Gå till innehåll

Allergi???


Guest YakuzaGozan

Rekommenderade inlägg

Guest YakuzaGozan

Hej hopp!

Var ett tag sedan jag var inne och skrev här, men nu är jag tillbaka.smiley1.gif

Nu till ämnet: Är det någon mer än jag som får som små blåser på händerna, oftast fingrarna, efter att ni har varit i karet och grejat? Jag tror inte att det är en glasros eller en bristle worm som har varit framme, jag har blivit "stungen" förut och har inte reagerat så. Blåsorna kan komma bara jag har doppat fingrarna i vattnet... Kanske är någon mineral jag reagerar på.smiley22.gif Iaf så kliar blåsorna som bara den! Lite cortinzonsalva brukar hjälpa. Men man blir ändå lite fundersam...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört fler som har haft problem med det.

Vet dock inte vad det beror på. Blir problemen mindre om du tvättar av dig noggrannt efteråt?

Själv brukar jag få tusentals taggar i fingrarna från de jädra

maskarna. De brukar klia ganska rejält samt att det ibland blir utslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte vara så att det är några koraller som krigar i karet och släppt ut gifter som du reagerar lite svagt på? Påmindes om en tråd jag läste på RC om någon som fraggat lite kolonianemoner...när han inte tittade kom hunden förbi och slickade i sig ett par stycken för att kolla om det var något gott. 24 timmar senare var hunden död,fanns inget motgift. smiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag dök lite i barriärrevet strax före jul och skrapade benet mot en stenkorall och fick ett litet ytligt skrapsår på ca 1*1cm, Det rann var i diverse färger i en månad eftråt. och det tog ca 2 månader innan det var läkt och nu ett halvår senare har jag ett litet ärr kvar av det.

Så omni skär er på korallerskölj såret väldigt noga fast det är litet och obetydligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet att en killes hund dog av det.

min hund hadde nosen nere i mitt nano men han blev bara

vit på nosen av saltet, tror inte han kom så långt ner.

jag fick bara röda utslag..

kliade lite i ca 1 timme men inget mer.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klubbson, jag vet vad du menar, när jag var i Thailand trampade jag på en stenkorall, det blev ett par djupa sår i foten och dom blödde som f*n, och svårläkta var dom också, det tog typ en månad innan det var helt läckt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
Guest YakuzaGozan

Var ett tag sedan jag hann in här, men tack för alla svar.

Jag är noga med att tvätta av mig, men förmodligen så var det några som "krigade" för nu har jag inte alls samma besvär längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan få eksemliknande utslag i armvecket om jag i kombination med att rota i akvariet, också har skavt lite med armvecket mot glaskanten. Bara salt kliar, men ger inga utslag, men så fort man irriterar huden lite och sen har salt i det bryter det lös...snyggt....not.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På universeum blevnågra sjuka när dom höll på att dra igång det hela. Skulle lägga i en massa levande sten i ett av karen. Visade sig att dom varit fulla av palytoa som tillsammans släpptenhel del palytoxin. Resultatet blev att 2 personer fick ligga på sjukan, en av dom har tydligenfortfarande problem, plus att ett antal andra fick mindre problem.

Så man ska nog passa sig lite med att pilla för mkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Tänkte bara ta upp den här gamla tråden igen,blev just påmind om att den kan vara bra för nybörjare att känna till. Anledningen till att jag kom på det är att min hand känns halvsovande efter att jag klämt fast lite skivanemoner och kolonianemoner på stenar nu ikväll...ångrar att jag inte drog på mig handskarnasmiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...