Gå till innehåll

Wiking's Kub


Wiking

Rekommenderade inlägg

Tack Lotta. Har bara lite svårt att få mina koraller att ta sig ordentligt. Inte helt perfekta låga värden på fosfat och nitrat, samt troligen lite för dålig belysning. Men jag är nöjd, det är fiskarna jag gillar och vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett misstag med foderautomaten resulterade i att den doserat ca 5 gånger för mycket foder under någon eller några veckor. Nitraten stack iväg upp mot 10 ppm. Har gjort två 25% vattenbyten i helgen och skall göra ett till kommande vecka.

En accropora fragg slängde in handduken och lite grönalger på rutorna, ingen katastrof alltså.

fantastisk imperator!...på väg ut....hur stor e den?

o snygga kalkalger!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imperatorn är 11 cm. Var 3 cm vid inköp för 20 månader sedan. Har alltså inte växt så där otroligt mycket ändå, det är väl storleken på mitt kar som hindrar honom. Ja han är på väg ut men jag tror inte han kommer att färga ut helt i mitt lilla kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

I onsdags förra veckan var jag ruggigt nära att krascha mitt kar. När jag kollade in i karet som vanligt på morgonen upptäckte jag att min automatiska fodermatare låg på botten i karet. Trots att karet inte var tänt såg jag att det var ett otrevligt dis i hela karet.

När jag fick upp apparaten såg jag att allt foder naturligtvis var genomblött, även pluskontakten på det ena batteriet var borta helt. Jag hade som tur var 55 liter uppkört vatten så jag blandade till en omgång med nytt salt som fick stå till sig över dagen. När jag kom hem på kvällen bytte jag således 55 liter samtidigt som jag körde upp nytt vatten. En ordentlig binge med kol hängdes i.

Skummaren hade fått fullständigt fnatt. Fosfat gick från 0 till 0,03, nitraten var det ingen förändring på och det var väl inte så konstigt eftersom jag också kunde mäta upp 0,03 i nitrit. Ett olustigt dis låg över hela karet.

- 2 Accropora fraggar var helt vita

- Mina 2 Ephyllior var inte utslagna

- Stjärnpolyperna visade sig inte

- Min gröna Montipora slemmade

- Fiskarna såg ut att må helt kanon!!!

Dagen efter på morgonen bytte jag ytterligare 55 liter vatten. På kvällen när jag kom hem så hade diset nästan försvunnit helt. Ephylliorna började slå ut igen. Vissa fiskarna har lite vad jag brukar kalla för stress prick, men verkar må helt ok.

Skummaren jobbar fortfarande riktigt hårt. Jäklar vad nära krasch jag var.:arg:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Scary men snyggt jobbat !

.

I onsdags förra veckan var jag ruggigt nära att krascha mitt kar. När jag kollade in i karet som vanligt på morgonen upptäckte jag att min automatiska fodermatare låg på botten i karet. Trots att karet inte var tänt såg jag att det var ett otrevligt dis i hela karet.

När jag fick upp apparaten såg jag att allt foder naturligtvis var genomblött, även pluskontakten på det ena batteriet var borta helt. Jag hade som tur var 55 liter uppkört vatten så jag blandade till en omgång med nytt salt som fick stå till sig över dagen. När jag kom hem på kvällen bytte jag således 55 liter samtidigt som jag körde upp nytt vatten. En ordentlig binge med kol hängdes i.

Skummaren hade fått fullständigt fnatt. Fosfat gick från 0 till 0,03, nitraten var det ingen förändring på och det var väl inte så konstigt eftersom jag också kunde mäta upp 0,03 i nitrit. Ett olustigt dis låg över hela karet.

- 2 Accropora fraggar var helt vita

- Mina 2 Ephyllior var inte utslagna

- Stjärnpolyperna visade sig inte

- Min gröna Montipora slemmade

- Fiskarna såg ut att må helt kanon!!!

Dagen efter på morgonen bytte jag ytterligare 55 liter vatten. På kvällen när jag kom hem så hade diset nästan försvunnit helt. Ephylliorna började slå ut igen. Vissa fiskarna har lite vad jag brukar kalla för stress prick, men verkar må helt ok.

Skummaren jobbar fortfarande riktigt hårt. Jäklar vad nära krasch jag var.:arg:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Med tanke på hur det kunde gått så gick det bra. Korallerna som såg döda ut hämtade sig efter ett litet tag. Alla fiskar fick prick, ordentligt med prick. De 3 nyaste fiskarna klarade inte av angreppet utan strök med, de andra klarade sig.

I december ökade jag på beståndet med ytterligare en låda fisk. Skall försöka lägga upp nya bilder vid tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det är en C argi och mitt senaste tillskott vad gäller dvärgkejsare. Kan hålla med om att det gula bröst som argi har inte finns på min individ, men det kan kanske beror på att min är så liten? Har haft den i två månader och den var 1,5 - 2 cm när jag köpte den, nu har den nog dubblat sin storlek.

De första 2-3 veckorna våga han sig inte ut på öppet vatten, den är väldigt skygg och svår att fota. Jag tror argi är den minsta av alla dvärgkejsare med en maxstorlek runt 6 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Konstaterar idag till min stora besvikelse att två stycken fiskar är spårlöst försvunna.

Den ena var en Vimpelfisk som jag haft sedan december förra året. Den andra min fina Centropyge loriculus som jag haft sedan december 2006. Jag har ingen aning om när de försvann. Det kan vara under senaste veckan men kanske även för 2 veckor sedan.

Det skadar nog inte att ha lite bättre koll på invånarna.

post-2676-14468917283526_thumb.jpg

post-2676-14468917283714_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...