Gå till innehåll

Wiking's Kub


Wiking

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
bara älskar din imperiator

Jag med. Det var hemma en kille igår och hämtade några koraller. Vi bestämde dock att han skall ta över min imperator, hepatus och gaimarden. Alla tre är för stora för mitt kar, så då blir jag av med totalt ca 40-50 cm fisk.

Problemet är hur jag skall få upp rackarna. Håv är uteslutet, krok och lina har jag försökt med många går utan resultat. Plocka ur inredningen är uteslutet, så om någon har något bra tips så hör av dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lägg maten i håven o sänk ner den framför specifik fisk

eller riv revet! Hade jag inte haft mina problem så hade jag tagit han....vilken fin fisk.

Redan testat utan framgång.

Krok och Lina?? seriöst ha ha jag är för ny här för detta sätt...:-)

Kan låta lite drastiskt med krok men behöver inte vara så farligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova spärra av halva karet med nät o jaga in dom i nätet. Så här på fyllan så känns det som om det skulle kunna funka.

Problemet är att jag inte kan jaga dem pga all sten, som jag vägrar plockar ur. Att det inte funkar beror alltså inte på fyllan, utan på all sten.;)

jag har lyckats fånga många fiskar med en glas kub jag köpte på ikea lägger en bit mat i botten på den sen kämpar dom för att komma in i kuben när dom väl hittar ingången är det bara att sätta en håv snabbt framför..

Det funkar inte, har testat något liknande. Innan jag hinner få ner håven så är alla fiskar som bortblåsta. Ett förslag på en bra fiskfälla vore kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att jag inte kan jaga dem pga all sten, som jag vägrar plockar ur. Att det inte funkar beror alltså inte på fyllan, utan på all sten.;)

Det funkar inte, har testat något liknande. Innan jag hinner få ner håven så är alla fiskar som bortblåsta. Ett förslag på en bra fiskfälla vore kanon.

Antar att de simmar in i burken som de ska då alltså? Då behöver du en lucka/skiva som du kan släppa ner och stänga in dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Hutlöst snygg korall hur som helst, dock skulle jag gissa på Physogyra lichtensteinii, http://se.reeflex.net/tiere/641_Physogyra_lichtensteini.htm.

Det kan mycket väl vara den du hänvisar till. Snygg är den i alla fall och den har mer än fördubblat sig sedan jag köpte den. Den har dessutom 'knoppat' av sig. För några veckor sedan lossade en 'tarm' med bubblor som nu ligger dålt inne bland all LS någonstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

I torsdags lyckades jag äntligen få tag i min Coris gaimard. Jag köpte den i mars 2008, några få cm liten och jättefin med härliga färger. Ett år senare var den ca 20 cm, ful som satan, vände på både sten, koraller och bottensanden.

I torsdags tog tålamodet slut. På 3:e försöket lyckades jag kroka honom. Fiskelina, krok och en härlig färsk räkbit blev hans öde.

post-2676-14468918879548_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...