Gå till innehåll

Torkat Haj-gap tillbaka i akvariet??


L00P

Rekommenderade inlägg

Tjenare gott folk!

Skapade mig en profil här alldeles nyss, har smygit runt här på forumen o tjuvläst lite här o där. =) Nu börjar det närma sig att jag sätter igång med saltvatten så det kan inte skada med mer information om saltvatten. Har haft ett akvarie uppehåll på 9 år typ så man e minst sagt lite rostig. hehe

Då till min fråga, min mor inhandlade ett hajskelett (gapet) på någon semester utomlands för en herrans många år sedan, och gav det till mig. Då undrar jag om det är möjligt ur en bio/kemisk/bakterie synvinkel att sätta detta i mitt blivande saltvatten akvarie? Återlämna den till sin rätta miljö så att säga, plus att det nog ser lite fräckt ut. Borde den kokas först? Tvättas? Dammas av? =) Utsöndrar den kalcium? För mycket?

Överlag, Bra idé? Dålig idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att hajskelett som ju inte innehåller speciellt mycket kalcium utan mest är brosk efter en tid i karet vittrar bort. Sen om det är 'giftigt' eller inte avhåller jag mig ifrån att spekulera i.

Kanske är tvärtom oxå.. att det håller längre pga avsaknad av kalcium.. Men det tvivlar jag på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter gött. Om det vittrar sönder efter ett tag gör la inte så mycket, känns bara bra att "återlämna" det till naturen så att säga ;) Jag frågade killen som äger Ciklidhuset här i Lerum och har för mig att han sa att det inte borde påverka akvariet särskilt negativt. Men ju mer man läser om saltvatten ju mer nojig blir man om vad man har i akvariet.

Ska bli spännande att sätta igång, jag köpte den där boken också, saltvatten för nybörjare eller vad den heter, och läser på internet och på jobbet lyssnar jag på podcast som jag tankat hem b.l.a "Talking Reef" som e otroligt bra, de har även videoclip om olika saker. Så jag får en massa info om saltvatten kontinuerligt för att begå så få misstag i början som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okaj, haj gapet e ju kokat från början om man säger när det infångas. Men det e klart det kanske inte skadar o koka, det har ju hängt på väggen i minst 7 år så det e la lite dammigt också. :)

Jo, det e där man hittar podcast och videopodcast. De är inte separerade utan vissa avsnitt står det video podcast eller videoclip. Jag gick igenom hela deras beslysnings serie, tror den e i 6 avsnitt som behandlar allt från T5, T8, HQI och andra grejer jag inte kommer ihåg.. verkligen grundlig genomgång av hur allt fungerar.

/L00P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer nog bli angripet av alger och bli fult på ett par veckor. Varför inte hänga det ovanför akvariet istället? Vet heller inte om det behandlats på något sätt och då kanske innehåller något som kan vara skadligt. Antagligen inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag struntar i att lägga in det i akvariet vid närmare eftertanke. Kan ju ha det ovanför akvariet istället som någon sa.

Ja, då har man inhandlat akvarium 112L, salt, pump, håv, filter, timer, tempmätare, saltmätare.. Behöver la en skummare också innan jag kan köpa levande sten, destillerat vatten o börja med inkörningen.. kanske borde starta en ny tråd för detta ifall nån e intresserad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen,

Starta du en ny tråd, glöm inte att ta bilder.

Det är alltid trevligt.

Käns som om det är vissa saker som "hänger i luften"..

Du skriver att du köpt filter?? (Till vad då?)

Skummare är inte nödvändigt för inkörning av stenen (men kan snabba upp).

RO vatten, inte destillerat vatten ska du ha (stor kostnadsskillnad mm).

Vatten tester behöver du för att veta när stenen är inkörd.

Har du funderaat på vilken belysning du ska ha?

Det var några snabba tips på vägen

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga fler haj-gaps tillägg? :)

Akvarie-synpunkter tar vi i min "start av 112 Liters akvarium" - tråd.

Jodå :ler:

Många plockar upp skalet efter sina putsarräkor när de ömsarskinn (ett halvt gram?) för att det inte ska belasta akvariet i onödan (overkill? Troligen). Pratar vi då ett hajgap på ett par hundra gram så borde det vara ännu mer aktuellt att plocka ur det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...