givare, som indikerar för "hög" vattennivå i sumpen (7 cm ovanför normal-nivån), vilket var tänkt att avge ett larm.

För hög vattennivå i sumpen kan man ex. få om returpumpen går sönder eller om en nivågivare pajar.

Man skulle kanske koppla in denna givare,

så att strömen bryts till vattenpåfyllningen när denna flotör flyter upp.

Går det inte ha två st i serie för att minska risken ??
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en enkel (och billig ) lösning och spontant verkar den även fungera tillförlitligt !

Dessvärre trodde jag även detta om Classe nivågivare,

så vad säger att man inte gör en felbedöming igen .......

det var denna jag menar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=136746&postcount=14

säkert mot alger och kalk som sagt.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns massor av lösningar som säkert funkar fint, gällande denna Classe modellen med fiskeflöte:

# Det som säger för är just enkelheten. Få delar som kan krångla.

# Det som är emot: vet ingen som kört längre med sin än 6månader (jag)

Dock problemfritt och utan ngt underhåll under den perioden.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Tunze osmolator till påfyllningen som så här långt (1 år) har fungerat utmärkt. Hade tidigare Aqua Medics som jag tyckte var riktigt skräp.

Om min Tunze börjar krångla kommer jag att köpa en ny från Trop Tronic: http://www.troptronic.de/pegel_e.htm

5-iin.gif5-iin2.gif Utan att veta är känslan hög kvalitet. Har nyligen beställt en Trop Tronic för att skydda mot översvämning i karet. Om vattenytan stiger till en viss nivå så ska den bryta returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående troptronic

Måste ha jordat uttag samt ev ej jordkabel. Beror lite på var man kopplar in den. När jag hade en liten sump innan så var jag tvungen att beställa en sådan också.

Fö har jag vattenpåfyllning och Ph mätare som funkar finfint ifrå troptronic. Bra sevice också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade nu med en laserpekare mot hörnet på ett kar. Ljusstrålen kommer ut ur karet på ett helt annat ställe om den går in över vattenytan eller i vatten. Skillnaden är så stor att det skulle vara lätt att använda en smalstrålande lysdiod och en fototransistor. Den här lösningen förutsätter att man håller litet rent där ljuset går men den kan inte hänga sig plötsligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför stänger man av returpumpen när vattnet kommer upp till en viss nivå ?

Vid strömavbrott så stiger vattennivån i sumpen och

då är det risk att returpumpen inte startar.

Jag kör med Tunze osmolator till påfyllningen som så här långt (1 år) har fungerat utmärkt. Hade tidigare Aqua Medics som jag tyckte var riktigt skräp.

Om min Tunze börjar krångla kommer jag att köpa en ny från Trop Tronic: http://www.troptronic.de/pegel_e.htm

5-iin.gif5-iin2.gif Utan att veta är känslan hög kvalitet. Har nyligen beställt en Trop Tronic för att skydda mot översvämning i karet. Om vattenytan stiger till en viss nivå så ska den bryta returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade inte du också några ideer om att använda en induktiva givare med en spole ?

Jag kollade nu med en laserpekare mot hörnet på ett kar. Ljusstrålen kommer ut ur karet på ett helt annat ställe om den går in över vattenytan eller i vatten. Skillnaden är så stor att det skulle vara lätt att använda en smalstrålande lysdiod och en fototransistor. Den här lösningen förutsätter att man håller litet rent där ljuset går men den kan inte hänga sig plötsligt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kontaktgivare som mellan 2 st t.ex. kol känner ledtalet (leder ström t.ex i vatten) är det absolut säkraste. Detta är helt utan rörliga delar. Sander sålde sådana förut för akvariebruk men tyvärr ej mera (gick väl aldrig sönder). Motsvarande används numera i alla tankmätare på båtar där man helt gått ifrån rörliga delar som alltid kan hänga sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolstavar ? Kan dom vara robusta nog ?

Är dom inte som en blyerts-spets, som man lätt bryter av ?

Kanske är titan-stavar bättre ?

Tag två titan-stavar som man lägger på en mycket liten ström ( << 1 uA och <1 V) till AD-ingången på PIC processorn är lätta att fixa rent elektriskt,

men hur gör man mekaniskt ?

Vad kostar titan-stavar ?

Jag vill fortfarande ha tre stycken nivå-givare:

- En för vattenpåfyllning (med ett viss hysteres)

- En för larm av för "låg" vattennivå (stänger även av skummarpump och returpump)

- En för larm av för "hög" vattennivå (stänger även av vattenpåfyllningen)

Ska man ha en titan-elektrod i botten på sumpen

och sedan tre titan-tappar på olika nivåer i sumpen ?

Kontaktgivare som mellan 2 st t.ex. kol känner ledtalet (leder ström t.ex i vatten) är det absolut säkraste. Detta är helt utan rörliga delar. Sander sålde sådana förut för akvariebruk men tyvärr ej mera (gick väl aldrig sönder). Motsvarande används numera i alla tankmätare på båtar där man helt gått ifrån rörliga delar som alltid kan hänga sig.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför stänger man av returpumpen när vattnet kommer upp till en viss nivå ?

Vid strömavbrott så stiger vattennivån i sumpen och

då är det risk att returpumpen inte startar.

Den ska sitta i karet och skydda ifall något täpper för min Durso avrinning. Två ggr har jag fått ner sniglar i 32 mm delen av röret. Dom kommer dock inte in i 25 mm delen. Första gången hade jag sån "tur" att vattnet som började skvalpa över träffade en eldosa så proppen gick. Andra gången satt jag i rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då menar du/ni väl tvärtom !

Dvs när det blir för låg vattennivå i sumpen pga för dålig tillrinning av vatten ifrån karet

och inte för hög vattennivå i sumpen.

Den ska sitta i karet och skydda ifall något täpper för min Durso avrinning. Två ggr har jag fått ner sniglar i 32 mm delen av röret. Dom kommer dock inte in i 25 mm delen. Första gången hade jag sån "tur" att vattnet som började skvalpa över träffade en eldosa så proppen gick. Andra gången satt jag i rummet.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...