Gå till innehåll

vad tror ni?


svempa

Rekommenderade inlägg

Enligt länken i första inlägget så ska det bli 12 995:- istället för 15 000:- som då kan ses som standardpris.

PowerBuyPaket

1 st Basenhet

Den har 10st dimmbara kontakter och är egentligen själva hjärnan i vårt system. Den har dessutom 12 st av vad vi kallar EyE-Bus som kan användas till foderautomater, sensorer med mera.

1 st Programvara och anslutningskabel

Med programvaran har du möjlighet att styra din basenhet via en dator. Du ansluter din EnEyE med USB. Programvaran innehåller todo listor samt historik mm.

1 st Nitrat sensor

EnEyE ger dej nu möjligheten att följa och få reda på hur nitrat bekämpningen lyckas i ditt akvarium. Fungerar mirakelmedlet eller reaktorn osv. Nu får ni total översikt. Det perfekta verktyget för att hålla koll på nitraten dygnet runt.

Dessa byggstenar har vi valt ut till vårt Powerbuy-paket. Det finns möjligeter att byta ut delar och lägga till. Anmäl ert intresse på PowerBuy@eneye.se så tar vi kontakt med er.

Normalt Butikspris

15 000 kr

NU VID POWERBUY

12 995 kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känns väl lite långt ifrån de flesta hobby-akvarister - mer för firmor som jobbar med det, eller hur?

Det vänder sig till zoobutiker som sedan tar x antal kronor i betalning av kunder för att testa sitt vatten, dom väntar sig nog inte att privatpersoner ska handla grunkan.

Läste inte ordentligt, men man kan nog testa det mesta där, exemplet var ett grundpaket... Men Ted får fylla i här........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dimmers brukar vara byggda med triac och är bara ett sätt att effektreglera resistiva laster typ glödlampor.

Det går inte att använda för att reglera MH, T8 eller T5 belysning.

Inte heller vartalsreglering på akvariepumpar, så jag själv gjorde slutsatsen att man inte har någon större nytta av detta för privata saltvattensakvarium.

På mitt bygge kom jag fram till att en 0-10 volt reglering var användabar för styrning av MH och T5.

Dock måste ballasten ha en effektregleringsingång för 0-10 V.

Frågan är ju om det blir så mycket dyrare om man börjar räkna på vad alla tester dimmers osv kostar och här får man ju ett komplett system.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt system kostar mindre än momsen på detta system ;-)

Jag är lite nyfiken på vad Uffe2:s system kommer att prestera och vad kostnaden för att bygga ett sådant system skulle landa på.

Tvivlar inte på att eneye är ett dåligt system, men det känns lite överkurs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På mitt bygge kom jag fram till att en 0-10 volt reglering var användabar för styrning av MH och T5. Dock måste ballasten ha en effektregleringsingång för 0-10 V.

SGS ballasterna (elektroniska) har serieport och någon form av styrning. Går kanske att undersöka närmare om dom, kanske utvärderingsexemplar?

Sedan har väl elektroniska T5/T8-ballaster 1-10V styrning (DALI?) på många modeller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag får väl gå in å kommentera era inlägg lite.

EnEyE riktar sig igentligen inte till kunder på hobbymarknaden men när jag först fick nys om systemet så ville jag själv ha ett system. När sedan jag började att arbeta för EnEye så tog jag som en av mina uppgifter att se till att möjligheten skulle finnas för hobbykillen/tjejen att köpa ett system. Systemet kostar pengar. En ganska ansenlig summa kan tyckas, speciellt som Uffe2´s system än så länge vart billigare än momsen och att de flesta verkar klarar av att bygga ett liknande hemma. Men skall man ut till kund med en produkt så är det tyvärr inte bara kretsar, prober osv som kostar. Det finns även saker som man måste ha och tyvärr är tvunget att inkludera i priset som tex CE märkning mm. Det är också så att om man tillverkar ett system som ska övervaka större anläggningar med höga krav så är man tvungen att svara upp till dessa. Vår nitratmätning tex skall mätta ner till 2 decimaler och inget annat är acceptabelt för oss. SMS skall gå fram så telias eller andras abonnemang är inte säkra nog för oss. Prober som kan arbeta under dessa förhållanden med sådan precision kostar mer än vad totala kostnaden för vårt system är för den vanlige hemmabyggaren. Vårt system är mycket mer än bara en mätstation och innehåller adminstations verktyg för publika akvarium mm. Vi har tagit fram en teststation som skulle kunna användas för att mäta kunders vatten i butik och givetvis mäta butikens egna värden. I grund o botten skulle jag vilja påstå att inget liknande system finns idag och att man som saltvattensakvarist inte kan hitta en bättre lösning på total kontroll. Vad det gäller styrning av belysning så kan jag stilla er oro med att EnEyE kan tända o släcka en MH,T5 och LED. Hoppas detta klarade ut några av frågorna, finns mer funderingar så besvarar jag dom gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tända och släcka T5 and MH är inga problem med en triac,

men det går inte att steglöst reglera ljuset.

Men man kan själv bygga elektroniska reaktorn till T5 & MH i styranläggningen eller

om man har en elektronisk reaktor med en separat ingång för ljusreglering typ Dali eller RS-232.

Hej jag får väl gå in å kommentera era inlägg lite.

EnEyE riktar sig igentligen inte till kunder på hobbymarknaden men när jag först fick nys om systemet så ville jag själv ha ett system. När sedan jag började att arbeta för EnEye så tog jag som en av mina uppgifter att se till att möjligheten skulle finnas för hobbykillen/tjejen att köpa ett system. Systemet kostar pengar. En ganska ansenlig summa kan tyckas, speciellt som Uffe2´s system än så länge vart billigare än momsen och att de flesta verkar klarar av att bygga ett liknande hemma. Men skall man ut till kund med en produkt så är det tyvärr inte bara kretsar, prober osv som kostar. Det finns även saker som man måste ha och tyvärr är tvunget att inkludera i priset som tex CE märkning mm. Det är också så att om man tillverkar ett system som ska övervaka större anläggningar med höga krav så är man tvungen att svara upp till dessa. Vår nitratmätning tex skall mätta ner till 2 decimaler och inget annat är acceptabelt för oss. SMS skall gå fram så telias eller andras abonnemang är inte säkra nog för oss. Prober som kan arbeta under dessa förhållanden med sådan precision kostar mer än vad totala kostnaden för vårt system är för den vanlige hemmabyggaren. Vårt system är mycket mer än bara en mätstation och innehåller adminstations verktyg för publika akvarium mm. Vi har tagit fram en teststation som skulle kunna användas för att mäta kunders vatten i butik och givetvis mäta butikens egna värden. I grund o botten skulle jag vilja påstå att inget liknande system finns idag och att man som saltvattensakvarist inte kan hitta en bättre lösning på total kontroll. Vad det gäller styrning av belysning så kan jag stilla er oro med att EnEyE kan tända o släcka en MH,T5 och LED. Hoppas detta klarade ut några av frågorna, finns mer funderingar så besvarar jag dom gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, vilken sågning. Har du inte ens några tvivel om att det är ett dåligt system? ;)

Jag menar att jag inte har några tvivel om att det är ett BRA system :)

Blev helt galet där..

Jag tror med andra ord att eneye är väldigt avancerat, bra etc, men att det är överkurs för mig som person :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant Björn. Vad har du för erfarenheter av IKS ?? Vad gjorde att du tyckte bättre om att använda dej av en aquatronica ??

Alltid bra och roligt att få fram vad som är anledningarna och hur länge du använt dej av vise versa.

Jag själv har mycket erfarenhet av IKS (ÅR) men använt aquatronica väldigt lite (endast pulat med den lite för Marinakvariets räkning). IKS har jag själv haft både MIDI och den "stora" samt de flesta Alfa modulerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IKS är för mig en Turbomatad uppchippad japansk gatbil, medan Aquatronica är Volvo i sitt standardutförande.

Vad jag har sett och förstått så är IKS en hel uppsjö av olika optioner och jag måste ärligen erkänna att jag inte har koll på vilka grejjer man än kan haka på den. Det finns säkert dom som tycker den är jättebäst, medan jag tycker det innebär lite för mycket trixande på en nivå jag inte vill lägga mig på. Jag är absolut inte teknikfientlig (jobbar som sysadmin sedan 10+ år), men det känns som att det finns annat att lägga tiden på.

Sedan är det tänkt redan från börjat att det ska vara "klart och fixat, plug & play" på Aquatronica. Tänket med att standardisera kring USB och utan krångel är också till fördel. Känns som produkten är mer modern än IKS. Aquatronica är vad jag vet också billigare än IKS.

Vad gäller designen, displayen och annat "lull-lull" är det åter till Aquatronicas fördel. Och ja, Aquatronica är till och med snyggare än dom få bilder jag sett på Eneyes prylar, även om jag med handen på hjärtat inte har sett Eneye "live".

Att tillägga är att jag äger ingendera av systemen själv utan bara haft c:a 5-10 minuter för att snabbt "blippa" på dom, samt sträckt mig till att läsa PDF-manualer. Det kommer att dröja länge tills jag känner att jag behöver lägga ner ett flertal tusenlappar på ett styrsystem hemma.

Jag har inget emot IKS eller klandrar systemet för att vara gammalmodigt eller antikt, men det bara är inget för mig helt enkelt. (Tills någon övertygar mig)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...