Gå till innehåll

Roberts nano


Robert_P

Rekommenderade inlägg

Ja då var det dax för mig att starta upp mitt första saltvattenskar.

Av utrymmesskäl kommer jag att börja med ett guppyhotell på 37 liter. Planen är att starta ett större vid nästa bostadsbyte, men det kan dröja mer än ett år och jag vill köra igång nu.

Jag var på Lasses föreläsning i göteborg och har dessutom plöjt igenom de flesta nanotrådarna här på forumet, samt läst Daniel Knops bok.

Jag kommer att köra enligt Lasses metod så långt det är möjligt och än så länge är följande inhandlat:

Guppyhotell på 37 liter + filterfack

2*24 watt interpet power kompact ett med blå/daylight och ett 14000 k rör som skall byggas in i huven.

Alltså 48 watt till 37 liter. Borde bli bra va?

Behöver jag utöka ventilationen i rampen?

I akvariepaketet ingick en liten pump som kommer användas till återcirkulation genom biobollarna i det första av de tre filterfacken. Allt enligt Lasses manual.

Hur stor cirkulationsbump skall jag köpa? Blir det storm om jag sätter i en Maxijet1000 l/h?

Jag skall lägga upp lite bilder allt eftersom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2*24 watt interpet power kompact ett med blå/daylight och ett 14000 k rör som skall byggas in i huven.

Min uppfattning är att det lätt kan bli för mycket ljus så här i startfasen. Det är kanske bra att blåsa på med nästan 1,7 watt per liter (om man räknar på ca 50 w till 30 liter - utan filterfacket) när man väl har burken fullproppad med korallerna, men i början kan det bli att man göder pestalgerna i onödan. Lasses metod bygger i o f s på detta, men då hade han också massa betare och mindre ljus. Bara en tanke. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Appropå återcirkulationen över biobollarna. På grund av värmeproblemet så körde jag inte den överhuvudtaget under sommaren - det fick räcka med den "naturliga" cirkulationen från huvudpumpen. Där det står nu är den igång hela tiden - det är så svalt där så det är bra för att hålla värmen uppe. Vad jag vill säga är att det troligtvis inte är absolut nödvändigt med denna återcirkulation - den hjälper till med avluftning men det fungerar även utan denna. I mina 27 liter har jag inte någon återcirkulation. Pumpen där är Eheim powerkompakt 600 liter.

Om ljuset - ja vitsen är att styra näringstillskottet med matningen och är man försiktig där så spelar inte ljusmängden någon roll. Det är inte ljuset som ger tillväxten utan tillsatsen av näringsämnen. Men snäckor och eremitkräftor (av de små algätande sorterna) är nödvändigt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse,

Ja det poppar upp nanokar hela tiden verkar det som, såg en till som köpte ett på Ciklidhuset i fredags. Skulle vara kul att ha lite träffar, alltid kul att titta på andras kar och utbyta erfarenheter. Även om mitt kar inte kommer vara så mycket att titta på än.

PatriksS:

Jag tror det är 37 liter exclusive filterfack, men strunt i det, det kanske är lite väl att bränna på med 48 w från början. Just nu sitter det ett 18 w rör i kanske skall börja med det? Vad tror ni ? Jag har ju interpet grejerna så jag kan ju uppgradera senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen i gänget Robert - vi börjar bli några med småhetsvansinne här i Göteborg. Vi skulle kanske träffas så småningom.

MVH Lasse

Låter som en bra ide tycker jag.

Robert: oj, massor av ljus, skall bli intressant att följa. Var köpte du ditt ljus? Själv har jag de 2x11 watt som följde med i mitt.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias, vi kommer väl ha ganska lika uppsättningar verkar det som.

Jag köpte kompaktrören från e-akvariet.dk. PatriksS antyder ju dock att det kan bli lite väl häftigt att bränna på med så mycket direkt. Vi får se hur det blir annars startar jag med 18 w och bygger om rampen om några månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PatriksS du hade rätt det var bara 30 liter + filterfack. Då blir de ju såklart lite väl mastigt ljus med 2 *24 w i början. Hm. en liten missräkning. Vad tycker ni skall jag:

1. köra med orginallyset i början, dvs 16 w

2. modda rampen direkt (vilket säkert sparar en massa tid till sen) och köra med ett 24 w rör tänt till att börja med.

3. Modda rampen köra med bägge 24 w rören och sätta på en dimmer så att jag kan reglera ljuset allt eftersom? (funkar detta alternativ)

Och så en fråga om moddningen. Interpet arematurerna har en svart gummimuff i änden kan denna tas bort? Annars måste jag ta hål i sidan av rampen för att få in rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ljuset - ja vitsen är att styra näringstillskottet med matningen och är man försiktig där så spelar inte ljusmängden någon roll. Det är inte ljuset som ger tillväxten utan tillsatsen av näringsämnen. Men snäckor och eremitkräftor (av de små algätande sorterna) är nödvändigt.

MVH Lasse

Njao, jag kan nog inte hålla med riktigt med dig här, Lasse. Oavsett hur lite man matar så får man ändå massvis med näring (sett ur mikroalgsperspektivet, där vi snackar om ppb-nivåer) direkt med kranvattnet, oavsett kommun. Blåser man på med massa ljus så är risken - som jag ser det - ganska stor för att man skapar goda förutsättningar för mikroalger. Det är ljuset som ger tillväxten, näringsämnena är inte begränsande förräns vid nivåer som vi har svårt att få fram. (Lägre än Glocalnet i a f) :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PatriksS du hade rätt det var bara 30 liter + filterfack. Då blir de ju såklart lite väl mastigt ljus med 2 *24 w i början. Hm. en liten missräkning. Vad tycker ni skall jag:

1. köra med orginallyset i början, dvs 16 w

2. modda rampen direkt (vilket säkert sparar en massa tid till sen) och köra med ett 24 w rör tänt till att börja med.

3. Modda rampen köra med bägge 24 w rören och sätta på en dimmer så att jag kan reglera ljuset allt eftersom? (funkar detta alternativ)

Och så en fråga om moddningen. Interpet arematurerna har en svart gummimuff i änden kan denna tas bort? Annars måste jag ta hål i sidan av rampen för att få in rören.

Jag vill avhålla mig från att ge råd, utan kan bara konstatera att i mitt fall så räcker det med 2 x 11 watt kompaktljusrör. Mycket beror på vad du har för syfte med ditt kar, och hur du vill driva det själv. Kanske bäst att vänta med moddningen tills du vet vad du vill med akvariet.

Jag känner också en kille som har endast 1 x 11 watt kompaktljusrör i liknande kar, och han får discosoma, sacrophyton och bruna stjärnpolyper att växa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag tror jag startar med 18 w röret. Det är ju enklast, men Interpet rören har hittills varit min största investering så jag vill använda dem också någonstans. Kanske måste starta ett 50 literskar också:)

Förresten skulle dimmeralternativet fungera?

Tack för beskrivningen av ytavrinningskammen också.

Lasse behövs hålen du borrade i nederkant på första filterfacket? Är tanken att det skall öka cirkulationen längs botten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag tror jag startar med 18 w röret. Det är ju enklast, men Interpet rören har hittills varit min största investering så jag vill använda dem också någonstans. Kanske måste starta ett 50 literskar också:)

Förresten skulle dimmeralternativet fungera?

Tack för beskrivningen av ytavrinningskammen också.

Lasse behövs hålen du borrade i nederkant på första filterfacket? Är tanken att det skall öka cirkulationen längs botten?

Tanken var att få ett litet bottensug. Om jag inte minns fel är ditt kar försett med bottensug (är inte säker). Om det behövs - vet ej. Med den cirkulation man brukar ha i dessa små kar och att man kan rikta inkommande mot botten så är väl risken för stagnant bottenvatten försumbar. Troligtvis är det overkill.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter lite fördröjning har jag äntligen fått igång karet, Setupen blev följande:

Guppyhotell 37 liter inkl. filterkammare på 7 liter.

18 w compactrör blå-vitt 10 000 K (tror jag)

Första filterfacket är fyllt med biobollar, i andra facket sitter en blå filtermatta mellan två bottenfilterplattor( copy and past från Lasse, vilket förståss det mesta med min setup blir), i tredje facket sitter en Maxijet 750 (670 l/t)

Botten består av ca 5 cm korallsand. Och igår köpte 3,5 kilo levande sten, som skall kompletteras med ytterligare ett par stenar.

Efter att ha läst alla andra trådar om folk som hittar en massa kul saker i levande stenen tillbringade jag en stor del av gårdagskvällen med att spana efter diverse kryp mm.

Först och främst hittade jag cirka 10 små glasrosor och en ganska stor majano, tack för det Lasse:)

Sen var där också några bubbelalger. Jag har förstått att även dessa är att betrakta som ohyra. Skall jag ta bort dem?

Positiva saker var dock:

Amphipods, en liten räka, en liten snäcka, massa små rörmaskar, ett antal andra maskar som sitter i hål och kommer fram på natten(vermetider?) och så en massa små saker som ser ut som små myror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var på Marinakvariet och kompletterade med lite mer sten i lördags. Riktigt fina, med fullt av kalkalger. En av stenarna har dessutom en stor kolloni rörmaskar som hänger som spaggeti runt stenen samt en ganska stor kolloni stjärnpolyper i andra ändan.

I går kväll såg jag också att det bor en krabba i en av de nya stenarna. den är brunsvart och slät frå väl vara lite vaksam så att den inte ger sig på turbosarna eller fisken (en liten(3 cm) occelaris).

Känns som om det rullar på rätt bra än så länge. Skall komplettera med lite skivanmoner till helgen.

Hittade också några rödaktiga makroalgsblad på en av de nya stenarna, vet inte riktigt vad det är för något, men det visar väl sig längre fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...