Alessandro Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 En liten dum fråga....kan jag stänga av cirkulations pumparna på natten? lr kommer det att förstöra allt i karet?Ps har ingen kar...Tänkte ha akvariet i mitt sovrum...Nån som har tips på att göra karet "ljudlös".. Citera
Niclas Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 Du behöver någon form av cirkulation för att syresätta vattnet så du kan definitivt inte stänga av alla pumpar. Sen finns det ju VÄLDIGT tysta pumpar, t.ex. Tunze Stream, min är knäpptyst. Citera
Alessandro Postat 22 februari 2007 Författare Postat 22 februari 2007 Tjaba Niclas...det låter vettigt att ha på nån sorts cirkulation under natten...har sneglat lite på hydor coralia pumpar..verkar inte vara så dyra jämfört med tunze stream...va tror du?har du tips på billigare pumpar??ps ska starta ett nano kar..ca 60 liter..Mvh Alex =) Citera
Draedon Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 för 60l är koralias pumpar perfekta.. alternativt tunze nano stream (som jag hoppas dom har fått ordning på snart).och snälla.. i framtiden så kan du väl tänka på hur du rubricerar dina trådar, rubriken ska sammanfatta syftet/innehållet på tråden.. hur ska man veta vad du vill med en rubrik som "hej"... Citera
jimmy Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 det är ju oftast så att man får vad man betalar för en billig pump låter för det mesta mer än en billigare.Sen finns det altid undantag med måndags ex osv Citera
Alessandro Postat 22 februari 2007 Författare Postat 22 februari 2007 oki jag ska vara snäll ...nån som har hydor koralia 2 i sitt kar? =) Citera
alofstrand Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 kanske en idagarna har beställt en ifrån pwss... men dom som har dom verkar vara nöjda medd em.... Citera
Alessandro Postat 22 februari 2007 Författare Postat 22 februari 2007 tja andreas =)Beställde du koralia 2? såg att pwss sålde dem..e sugen på att köpa en..men jag får väl vänta tills du får hem den så kan du berätta hur mycket det låter om den =) heheMvh Alex Citera
Tintomara Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 Sen finns det ju VÄLDIGT tysta pumpar, t.ex. Tunze Stream, min är knäpptyst.Inte min. Den har ett dovt men fullt hörbart ljud. Irriterande om man försöker sova.Har du hängt upp streamern på något speciellt sätt? Citera
Alessandro Postat 22 februari 2007 Författare Postat 22 februari 2007 Hur gör du för att kunna sova? =) Citera
Niclas Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 Jag kör med Magnetfästet till Streamern. Koralia pumpar har jag 2st, de är inte riktigt lika tysta, men väldigt prisvärda. Citera
Tintomara Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 Jag kör med Magnetfästet till Streamern.Okej. Det medföljde inget magnetfäste till min. Kanske skulle skaffa ett, för det är den enskilt mest högljudda ljudkällan i min lägenhet. Stereon och lillen icke medräknade.Hur gör du för att kunna sova? =)Tystnad är en lyx. Efter att ha sovit sju år i samma rum som två servrar, tre luftpumpar, fem akvarier och ett otal gamla *ticketiticketiticketi* tidbrytare ("timers" för er ungdomar) så uppskattar man... äkta... oförfalskad... t y s t n a d. Citera
PatriksS Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 Efter att ha sovit sju år i samma rum som två servrar, tre luftpumpar, fem akvarier och ett otal gamla *ticketiticketiticketi* tidbrytare ("timers" för er ungdomar) så uppskattar man... äkta... oförfalskad... t y s t n a d.Låter som en mycket grym och framförallt självförvållad bestraffning! Jag tror att varenda spion värt namnet skulle ha brytit ihop för länge sedan och erkänt vad som helst. Nu tycker jag att du bryter mot internationella konventioner om förbud mot tortyr... Citera
stigigemla Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 Jag har Aquael 650 och 1100. De är förvånansvärt tysta. Men två 1100 klarar väl på sin höjd ett 150 liter med levande sten och koraller. Men i ett oinrett 200 liters räcker en 650 bra. Citera
Laggeman Postat 23 februari 2007 Postat 23 februari 2007 På tal om att inte stänga av pumpar för att syresäta vattnet, så kan jag berätta en liten historia som utspelade sig när jag bytte upp mig mellan två kar. Efter att ha alla fiskar och lite pumpar, en skummare och en doppvärmare i ett temporärt akvarie under en veckas tid, så hade jag inte så brått om att tömma ur det lilla karet efter att jag hade tömt det på levande upp i det nya karet. När jag dock skulle göra detta efter ca 14 dagar, så upptäckte jag en frökenfisk som levt kvar i karet, den hade lyckats gömma sig under skummaren på något vänster och klarat sig utan mat, cirkulation, värme och belysning under hela denna perioden! Skummaren var kvar i akvariet då jag hade skaffat mig en ny till det större karet, därför hade jag inte sett den. Fisken lever och frodas fortfarande och är väldigt välmående. Sen är det väl inget man ska testa, att stänga av allt bara för att få det helt knäpptyst, isf är det bättre att sätta karet på annan plats i lägenheten. Men det finns de som stänger av skummare under natten, så med en cirkulationspump eller två klarar man sig säkert. Och det finns ju många att välja mellan, så det är väl bara att läsa på om de man planerar att köpa. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.