Gå till innehåll

Centropyge Loriculus antal i karet?


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har en längre tid varit på G att skaffa mig 1 Centropyge Loriculus. I dag var jag till en affärr som har dem hemma. När jag pratar med killen i affären säger han att de alltid ska gå i par, något som inte stämmer alls med vad jag läst. Jag har läst att antingen har man 1 eller så har man 5 eller fler. Osäkerheten var stor hos mig vilket innebar att jag åkte hem utan fisk.

Vad säger era erfarenheter om antalet Centropyge Loriculus i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min personliga uppfattning är att det inte ska vara några problem att ha två.

As with other dwarf angels they are synchronous protogynic hermaphrodites. They start out sexually undifferentiated, develop into females, and with environmental influences will develop into males. Males are typically larger and brighter red.

The species has been bred in captivity with some young being raised to small size. Inter-species hybrids have been known

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det så att jag tror mig veta något och säljaren i en affär med gott renome uppmanar mig till 2 så gör jag omtag och läser på. Mycket enklare att vänta och köpa fisken senare än försöka fixa när det är fisk i karet!

Tacksam för se svar jag fått, finns fler erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan som jag ställde var inte bara för mitt eget bruk utan för att lära mig mer om fisken. Jag vill höra om folk lyckats med dem ensamma, par, trio ..... Vad är er erfarenhet!

När jag sedan fått svar på det kommer jag köpa mig 1 om inte era erfarenheter säger något annat. Jag vet att Jaken har ett gäng och har även hört attdet går bra. Tyvärr kan inte jag jämföra mig med Jakobs kunskap och erfarenhet vilket gör att det inte rakt av går att säga att jag skulle lyckas.

Så vad är era erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har haft en ensam och sen tillsammans med en C. flavissimus. De gick också bra ihop. Tyvärr var den sistnämnda på koraller vilket också vår Eld dvärg sen också tog efter.

Eld dvärgen stressade också sen ihjäl en dvärg drake P. Antennata vars fenor rök.

Vår stora P. Volitans vågade den sig inte på. Har sen läst att kjesare kan vara elaka mot drakfiskar.

Båda dvärgkejsarna har nu ny adress.

Det var våra erfarenheter av den.

Annars en otroligt fin fisk, trots vårt måndags ex.

Mvh

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns stor erfarenhet av aggressiva och revirhävdande arter bland ciklidisterna i detta land. Ciklider, framförallt många från Malawi och Tanganyikasjöarna är mycket aggresiva, fråga CuteKid om Petrochromis exempelvis. Sättet att klara dessa är att täta upp beståndet - både av den aktuella arten och andra fiskar. Jag skulle tro att detta fungerar bra även hos saltvattensarter. Erfarenheterna av de svåraste cilkiderna (Tropheus och Petrochromis) säger dock att man bör köpa det antalet man vill ha redan från början. Att utöka en ingången grupp brukar inte sluta så bra. I de fall det har gått bra så har man genom avskärmningar låtit de nya individerna gå i samma vatten en bra tag för att sedan föra in dem igen. Teorin har varit att igenkännandet har med lukter att göra. Detta vet jag spelar roll i saltvatten också efter egna erfarenheter av när nya fiskar tillsätts i stora akvarier.

Min erfarenhet av andra aggresiva arter brukar vara att två är ingen idée att skaffa även om jag ett flertal gånger lyckats med att skaffa två Clowner. Det kan vara så som Ted säger att de anpassar könen med tillväxten. De gånger jag lyckats med två Clowner har varit ungdjur (tomatclown och den svart/vita). Jag har iofs ingen erfarenhet av äldre djur mer än att de generellt är svårare att anpassa till fångenskap.

Personligen är det så att jag reagerade när Jaken köpt 5 med att det skall bli intressant och se hur det går - jag hade nog försökt med 10:ler: .

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lyckat med att införa nya individer i Tropheus grupper, genom att helt enkelt omöblera stenen i akvariet.

Beteendet måste ju rimligtvis vara ungefär detsamma oberoende om det är salt eller sötvattensfisk, precis som du säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lästa i ett äldre nummer av coral magazine att det är inga problem med att få par på dvärgkejsare, könsfördelningen fixar de själva eftersom de kan byta kön, Författaren påstår att det är enkelt att få lekpar av alla arter så det låter ju klart intressant. Köp 2 och testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följande är mina åsikter, teorier och mina erfarenheter. Inte nödvändigtvis sanningar.

Males are typically larger and brighter red.

Ja hanar är ofte större, men åsikten att de skulla vara mer röda delar jag inte.

Att se könsskillnad är svårt, men "enklaste" sättet är att titta på rygg och analfenan.

Spetsiga = Hanar

Rundade = Honor

Man kan även titta på hur mycket blått de har i fenspetsarna, men mängden blått hänger samman med hur utdragna fenorna är.

Röd/Gul-heten varierar beroende på fångstplats, ej pga kön.

Jag uppfattar loriculus som en mycket aggresiv fisk. Speciellt mot andra dvärgkejsare, men han vill gärna vara 'kung' i karet över andra arter också.

Den erfarenheten har inte jag. När jag bara hade en elddvärgkejsare och min gamla fisksoppa med kirurger kejsare, clowner och alla andra obligatoriska arter upplevde jag inte den som aggresiv. Snarare väldigt lugn och tillbakadragen.

Men det kan säkert skilja sig åt beroende på fisksammansättning och i vilken ordning de åkt i karet. I dag när jag har ett harem så förekommer ibland lite jagande, men inte mer än vad det är normalt i en fiskgrupp för att upprätthålla hierarkin.

Personligen är det så att jag reagerade när Jaken köpt 5 med att det skall bli intressant och se hur det går - jag hade nog försökt med 10:ler: .

MVH Lasse

6 stycken är det jag har nu totalt. Och allt går bra.

Jag har lyckat med att införa nya individer i Tropheus grupper, genom att helt enkelt omöblera stenen i akvariet.

Beteendet måste ju rimligtvis vara ungefär detsamma oberoende om det är salt eller sötvattensfisk, precis som du säger.

Tror inte detta är tillämpbart i detta fallet. Att möblera om räcker inte. Utan jag tror snarare det har med lukt och kön. Svårt att tillsätta en hane, men honor tror jag kan funka, men dessa är svåra att hitta. Att möblera om i ett saltkar är ganska uteslutet.

Lästa i ett äldre nummer av coral magazine att det är inga problem med att få par på dvärgkejsare, könsfördelningen fixar de själva eftersom de kan byta kön, Författaren påstår att det är enkelt att få lekpar av alla arter så det låter ju klart intressant. Köp 2 och testa.

Delvis sant. Problemet ligger i att otroligt få tag på honor. Enligt literaturen byter de kön på bara någon vecka om det inte finns dominanta hanar i närheten. Så samtliga singelfiskar som går i hemmaakvarier och under längre tid ensamma i butiker och hos grossister är antagligen hanar. Riktigt små "könlösa" fiskar är det sällan man ser i butikerna och de klarar säkert transporter sämre än större fisk.

Jag har själv varit och tittat på fiskarna på Korallrevet i Södertälje som jag antar att Sillen varit och kikat på. De såg väldigt fina ut och jag gissar att de kommer från Hawaii/ Christmas Island utifrån andra fiskar som var i sändingen. Fisk därifrån brukar hålla hög kvalitet. Om de klarar av att gå i par i butik utan att fightas så borde det funka i ditt hemmakar också. Jag tycker det är bra att de försöker hålla dom parvis redan i butiken.

Så för att försöka ge mitt svar på Sillens ursprungliga fråga.

-Måste de gå i par?

Nej, men det är säkerligen roligare fisken att ha någon att tråna efter. Och för dig att iakta deras beteende. Vill du ha en köp en vill du ha två köp två.

XXXPerXXX har ett par i sitt akvarium vet jag utan problem.

Läs i min tråd på RC så finns mer teorier om hur man ser könsskillnad med mera.

Ni får ha överseende med min krattiga engelska bara.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=903963&perpage=25&pagenumber=1

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14093

flame.gif

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

svar jaken:

min kommentar angående Tropheus och ommöblering var en kommentar (Lasses inlägg nr 11) angående fiskars agressivitet/revirhävdande och förmodad likhet mellan söt och salt.

Jag är fullt medveten om att det är olämpligt att ommöblera ett saltvattensakvarium, vilket jag utlämnade eftersom jag tyckte det var en självklarhet, men jag ser nu att jag borde skrivit med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ett ett fylligt svar!

Som det känns nu så börjar jag luta åt att försöka hitta ett par men som du skriver är det ju svårt att hitta honor och vill man få dem att tråna är det ju bättre men en av varje.

Jag har även tidigare hört att man ska kunna se skillnad på dem på fenorna. Dock var jag inte så säker utan försökte se skillnaden när jag var i affären. Tyvärr utan framgång.

Får väll ta mig en tur till och försöka hitta ett par! *ler*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...