Gå till innehåll

Lätta Acanthurus


jorgas

Rekommenderade inlägg

Kan man rangordna de fiskar som finns i detta släkte efter hur lätta de är? De är ju generellt sett inte ansedda som lätta men om man kan få indikation på vilka av de inom släkter som är mer robusta och tåliga.

Jag har själv testat med Acanthurus leucosternon med dåligt resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allting är ju relativt men att säga att "alla är lätta" angående Acanthurus är väl att ta i (såvida du inte syftar på vikten...).

Enl. mina erfarenheter är åtminstone japonicus, olivaceus, coeruleus och sohal relativt lätthållna. Leucosternon och achilles är betydligt mer krävande. Såvida man köper friska djur som äter bra är de vanligtvis ok dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det största problemet med achilles är att den har så skör hud och läker dåligt om den får skador.

Lineatus brukar väll också läggas hos det svårare acanthurus, men när/om den börjar käka så upplever jag den som mycket lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade inte att de är omöjliga, men att det är en lätt=enkel familj (det skiljer i svårighet mellan de olika Acanthurusarterna) att hålla tycker jag är fel.

Det är precis det jag vill få fram en typ av ranking av Acanthurusarna i svårighetsgrad så att det går att se vilka som tex bör undvikas. Nu vet jag att åsikterna ofta går isär men det bortde väl gå att få fram några man bör undvika att ha om man inte är erfaren och några som kanske är något tåligare och lite mindre svåra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok,här är några av dom som jag tycker är svårast:

achilles,leucosternon,glaucopareus/nigricans och kanske japonicus - om inte annat så är dessa tillsamans med lineatus och sohal ofta väldigt agresiva.

Jag har en känsla av att leucosternon t. ex. är svårast första 6-8 veckorna och att små ex oftast är svårare än mediumstorlek

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...