Gå till innehåll

Evighetsplankton?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag köpte ju copepods tillsammans med några andra här på forumet och jag valde att odla dessa i en glasvas från IKEA, ståendes i fönstret i arbetsrummet. I början så matade jag med phytokoncentrat för att hålla vattnet lätt grönt hela tiden.

Nu har jag upptäckt att jag behöver inte mata längre,det är inte inbillning att den gröna färgen stannar kvar i vattnet,det blir faktiskt bara grönare och grönare. Det verkar som att phytoplankton förökar sig självt i vattnet utan hjälp från mig(och därmed förser copepodsen med konstant levande föda). Jag är givetvis sjukt tacksam för denna lätta odling som jag bara behöver titta lite på då och då för att se om koncentrationen börjar närma sig skördbar men hur länge kan detta fortgå? Vad kommer begränsa tillväxten av phytoplankton menar jag, att copepodsen till slut skulle föröka sig tillräckligt för att äta upp all plankto inser jag också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara skiten från dina copepods som gett näring till din phyto och därmed har tillväxten kunnat fortsätta (fortsätter visserligen marginellt utan några tillsatser också till en viss punkt). Själv skulle jag inte enbart mata copepods med phyto men det kanske går det med. Har du märkt någon förökning ännu/hur länge har du haft igång odlingen?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har startat upp och kört flera självgående "ekosystem", ett flertal gånger med fisk. Man börjar med att mata lite, aningens mer än vad som förbrukas. Man försöker få upp såväl biomassan som diversiteten. Diversiteten är för stabiliteten och blir viktigare ju större och mer långlivade organismer du vill hålla. Biomassan är för att hålla näringen i omlopp.

Själva iden är att få in så mycket näring som möjligt i systemet genom att binda det i biomassan (så lite "fri" näring som möjligt). Ju högre biomassa, desto mer matar man - upp till en viss gräns när man börjar mata mindre igen. Till slut behöver man inte mata längre och systemet går på status quo. Men då försvinner också tillväxten. Du får ett återhållsamt system istället, där näringen cirkulerar (till skillnad från ett tillväxtsystem där du har ett flöde av näring igenom systemet). Om du vill ha tilläxt måste du tillföra mer näring.

Till en viss del kan ljus, vatten och koldioxid tjäna som näringstillförsel och generera tillväxt. Men bara upp till en viss gräns, eftersom det tär på andra näringsreserver och därmed kan orsaka instabilitet. Tillväxt är alltså dåligt (och farligt) i ett slutet system.

Om man vill ha långlivade arter (och det vill man ju) så måste dessa utgöra en så liten del av biomassan som möjligt. Kan man inte hålla nere deras tillväxt så måste man ha parasiter, så att näringen kan "återcirkuleras" till ekosystemet. Annars pajar det. Naturligtvis är det enklaste att mata lite ifall man ser att det har blivit en oönskad tillväxt, men matning kommer att generera mer tillväxt.

Nu har jag upptäckt att jag behöver inte mata längre,det är inte inbillning att den gröna färgen stannar kvar i vattnet,det blir faktiskt bara grönare och grönare. Det verkar som att phytoplankton förökar sig självt i vattnet utan hjälp från mig(och därmed förser copepodsen med konstant levande föda). Jag är givetvis sjukt tacksam för denna lätta odling som jag bara behöver titta lite på då och då för att se om koncentrationen börjar närma sig skördbar men hur länge kan detta fortgå? Vad kommer begränsa tillväxten av phytoplankton menar jag, att copepodsen till slut skulle föröka sig tillräckligt för att äta upp all plankto inser jag också
Om du inte matar får du ingen tillväxt. Det du ser i glaset är inte tillväxt utan "staus quo", ett ekosystem i minatyr. Det hålla igång hur länge som hellst. Men du kan inte ta något ifrån den utan att ge något tillbaka, för då dör den. Näringen åt phyto'n kommer inte bara i form av "skit" utan också av att gamla codeopoder dör.

Edit: Svaret på din fråga om vad som beränsar codeopodsen är svält. Codeopoderna förökar sig dåligt om de svälter.

Tillägg: Om du har en liten population så riskerar du genetisk drift, vilket i praktiken kommer att hindra populationen från att leva hur länge som hellst. Dessutom är en tre-arters (alg, codeopod, bakterie) ekosystem inte särskilt stabilt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.

Det kan vara skiten från dina copepods som gett näring till din phyto och därmed har tillväxten kunnat fortsätta (fortsätter visserligen marginellt utan några tillsatser också till en viss punkt). Själv skulle jag inte enbart mata copepods med phyto men det kanske går det med. Har du märkt någon förökning ännu/hur länge har du haft igång odlingen?

Mvh

Peter

Vad matar du copepodsen med mer?

Har haft igång den i nästan exakt 3 veckor, har bedömt 3-4ggr så många vuxna pods nu som när jag började,lite svårt att säga när jag ökat vätskemängden under tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.

Vad matar du copepodsen med mer?

Har haft igång den i nästan exakt 3 veckor, har bedömt 3-4ggr så många vuxna pods nu som när jag började,lite svårt att säga när jag ökat vätskemängden under tiden.

Förutom phyto så matar jag med flingfoder och selco men det var intressant att du haft en sådan ökning med enbart phyto. Jag har själv inte kommit igång med någon ordentlig odling så jag kan inte säga vilken matregi som är bäst men jag utgår från att en större variation är att föredra om det inte påverkar vattenkvaliteten negativt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...