Gå till innehåll

Prisuppgift limma om kar?


judas

Rekommenderade inlägg

Vad kostar det att limma om 720l akvarium (200x60x60cm) m alu ram.

Jag sålde ett kar & när vi lyfte det blev jag blöt på ena handen. Kan dock ha varit blött på utsidan. Det har aldrig läckt innan.

Om det läcker vill jag veta hur mkt pengar köparen ska få tillbaka.

Går det att lägga silikon ovanpå det gamla om det läcker på ett litet ställe? ( tror inte det själv)

Inga kommentarer köp ett nytt, tack!

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade runt lite förra året vad det skulle kosta att byta en ruta i ett 720. Det är ju ungefär lika krångligt som att silicona om ett akvarium. Det blir ju lite krångligare när det är ett ram akvarium.

Jag kollade på två ställen och kom fram till att bara arbetskostnaden var dyrare än att köpa ett nytt.

Men man kan ju alltid prova att skära ut siliconet på insidan och lägga i nytt, funkar det så funkar det, och det kostar några tior. Det beror ju lite på hur gammalt karet är från början är det äldre än 7-8 år eller har stått torrt en längre tid kan det vara ide att silicona om hela karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alukar behövs bara limmas om från insidan. Det är V-fogen som gör arbetet. Många, många alukar är bara limmade med V-fogen från början. Det tar en tid att skrapa rent men det är inga problem. Om du skrapar så kan en glasmästare göra jobbet snabbt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har säkert rätt Lassie, jag hade frågan uppe med den lokale akvariebyggaren om att byta bottenglas i ett alukar - men det jobbet verkade inte åtråvärt.

Ja byta är en sak men limma om är en annan. Iofs har jag reparerat spruckna bottnar i Alukar med ettdera en hel eller en del ny bottenruta. Jag har behållet den gamla spruckna och kletat bra med silikon och helt sonika lagt den nya över och gjort fina v-fogar. Bryter du upp en aluram så får du den aldrig lika bra igen. Stiften är inpressade med maskin. Man gör ramen först och lägger rutorna i efteråt. (jag har stiftat ett antal i ett tidigare liv nere i de mörka smålandskogarna....)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har limmat om några 600 liters. Jag har börjat med att ta ur gavelrutorna efter att ha skurit bort silkonet mellan rutorna med en brytbladskniv och efter gavlarna fram- och bakrutan. Silikonet tog jag bort med rakblad och sedan radergumi. En massa arbete som jag inte skulle göra idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller själv precis på att silikona om ett 220 liters aluramskar och kommer då bara att ta bort v-fogen. Funderar t om på att strunta i att ta bort den översta horisontella v-fogen...

Ett tips jag kan ge vid silikoning, oavsett aluram el. ej, är att använda sig av ca 3*3 cm glasbitar vid borttagandet av silikonet. De är förbannat vassa och gör verkligen en "close shave". Tycker de är mycket mer lätthanterliga än rakblad och ger bättre och snabbare resultat, samt billiga... Gäller dock att byta ofta då de kan bli slöa fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller själv precis på att silikona om ett 220 liters aluramskar och kommer då bara att ta bort v-fogen. Funderar t om på att strunta i att ta bort den översta horisontella v-fogen...

Ett tips jag kan ge vid silikoning, oavsett aluram el. ej, är att använda sig av ca 3*3 cm glasbitar vid borttagandet av silikonet. De är förbannat vassa och gör verkligen en "close shave". Tycker de är mycket mer lätthanterliga än rakblad och ger bättre och snabbare resultat, samt billiga... Gäller dock att byta ofta då de kan bli slöa fort.

Ta bort den - jag har varit med om när läckan låg där fast vattnet kröp ut i nederkanten. Det var vatten som stänkte upp och sedan "sögs" ner i millimeterstora kanaler.

Ett trick att spåra v a r vattnet går in i silikonfogen är att när man precis har tappat ur karet och torkat lite så stryker man hårt med tummen på insidan mot v-fogen. Har man tur så avslöjar sig läckans läge då genom att man trycker vatten ut i karet. Vart läckan är och vart vattnet kryper ut i ett ALUkar brukar inte vara detsamma...

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta bort den - jag har varit med om när läckan låg där fast vattnet kröp ut i nederkanten. Det var vatten som stänkte upp och sedan "sögs" ner i millimeterstora kanaler.

He he, jo det är ju helt klart det bästa att göra det... Jag måste dock övertyga latmasken i mig att det är värt det extra besväret först... Den klart drygaste biten att ta bort då den sitter så kymigt till tycker jag. Men skulle ditt ovan beskrivana scenario senare inträffa så skulle även det vara lite smådrygt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...