Gå till innehåll

Småtråkig färg på Acropora


oveb

Rekommenderade inlägg

Jag har en Acropora som börjat få lite småtråkig färg :(

Det går inte att se något som helst utslag på varken NO3 el PO4 (Salifert).

Är det så att även omätbara nivåer ger tristare färger eller jag leta efter andra fel ??

Tänkte ge mig på dagliga 15%iga vattenbyten för att se om det ger någon effekt, är det en god idé ??

Jag "matar" dom med Ultramin S/Ultraclam-smet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4*39 till 180 liter. 2 st 14k + 2 20k. Korallen sitter ca 25cm ner.

Acroporan tappar alltså färg?

På den volymen ska det ju räcka till att plocka fram de flesta färger på sps.

Reflektorer?

I andra hand fosfaten, den är ju nästan alltid för hög i våra kar, om du nu inte kör zeovit metoden dvs. Å andra sidan ger väl Ultramin-s i slutändan ett lägre nitrat och fosfat värde eftersom du matar med kolkälla.

Själv kör jag 6x39, och resultaten är mkt bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte du ska göra 15% vattenbyten/dag, det tror jag inte "hjälper". Pröva istället att flytta korallen till ett annat ställe i karet, kanske närmare ytan och med mer cirkulation om det är möjligt. Vad var det för korall/färg den hade? Har du gjort några förändringar nyligen? Använder du rowaphos eller liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har reflektorer. Den har börjat se lite beige-aktig ut, det var vitare ifrån början. Har även en Montipora med liknande "symptom".

Det här är en hyggligt rättvisande bild.

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Salt/L1080789.html

Jag kör med Ultraphos sedan några dagar. Oops, för att missförstånd skall ske så började jag med U-phos efter att färgen tråkat till sig.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker den ser riktig hälsosam ut Ove, och antagligen starkare nu än då den var vitare. Mitt råd kvarstår dock att flytta på korallen om du inte är nöjd (tycker som sagt att den är fin). Jag har märkt stora skillnader på sps fraggar från samma korall som sitter på olika ställen i karet och dessutom samma höjd i karet (lika mycket ljus). Jag har bl.a. en sps som är lila och en som är mintgrön och som kom från samma korall. Jag är ganska övertygad att denna skillnad uppstod när en placerades på en plats i karet med mycket god cirkulation och den andra med normal cirkulation. Dessa har jag nu placerat brevid varandra men färgskillnaden består.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill minnas att jag såg acroporan när du köpte den, den var betydligt ljusare.

Lägre kelvintal på rören kan ge resultat.

Tyvärr upplever jag både personligt och sett hos många andra att det är svårt att hålla dem så bleka om man inte kör zeovit metoden.

Annars tror jag på Clownens förslag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en äldre bild:

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Salt/L1080564.html

Men köper gärna Clownens förslag, jag riktar om min streamer som egentligen varit lite felriktad länge... Fast då har jag förståss gjort två förändringar och får väl aldrig veta vilket som gav effekt :)

Fast vem bryr sig, fungerar dessa ändringar så är jag lika glad för det !

Hmmm, inte riktigt samma inställningar på kameran på bilderna men den "upplevda" skillnaden är ungefär som bilder visar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle också tänka mig att den här korallen skulle kunna få en grönaktig färg om du skulle tillsätta järn i vattnet då den inte verkar ha så tydliga pigment som många andra arter. Inte säker dock och grön färg kanske inte är att föredra? Det är som Robban säger väldigt svårt att förutspå vilken färg en korall får i olika kar och hur dessa förändringar sker när korallen växer och nya förutsättningar uppstår i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker det är bra jobbat, dom riktigt ljusa acroporororna är mycket svåra att hålla (överhuvudtaget) - det behövs nog typ nägon av zeolitvarianterna för att hålla vitheten.

Men kör Clownens linje till att börja med - högre placering (kanske tom gradvis) och bätttre cirkulation

(aktivt kol kan bidra i viss mån)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Liten update, stenisen blev nästan rödaktig efter en veckas strul med trasiga rör. Nu har jag fått till riktigt trevligt ljus med 2*Aqua-S 18000K + 2 Aqua-S 22000K. Skall bli spännande att se hur den reagerar på det.

För övrigt så har tillväxten satt fart ordentligt efter några veckor med Ultraphos. Riktigt kul sånt. Speciellt Monti's har satt fart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...