Gå till innehåll

Wiking's Kub


Wiking

Rekommenderade inlägg

Läckert som vanligt Ingemar! Vad knäpper du dem med? funderar på om man ska skaffa sig ett bra objektiv med något kortare brännvidd och lågt f-tal för att få bra bilder på mer rörliga objekt som fiskar.... Vad är det för snäcka på första bilden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läckert som vanligt Ingemar! Vad knäpper du dem med? funderar på om man ska skaffa sig ett bra objektiv med något kortare brännvidd och lågt f-tal för att få bra bilder på mer rörliga objekt som fiskar.... Vad är det för snäcka på första bilden?

Tack Jani. Jag köpte mig en ny systemkamera i början av året och använder lite olika objektiv. Fotona på snäckan, räkan och mandarinfisken är tagna med det 'vanliga 18-55mm' objektivet men med några närbildslinser för att komma riktigt närma.

Foto på P hepatusen har jag tagit med ett 70-300 Tamron objektiv som jag köpte förra helgen. Det finns ett makroläge på det objektivet som gör att jag kan sitta långt ifrån akvariet och ändå komma närma utan att skrämma firrarna.

De andra fotona är tagna med ett Tamron 55-200 mm objektiv.

Jag kommer inte ihåg vad snäckan heter men jag köpte 2 stycken i vintras av Göran i Lerum. De plöjer sig fram i sanden på ett sätt som vanliga snäckor inte gör, de är lite annorlunda på något vis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar Ditt akvarium, Ingemar, rent och fint, med mycket rosa kalkalger och riktigt vackra fiskar! Tummen upp! :)

Tackar för det Patrick. Jag är dock inte helt nöjd. Jag får aldrig mina koraller att växa ordentligt och är det så att de växer så går det vääääldigt långsamt. Vet faktiskt inte riktigt vad jag skall göra åt det.

Jag skall byta några rör och MH-lampan inom den närmaste månaden, vi får se om det blir lite bättre fart då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag vet inte heller vad som kan vara orsaken. Kan vara för lite näring, för mycket näring, för lite ljus osv osv. Jag överlåter på mer erfarna i den delen att komma med råd. Kanske kan en ny lampa göra susen. Hoppas det blir bra! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag vet inte heller vad som kan vara orsaken. Kan vara för lite näring, för mycket näring, för lite ljus osv osv. Jag överlåter på mer erfarna i den delen att komma med råd. Kanske kan en ny lampa göra susen. Hoppas det blir bra! :)

Jag funderar på att 'trycka ner' nitraten till noll också för att testa om det blir någon skillnad. Jag har alltid nöjt mig med att ligga strax under 5 ppm men skall göra ett försök med noll eller nära noll värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingemar - när jag ser detta i mitt kar (mest mjukisar) så är det två saker jag brukar göra - tillsätta kaliumnitrat i dosering att karet får ca 2 ppm på morgonen (oavsett vad din mätning säger) eller tillsätta järn - ibland bägge grejerna samtidigt - brukar ge resultat ganska snabbt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingemar - när jag ser detta i mitt kar (mest mjukisar) så är det två saker jag brukar göra - tillsätta kaliumnitrat i dosering att karet får ca 2 ppm på morgonen (oavsett vad din mätning säger) eller tillsätta järn - ibland bägge grejerna samtidigt - brukar ge resultat ganska snabbt.

MVH Lasse

Jag har läst att du skrivit detta tidigare Lasse, men det känns lite motigt att tillsätta kaliumnitrat när jag kan mäta mig till nitrat. Mitt kar är mer eller mindre överbelastat med fiskar och jag matar riktigt ordentligt så det är svårt att tro att jag har brist på nitrat. Jag använder ju en specialblandning av Vodka, ättiksprit och socker för att hålla nere nitrat och fosfat.

Det är dock som så att mjukisar är de som fungerar sämst i mitt kar, de fungerar faktiskt riktigt dåligt. Kan dock tänka mig i ett första steg att testa att tillsätta järn. Hur tillsätter man detta lämpligast och i vilken mängd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart har du hittat natriumnitratet? är det köpt i en vanlig matvarubutik? helst skulle man ju vilja ha kaliumnitrat så man får en kaliumtillsats samtidigt. Har själv haft omätbart nitrat i snart ett halvår och är sugen på att få upp det lite :)

P.S. För järntillsats finns ju KZ EisenConcentrate eller så kan man ju köra med Aquarium Systems "CombiSan" som primärt innehåller järn, men även jod (som ju ofta också är en bristvara i karet) samt andra spårämen (på gott och ont, blir dålig kontroll på vad man tillsätter så risken för överdosering av nåt ämne finns ju).. D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart har du hittat natriumnitratet? är det köpt i en vanlig matvarubutik? helst skulle man ju vilja ha kaliumnitrat så man får en kaliumtillsats samtidigt. Har själv haft omätbart nitrat i snart ett halvår och är sugen på att få upp det lite :)

P.S. För järntillsats finns ju KZ EisenConcentrate eller så kan man ju köra med Aquarium Systems "CombiSan" som primärt innehåller järn, men även jod (som ju ofta också är en bristvara i karet) samt andra spårämen (på gott och ont, blir dålig kontroll på vad man tillsätter så risken för överdosering av nåt ämne finns ju).. D.S.

Jag har inte lyckats hitta kaliumnitrat som jag helst ville ha. Jag fick leta ordentligt också innan jag hittade natriumnitrat, till slut så hittade jag det i en vanlig matbutik på kryddhyllan under namnet Salpeter.

Jod har jag en flaska men har aldrig märkt någon effekt av det så när den flaskan är slut så blir det ingen mer. Jag tror jod även ingår i andra spårämnesblandningar. Angående järn så skall jag byta ut min rostiga mutter mot en bättre blandning vid tillfälle, då får jag lite bättre koll på hur mycket jag doserar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har nu under några veckor tillsatt nitrat med avsikten att få tillväxt på mina koraller. Jag har samtidigt slutat med min vodkamix.

Den enda skillnaden jag kan se är att någon sort av mina skivanemoner fått mer och bättre färg. Dessutom har mina fina kalkalger blivit ännu finare och växt på riktigt ordentligt.

Mitt nitratvärde (Salifert) har stigit från ca 2,5 upp till 25 ppm, samtidigt har min omätbara fosfat (Salifert) blivit tydligt mätbart. Lite märkligt att jag inte sett skymten av några skitalger, enligt konstens alla regler borde de komma nu.

I början av veckan bytte jag MH lampa från en 13000k till en 10000k och stoppade samtidigt i 2 stycken Osram 67 Blue rör i rampen. Det blev en betydande skillnad till det bättre.

Karet får rulla på ytterligare en vecka, ser jag ingen skillnad då så kommer jag att överväga att pressa ner nitrat och fosfat igen med min vodkamix.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar ge lite nitrat under begränsad tid - och om du tror du fått upp nivån, vilket kan vara sant eftersom testen - även om den troligtvis inte är linjär - visar högre nu, så skulle jag göra uppehåll i nitrattillsättningen ett tag.

Lite märkligt att jag inte sett skymten av några skitalger, enligt konstens alla regler borde de komma nu.

Tycker inte det är märkligt - en myt slår inte alltid in :). Framförallt fosfat kan vara en orsak till algblommning av oönskade alger men är bara en av de faktorer som kan spela in. Du kan lika gärna ha en brist av de andra 100 faktorerna som spelar in.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar ge lite nitrat under begränsad tid - och om du tror du fått upp nivån, vilket kan vara sant eftersom testen - även om den troligtvis inte är linjär - visar högre nu, så skulle jag göra uppehåll i nitrattillsättningen ett tag.

Tycker inte det är märkligt - en myt slår inte alltid in :). Framförallt fosfat kan vara en orsak till algblommning av oönskade alger men är bara en av de faktorer som kan spela in. Du kan lika gärna ha en brist av de andra 100 faktorerna som spelar in.

MVH Lasse

Det blir automatiskt ett uppehåll med nitraten en vecka nu eftersom jag skall till Tyskland.

Angående skitalger så har jag tidigare under lång tid legat på dessa högre nivåer av nitrat och fosfat utan det minsta problem med skitalger. Så precis som du skriver, det uppenbarligen inte tillräckligt med för mycket fosfat/nitrat för att ha algproblem, det vill till mer störningar i systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, huruvida skitalger kommer eller inte är ett av flera sätt att kolla hur rent vattnet är. Algerna kan ju t ex betas av i samma takt de kommer - då ser man ju inte något problem alls.

Ett annat sätt att kolla vattenkvaliteten är att observera lite känsligare djur, t ex sps:er. Genom hela tråden Wiking skrivit att korallerna inte imponerade det minsta. Detta kan enligt min uppfattning inte heller bero på att han haft för näringsfattigt: han matar rikligt och har många relativt stora och feta fiskar, samtidigt som näringsexporten är beroende av en liten syrestensskummare och vattenbyten. Snarare är det frågan om en verklig näringsanrikning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min syrestensskummare byttes ut mot en bättre skummare i november 2008.

Det har nu gått ungefär 3 veckor sedan jag slutade med vodka och började testa med nitrat. Det enda resultatet är att fosfat och nitrat stigit ordentligt, det syns inget på mina koraller, varken till det bättre eller sämre.

Jag överväger att börja med vodka igen och för första gången pressa ner nitrat till omätbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket LS och levande i den. Har för mig att dom räknar ca 50 LS per mandarin som är väl ingången (typ ett år)

sorry för ot

Jag har 40 k LS och 7 -10 k död sten och har tidigare läst någonstans att 50-100 kilo LS per mandarin är att rekommendera. I övrigt så gör jag ingenting speciellt för att den skall trivas. Något fiskfoder har jag aldrig sett den äta, den lever väl på allt smaskigt som finns i och runt alla sten. Om jag bara kunde bli av med en handfull av de andra fiskarna jag har så skulle jag absolut köpa en hona till min hane. Det är riktigt fina fiskar.

Ingen fara för ot!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen när blev det ett problem att bli av med fiskar ;)

He he, jag får inte tag i dem. Har försökt både med håv och lina med krok utan framgång. Enda sättet att fånga dem är att plocka ur all LS men riva runt i karet med händerna är bland det värsta jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...