Gå till innehåll

Akvariebänk hur bygger man den bäst/lättast


wrang

Rekommenderade inlägg

Måste tyvärr göra om min bänk till akvariet. Har tröttnat på att ha sumpen brevid karet så nu bygger jag om bänken till karet, MEN.

1.Funderar vilket som är okey att bygga den i trä eller om man skall göra ställningen i metall.

2. Hadde gjärna sluppit mitten staget i framkant på ställningen

Bänken kommer vara max 90x60 (Läng x Bredd)

Karet rymmer ca 300 liter och sumpen ca 60 liter

Tipps ochg råd ;)

skissen är gjord med programmet http://www.sketchup.com

post-736-14468913725157_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl bara att ta fram hållf-böckerna och börja räkna... ;-). Mitt gamla 500l var 1,7 m och hade ett stag i mitten på alu-ställningen. med andra ord var det 85 cm som "hängde" i luften. Sen kanske det inte bli 90 cm fritt? I varje hörn kommer du väl ha ställningen så du kanske kan dra av ca 10 cm per sida och då är du nere i 70 cm frihängande och det känns väl helt ok om man går på magkänslan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...med tanke på att i huskonstruktioner det inte är alldeles ovanligt att ha 60 cm c/c borde ju ca 70 cm inte alls vara ett problem eftersom man när man bygger hus oftast (i Sverige iallafall) har både livrem o hängslen... En 2"x4" (45x95 mm) i bra skick på högkant håller för väldigt mycket belastning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med stål är att det ger mycket mera utrymme under bänken, därför valde jag stål till mitt senaste bygge. Min bänk är 360cm och har 8 ben, den längsgående är 60x40*4 om jag mins rätt.

Tomas5557 köpte en bänk i stål med minimala dimentioner som bevisligen håller. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=4692&page=2 du kan ju titta lite på den.

När man räknar last i byggbranchen med ett CC på 600 så utgår man alltid att man lasten är fördelad på två fack eller flera, dvs om bänken skulle ha 10 ben eller flera. Har man bara 4 ben får man ett betydligt värre lastfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm ja det är lättare att jobba med trä själv men metall tar mindre plats

Om man tar trä så hadde jag tänkt mig 45x45mm som ben å 45x90mm som överliggare men det tar sån plats å måste även detta efterbehandlas

Svårt detta här

Edit:

Man kanske kan bygga med akvarierör så får man ta det är med 6st ben

Hittade lite knutar här hemma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tipset jag har för att göra en vacker möbel är att bygga den av träreglar och sedan klä den med färdigfanérad MDF.

Det finns i ek,björk,ask,valnöt,körsbär och bok. Kolla på Fanérkompaniets hemsida

Piffar man till det hela med ett par kökslucker ifrån IKEA så borde det vara möjigt att få till en riktigt vacker möbel. Skivorna blir det nog snyggast om man limmar på plats.

Så här ser min planering ut, listen emellan luckorna bör man nog göra löstagbar. Jag räknar med att allt sumpvatten skall få plats när det buggar ur...

oops.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Chrille!!

Vad har du gjort lådan utav som ställningen står på

Vart hittade du aluminium profilen på den sidan som du beställde ifrån

Tipps om webbshoppar med aluminiumprofiler och knutar

Tackar!

Lådan är gjord av 2x6" och 25mm MDF. Oljelackad och silikonerad såklart.

Aluminiumprofilen beställde jag från PWSS, dvs. jag skrev vilka mått jag ville ha på bänken och hur många liter akvariet är på. Ett par veckor senare damp det ner en hög med rör och knutar med rätt mått :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det inte att "bygga" en bänk av ikeas köksskåp faktum? Har snackat med en del akvarister och de säger att det ska vara ok. Utseendemässigt ligger ju köksinredningen ganska långt före akvariemöblerna man kan hitta färdigbyggda. 18mm skiva så tar man ex. 30cm bredd per skåp så får man ju ganska rejält med bärande stag. Frågan är väl fukttåligheten om man nu ska ha sump som står och osar i skåpet :)

Chrilleus: Snygg bänk och bra lösning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang, jag har räknat lite på bärförmågan på virke etc. Du skulle kunna klara dig med ben på 45x45 samt fram/bakbalk (enbart) på 45x70. ovanpå det lägger du en bänkskiva eller något sådant, så är det fridofröjd. Förutsättningen är ju att dina akvariemått är 90x60x60.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...