Gå till innehåll

Spökar i karet!


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Ja, nu börjar jag bli riktigt trött på det här.

Har suttit på jakt efter ett knackande ljud från karet, vad är det??? hörs varje kväll/natt!! Har suttit i 20 min nu och lyst i karet men inte sett något konstigt som knäpper. Är det en turbosnigel som sitter och trummar? :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ahr samma problem. Man blir galen. jag har iofs en blåbenad eremit, men det fanns innan honom. jag skyller på någon snäcka i mitt fall. Har glott så satans länge på varje sten så ahdde det varit en mantis eller pistolräka skulle jag sett den ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rasmus du skriver att du inte har någon räka i karet. Jag är övertygad om att du har fel då LS brukar föra med sig massor av små. Kolla bara med ficklampan på stenen i mörkret.

Nu till knackandet. Jag har själv knackande i karet. Låter ungefär som om någon satt med en 5 krona och slog på glaset. Detta är ett tecken på att du har en mantis eller pistolräka i ditt kar. Du skriver att du har suttit i 20 minuter och letat efter den utan at hitta den. Jag har letat många timmar. Jag sitter ofta och letar efter den men de är svåra att se.

För ett antal månader sedan startade jag en tråd där jag la in lite länkar om dessa. Tror tråden hette "Pistolräka eller mantis?" Kan vara något liknande. Kolla lite i den och när du ändå nyttjar söktjänsten sök på både mantis och pistolräka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tyvärr inga länkar att dela med mig av. För ca 20-25 år sedan så hade jag ett par av den tre prickiga frökenfisken och de ställde till med ett ordentligt knackande sent på kvällarna i samband med nedsläckning. Ett riktigt kraftigt ljud som det tog en tid att lokalisera.

Vad jag minns är att dessa fiskar under flera år lade massor av ägg så detta kan möjligen ha ett samband med deras könsmognad.

Om denna art 'knackar' så kan naturligtvis andra göra det också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I elva av tio fall så rör det sig om pistolräkor som brukar komma med stenen, dessa är ofarliga men svåra att lokalisera.

Mantisar är ovanligare än folk tror, men så länge det inte försvinner djujr under mystiska omständigheter så brukar det vara något annat som knäpper.

Mantisar bygger gärna bo i sanden, så håll utkik effer "nyskottade" högar utanför hål i stenen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen, nog är jag medveten om att jag har massa smådjur bland LS, du har rätt. Men jag skrev att jag inte hade någon räka, jag menade självklart en sådan stor som man köper! :) har massvis av småräkor och andra smådjur i min LS, det fullkomligt kryllar av dom. Dock så har jag svårt att tro att någon så liten varelse ska kunna göra så högt ljud ifrån sig :)

Kommer dom här pistolräkorna växa till sig och bli stora eller blir det mat för andra fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rasmus!

Blev lite förvånad när du skrev att du inte hade någon räka men ville vara övertydlig. Låter toppen att du har mycket smått levande på stenen.

Det jag nu skriver får du ta som rykten då jag inte läst om det på ett tag. Pistolräkor är små kråftor upp till 1,5 cm som jagar och försvarar sig själva med hjälp av en knackning. Denna kackning är mycket kraftig och bedövar eller dödar bytet/hotet av chockvågen. Om jag inte minns fel är ljudet upp mätt till 200 dB i luft på 10 cm avstånd. I USA finns dessa att köpa.

Finns mer info (länkar) om du söker efter tråden jag tidigare hänvisar till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ville bara påpeka att hitta dessa rackare är kan vara närmast omöjligt.. att börja leta efter dem vid knackningarna är nog inte det bästa eftersom ofta har de hittat något mellan stenarna som de knackar på(krabbor eller något annat spännande)och sker inte ofta i det fria.om det är en mantis brukar de ta in bytet i sin håla o ha kul där inne.

Jag hade en ca 3cm stor mantis i mitt 170liters akvarium med ca 25kg LS som var glesbyggt,hittade mantisen först efter 4a månader ! tittade varje dag trodde jag kunde karet utantill..

Jag hade en stor pistolräka och en mantis,i början trodde jag att det bara var pistolräkan, men hittade nya delar utav krabbor i sanden konstant.

En dag när jag matade stack han ut sina två roterande ögon ur ett hål framför näsan på mig.

jag började släppa mat framför det hålet oftare tills det blev hans favorit plats.en dag när jag var säker på att han fans där så plockade jag ut hela stenen och slog den i bitar tills jag kunde separera han.nu springer han friskt hos Triton akvarium.

Har en Pistolräka i karet som jag har nu,som knäpper med jämna mellanrum oftast1-5gånger, men när jag hade mantis så knäppte den ibland ca 15snabba ?

Om det nu är en mantis du har så får man ta och gratulera,för de är inte så vanliga särskilt inte den färgglada varienten.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rasmus!

Blev lite förvånad när du skrev att du inte hade någon räka men ville vara övertydlig. Låter toppen att du har mycket smått levande på stenen.

Det jag nu skriver får du ta som rykten då jag inte läst om det på ett tag. Pistolräkor är små kråftor upp till 1,5 cm som jagar och försvarar sig själva med hjälp av en knackning. Denna kackning är mycket kraftig och bedövar eller dödar bytet/hotet av chockvågen. Om jag inte minns fel är ljudet upp mätt till 200 dB i luft på 10 cm avstånd. I USA finns dessa att köpa.

Finns mer info (länkar) om du söker efter tråden jag tidigare hänvisar till.

Jag trodde att pistolräkor va sådana där stora räkor, typ som putsarräkor.

Mycket möjligt att det kan vara något sådant som spökar.

Jag sover inte i samma rum som karet men ändå, från mitt sovrum så hörs knackningarna ganska tydligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ville bara påpeka att hitta dessa rackare är kan vara närmast omöjligt.. att börja leta efter dem vid knackningarna är nog inte det bästa eftersom ofta har de hittat något mellan stenarna som de knackar på(krabbor eller något annat spännande)och sker inte ofta i det fria.om det är en mantis brukar de ta in bytet i sin håla o ha kul där inne.

Jag hade en ca 3cm stor mantis i mitt 170liters akvarium med ca 25kg LS som var glesbyggt,hittade mantisen först efter 4a månader ! tittade varje dag trodde jag kunde karet utantill..

Jag hade en stor pistolräka och en mantis,i början trodde jag att det bara var pistolräkan, men hittade nya delar utav krabbor i sanden konstant.

En dag när jag matade stack han ut sina två roterande ögon ur ett hål framför näsan på mig.

jag började släppa mat framför det hålet oftare tills det blev hans favorit plats.en dag när jag var säker på att han fans där så plockade jag ut hela stenen och slog den i bitar tills jag kunde separera han.nu springer han friskt hos Triton akvarium.

Har en Pistolräka i karet som jag har nu,som knäpper med jämna mellanrum oftast1-5gånger, men när jag hade mantis så knäppte den ibland ca 15snabba ?

Om det nu är en mantis du har så får man ta och gratulera,för de är inte så vanliga särskilt inte den färgglada varienten.

Mvh,

Sunny

Dum fråga kanske, men vad är en mantis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste bara säga angående spöken.

I natt när jag satt och pluggade i närheten av karet när det släcktes lät det preis som någon stod och knackade på glasrutan med en liten sten. ibland en gång, ibland upp till 6-7 gånger i snabb följd. Jag vill veta vem. efter att ha studerat mina synliga djur (eremit, sniglar etc) kom jag fram till att det inte var den. men min fridemanii som lever inne i stenarna på natten lever. ännu i alla fall. Jaja. mysteriet med de knackande karen går vidare.

go natt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

En av mina dominos är totalt putsväck sedan 2 dagar. Han sågs senast i väldigt gott skick så jag skulle bli förvånad om han självdött.

Har smällar i akvariumet sedan 30kg levande sten flyttade in och jag vill gärna skylla på något som jag inte kan hitta :)

Så om man har en mantis eller pistolräka, brukar de sno fiskar när de sover och i så fall, hur kan jag fånga detta odjur? Fiskfälla med räka eller algtablett i? Lär ju fånga allt i karet utom det knäppande odjuret...?

Sorry för nekro av tråd men det passade min fråga så bra så jag ville inte skapa en ny...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...