Gå till innehåll

lutande akvarium


andreassofus

Rekommenderade inlägg

nu har jag börjat fylla på mitt akvarium med osmosvatten. har väl fyllt på ca 70l. och redan nu märker jag att akvariet lutar frammåt.

har mätt från vattenytan ner till kanten på karet, eller längst ner på karet är det ju en ditlimmad sarg eller vad man ska säga gjord av trä, dit mätte jag.. det är ju inte säkert att den är helt rak men...

tror ni att det gör nåt om det lutar frammåt? eller funkar det o lägga under ett papper eller nåt som jag har vikt? det är ju inga fötter under karet utan en hel platta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man brukar väl säga att lutning sida-sida inte är så farligt, utan att det är vridningar med ett hörn lägre än de andra eller lutning från höger bak till vänster fram, som frestar karet mest. Jag har haft kar på aluställning som lutat upp mot 1cm utan att nått hänt. Men det kan vara lika bra att fixa det nu när du har chansen, det viktiga är att du kan sova gott!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är rädd för att det lutar åt alla möjliga håll .. tror det lutar frammåt och åt ena sidan,, vilket inte är så bra.. sen vet jag inte hur mycket jag kan lita på vattenpasset jag har.. 1m långt och kostade 79kr :D man kan ju vända det åt andra hållet och stämma av, men då visar vattenpasset inte samma så det funkar nog inte så bra.

men tror ni att jag kan fylla upp det till kanten nästan, då är det ju lättare o se om det lutar.. ifall det lutar mycket så borde det väl ändå hålla ett tag eller? tills jag har mätt i all fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju mäta från vattenlinjen till bottenskivan i alla hörn.

Använd en vanlig tumstock i karet och läs av vattenytans undersida.

Har du dunkar att hälla tillbaka vatten i kan du justera in akvariet med bara ett glas vatten i. (Om inte golvet sätter sig).

Använd tumstocken bara i osmosvatten så händer inget på den lilla stunden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju mäta från vattenlinjen till bottenskivan i alla hörn.

Använd en vanlig tumstock i karet och läs av vattenytans undersida.

Har du dunkar att hälla tillbaka vatten i kan du justera in akvariet med bara ett glas vatten i. (Om inte golvet sätter sig).

Använd tumstocken bara i osmosvatten så händer inget på den lilla stunden.

varför ska jag ha ett glas vatten i när jag justerar? och hur ska ja justera om det är lägre i ett hörn?

vad menar du med "Använd tumstocken bara i osmosvatten så händer inget på den lilla stunden? vad är det som inte händer menar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häll ett glasvatten i akvariet och se vilket hörn det riner till där ska du shimsa.

menar du att jag bara ska lägga en träskiva i ena änden av akvariet? då blir det ju inte stabilt alls. då kommer ju karet stå på en kant.. det kan ju aldrig vara bra..

men hur mycket kan det luta mot ett hörn utan att det är nån fara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det skulle jag väl kanske kunna göra, fast jag är inte så händig så jag fixar nog inte det själv.. sen vet jag inte var man får tag i men heller. men jag vet inte om det hjälper för det var inte så snett utan vatten tror jag. och att justera fötterna med vatten i karet går ju inte.

funderar på o fylla upp hela karet med vatten o se hur mycket det lutar.. kanske inte är så farligt ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet kan spricka.

Kör du med ett halvt glas vatten i och vattnet rinner åt ett hörn så är det hörnet för lågt.

Under bänken i det hörnet lägger du en tjock tidning. Rinner vattnet bort från hörnet bläddrar du bort ett antal sidor. Sedan tar du nästa hörn på samma sätt.

Efter ett oändligt tålamod har du tidningar under tre hörn och kan dra den våta fläcken vart du vill på akvariebotten med handen utan att den rinner tillbaka. Då tar du bort tidningen från ett hörn och kollar hur tjock den var när vattnet "passade". Sedan är det bara att leta upp något med samma tjocklek och lägga under hörnet. Två hörn kvar att åtgärda på samma sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe va mycket jobb :D får jag hyra dig till de jobbet?

men det är mer vatten i höger framhörn.. fick precis ett tips att man kunde använda sig av en kortlek.. skulle jag inte kunna lägga några kort under det hörnet? men jag är rädd att det blir ostabilt ändå om jag bara lägger nåt under ena hörnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skivan som akvariet står på är ju rak,, skulle ju aven tro att skivan som är på golvet som bänken står på är rak, men jag tror att golvet inte är riktigt rak. lyfter man lite på hela bänken med akvariet på så fyfts ju allt från golvet vid det hörnet som det är mest vatten i, så det är nog golvet.. jag ska lägga nåt under de hörnet så hoppas jag att det blir bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det absolut viktigaste är inte att akvariet inte lutar åt något håll, förutom det estetiska, utan att det är ett plant underlag och jämn fördelning.

Akvariet spricker förr eller senare om ett hörn har högre belastning (tack vare att golvet är lägre i det hörnet), vilket avhjälps med upppallning med tidningar, trä eller annat. Ja, med vad du vill egentligen.

På tiden med aluminiumram som ställning så hade jag justerbara fötter mot golvet. Först såg jag till att akvariet stog plant på samtliga fyra hörn genom att dra ett A4-blad mellan hörnet/botten på akvariet och ställningen. Bet papperet fast så var det OK. Kunde man dra det igenom fick man justera något varv på den foten.

Att sedan väga in det var med hjälp av några millimeter vatten på botten.

EDIT: Det som skulle vara mest förödande är om golvet är ostabilt, det vill säga om det ger vika för tyngden. Då kommer dina justeringar vara förgäves, ju mer vatten du häller i karet, om en punkt på golvet är svagare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mellan skivan och akvariet har jag en tunn skumgummi underlag. och skivan som står på karet är ju helt plan, den är fabriksgjord. golvet är ju säkert inte rakt verkar det som eftersom det lutar i ena hörnet.. men nu har jag lagt dit några kort från en kortlek så nu får jag se om det håller. fyller upp helt för så är det lättare o se om det står snett. står det fortfarande snett då så får jag antigen lägga under mer kort eller så får jag köpa en ny bänk :( eller så får jag flytta på karet och ställa på någon annan plats i lägenheten om jag får plats.

men det är inte helt lätt o se exakt hur karet lutar men jag vill ju verkligen inte att det ska börja läcka, eller mardrömmen är ju att det vara ska explodera eller att hela framrutan lossnar eller nåt :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...