Gå till innehåll

Wiking's Kub


Wiking

Rekommenderade inlägg

Du har en mycket fin liten kub.

Tack ska du ha, men jag är inte riktigt nöjd själv. Den ser finare ut på foto än i verkligheten. Korallerna imponerar inte det minsta, men efter att ha kört med vodka i 4 veckor så har jag i alla fall fått ner nitrat- och fosfat värdena ganska ordenligt. Det är mest fosfat värdet jag retar mig på, vet i tusan hur jag skall bli av med det problemet, är väl bara att minska på fiskbesättningen men det låter inte speciellt lockande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, tyckte han såg så ljus ut runt munnen och på ryggfenan men det kanske bara är ljuset som spelar en spratt?

Han var ljus på ryggfenan redan för 1 år sedan, möjligen är han lite ljusare nu. Jag tror inte han kommer att färga om i mitt kar, det är för litet för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Du har kanske rätt Hultis. Man blir lite hemmablind när man ser karet och djuren varje dag. Min imperator som var ca 4 cm för 1 år sedan börjar visa små tecken på att färga om. Den djupa blå-svarta färgen mitt på kroppen har blekts en hel del, och de små tunna vita ränderna spricker upp. Han är idag ca 8 cm. Tur att man tar lite foton då och då så man ser förändringar.

Jag är inte säker på att jag vill att han skall färga om, någon som är sugen på en imperator till sommaren?

post-2676-14468914847876_thumb.jpg

post-2676-14468914848083_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har kanske rätt Hultis. Man blir lite hemmablind när man ser karet och djuren varje dag. Min imperator som var ca 4 cm för 1 år sedan börjar visa små tecken på att färga om. Den djupa blå-svarta färgen mitt på kroppen har blekts en hel del, och de små tunna vita ränderna spricker upp. Han är idag ca 8 cm. Tur att man tar lite foton då och då så man ser förändringar.

Jag är inte säker på att jag vill att han skall färga om, någon som är sugen på en imperator till sommaren?

ja, eventuellt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Den 11:e feb är det 1 år sedan jag fyllde mitt kar med vatten. Jag har inga direkta problem, men är ändå inte nöjd. Tillväxten på mina koraller och kalkalger är dålig. Fiskarna växer och mår bra. Jag har väl lite för många fiskar, men man är som man är......

Tar tacksamt emot bra synpunkter eller idéer.

Alla tester Salifert

Temp 26

Salthalt 1,025

Ph 8,1 (morgon)

Nitrit 0

Nitrat 5

Fosfat 0,1

KH 13,4

Cg 470

Mg 1350

Trots vodka och fosfat remover så får jag inte ner fosfat och nitrat mer.

KH är högt men har varit mycket högre den senaste tiden. Minskning av vodka har gjort att den sjunker.

Mina mjukisar (Sarcophyton och Sinularia) vill inte slå ut ordentligt. Den ena Sarcophyton har inte slagit ut på ca 4 månader.

Ephylla är jättefina.

Några lila Acroporor blir mer och mer lila, men växer mycket sakta.

Jag använder inget speciellt korallfoder, borde jag börja med det?

Har en BLV 20 000 och 2 blå rör, finns det anledning att ändra på detta?

Pumpar runt 8 000 liter vatten i timmen, kan det störa korallerna, nej?

Tillsätter strontium och jod varje vecka sedan 1,5 månad tillbaka, men ingen skillnad.

Någon som har några bra idéer?

post-2676-14468915075433_thumb.jpg

post-2676-14468915075558_thumb.jpg

post-2676-14468915075673_thumb.jpg

post-2676-14468915075797_thumb.jpg

post-2676-14468915075937_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller min Sinularia och Sarcophyton så tror jag inte belysningen är problemet, de är väl inte speciellt ljuskrävande. Någon mer som haft Sarcophyton som inte slagit ut på 4-5 månader? Min rullar ihop sig på natten och vecklar ut sig på dagen, så lever det gör den ju, men polyperna vill inte visa sig.

Jag har faktiskt en splitter ny 13 000 K liggandes så det är ju bara att byta och testa någon månad. Jag byter idag så får jag se om det blir någon skillnad.

Någon som har mer idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen har jag märkt att en del koraller (SPS) iallafall i mitt kar står helt stilla i tillvästen flera månader, en staghorn har inte växt en mm på över ett år, men nu senaste månaden har det börjat hända saker. Utan att jag gjort någon som helst förändring.

Så jag tror att det helt enkelt kan vara så med en del koraller, de behöver ibland en väldigt lång acklimatiseringsperiod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser ut som du har jättemycket kalkalger?

Det stämmer, men de växer inte lika bra längre. I och för sig ingen fara med det, men korallerna ser ju inte speciellt roliga ut.

Har nu bytt till en Giesemann Megachrome Marine 13 000 K som jag köpte av någon här på SG i höstas, få se hur det ser ut när MH startar i em. Någon som har erfarenhet av denna lampa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu bytt lampa från 20 000 K till 13 000 K. Det syns tydligt även på fotona. Känns lite konstigt när man haft mycket blått i karet men man vänjer väl sig.

Ska bli intressant att se om detta påverkar växtligheten något.

Någon som har mer idéer om hur jag kan få bättre tillväxt på korallerna?

post-2676-14468915078489_thumb.jpg

post-2676-14468915078611_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

långskott kanske men hur är det med cirkulationen? påverkar den tillväxten i den graden tro? för ligger du på stabila värden och inte allt för höga näringsnivåer så borde det växa bra tycker man? har dåligt med tips på fungerande gödsel till saltvatten tyvärr ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...