Gå till innehåll

start av 112L akvarium


L00P

Rekommenderade inlägg

Jaha, då var det dags o sätta igång med akvarium igen.

Har inte riktigt all utrustning än för att sätta igång akvariet men när lönen kommer e det la dags. :)

Har satt upp akvariet med frigolit under ialla fall, har köpt 1 pump än så länge "maxi jet" 1000L/H, tänkte köpa en till likadan senare, salt "tropic marine - Pro-Reef", saltmätare, tempmätare, timer. Doppvärmare, håv och nått filter ingick men filtret verkar kasst, sprack i plasten när jag skulle inspektera den lite!? Jaja, tänkte ändå bara använda den under inkörningen tror jag. Det jag behöver inhandla är en skummare och destillerat vatten innan jag sätter igång antar jag (och levande sten förståss). Senare tänkte jag skaffa en bättre ljusarmatur än den som ingick, antingen en T5 armatur eller bagangnad Gieseman MH/T8 combo.

Undrar om man kan köpa en USB förlängnings-sladd till webcameran så man hädanefter kan börja ta bilder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag följde hela den tråden för några dagar sedan. :) intressant läsning.

Funderar på en DELTEC MCE 300 skummare.. jag vill av nån anledning ha en sån skummare som hänger utanför.. Är inte dem lite lättare att rengöra en en sån "vanlig" typ. Ett sånt rör som är inne i akvariet? Det skriker "newbie" om mig nu men det bryr jag mig inte om. hehe :)

Fast en sån kostar över 1500 ialla fall... =( Där ingår ju nån slags pump ialla fall..

Ska man ha den andra typen får man la köpa till en luftpump också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag följde hela den tråden för några dagar sedan. :) intressant läsning.

Funderar på en DELTEC MCE 300 skummare.. jag vill av nån anledning ha en sån skummare som hänger utanför.. Är inte dem lite lättare att rengöra en en sån "vanlig" typ. Ett sånt rör som är inne i akvariet? Det skriker "newbie" om mig nu men det bryr jag mig inte om. hehe :)

Fast en sån kostar över 1500 ialla fall... =( Där ingår ju nån slags pump ialla fall..

Ska man ha den andra typen får man la köpa till en luftpump också?

De olika grundtyper är venturi och luftdrivna skummare. Med en luftdriven skummar kommer du att behöva ersätta träsyrestenen emellanåt, vilket jag finner som en irriterande utgift. Skummaren du nämner är en venturi? Alltså slipper du "krånglet" med att köpa nya träsyrestenar. Jag skulle nog rekommendera en påhängsskummare eftersom då får du mer plats i huvudkaret. Min skummare tar väldigt mycket plats som du kanske sett. Sen när du ska rengöra skummaren måste du ner i huvudtanken och störa lite då du plockar upp den.

Ja, det är väl lite newbievarning på mig med :)

Haha, hoppas du fann min tråd till någon nytta :)

Posta gärna bilder om du har någon fundering över något etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag tänkte jag skulle ta en bild med min webcam. Så folk kan se hur akvariet står, synpunkter etc.

Märket på själva akvariet e AQUA-EL... nåt polskt tror jag. E det bra/dåligt?.... Pumpen som följde med är av samma märke o den utstrålar ingen kvalitet direkt.. den hade jag ju sönder när jag pilla lite på den... Hoppas det inte läcker bara, men det e la ovanligt med nya akvarium.

Tänkte på det här med mekanisk filtrering...det gör man väl bara under inkörningsfasen? Sen kan man lägga undan den... eller ta bort filtret o använda som cirkulationspump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag tänkte jag skulle ta en bild med min webcam. Så folk kan se hur akvariet står, synpunkter etc.

Märket på själva akvariet e AQUA-EL... nåt polskt tror jag. E det bra/dåligt?.... Pumpen som följde med är av samma märke o den utstrålar ingen kvalitet direkt.. den hade jag ju sönder när jag pilla lite på den... Hoppas det inte läcker bara, men det e la ovanligt med nya akvarium.

Tänkte på det här med mekanisk filtrering...det gör man väl bara under inkörningsfasen? Sen kan man lägga undan den... eller ta bort filtret o använda som cirkulationspump?

Ja enligt Daniel Knop - Saltvattensakvariet för nybörjaren är mekanisk filtrering till en fördel under inkörningsfasen. Efter det riskerar ett filter att bli en så kallad "nitratbomb" om man inte rengör den noga minst 1 gång i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, ja du har också den boken ja,.. =) Den verkar rätt ok.. tänkte jag skulle försöka följa hans anvisningar med uppstarten av akvariet rätt noga. Så trist att behöva vänta tills lönen kommer o jag kan köpa skummare..Grr.. Allt annat e ju i princip på plats. Sålde mitt PS2 så nu kan man ju köpa den andra maxi jet pumpen också så har man det gjort. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo,.. man skulle ju kunna ta pumphuvvet bara men den e lite klen bara 450L/H tror jag.. Men visst.. i och för sig hade man ju sparat 370 spänn där om jag skulle använda den istället.. 1000L/H och en 450L/H... undra om det räcker att få fart i 112 liter? Ingen aning faktiskt.. går mest på rekomendationer från akvarieaffären.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, ja du har också den boken ja,.. =) Den verkar rätt ok.. tänkte jag skulle försöka följa hans anvisningar med uppstarten av akvariet rätt noga. Så trist att behöva vänta tills lönen kommer o jag kan köpa skummare..Grr.. Allt annat e ju i princip på plats. Sålde mitt PS2 så nu kan man ju köpa den andra maxi jet pumpen också så har man det gjort. ;)

Du behöver knappast skummare i början.. det tog min skummare 1.5 månader att börja skumma efter att jag lagt in lite fisk. du kan nog starta utan skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså?... Hmm.. Mjo,.. du menar man klarar sig med 2 pumpar endast, lite sand o LS första månaden då... ingen skummare?... Måste sova en liten stund innan jobbet, får la kolla upp det imorrn eftermiddag.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper nog skummare direkt ändå. Ska få låna $ av kompisen så behöver man inte bekymra sig mer om det. Lutar skarpt åt Deltecs MCE 300 eller vad den nu exakt heter? Ska vara en rätt ny modell. Sen när jag kört in akvariet så e det dags att fixa ljuset..har man en månad att fundera... antingen att man beställer en T5 armatur eller att jag köper en begangnad Gieseman MH/T8 combination, kunde få tag på en bagangnad sådan för 1800:-, sägs ha gått i 3-4 månader... som man hänger via nån slags tråd från taket.. sett många bilder på sådana akvarium,..verkar poppis.. Fast T5 e nog billigare i drift..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens irritationsmoment:

Har ni också undrat hur en 25 liters plastdunk kan kosta 175:-???? borde inte kosta mer än 25 - 50 spänn... :)

vart handlar du då? jag köper mina för under 100-lappen på tex coop-forum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har jag ialla fall fixat min skummare, så nu e det klart. Blev en Deltec MCE 300. Installerade den igår, nu ska jag iväg o hämta häften av mitt vatten. :) Tar tid det här att komma igång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-3134-14468913861865_thumb.jpg

post-3134-14468913861932_thumb.jpg

Om jag gjort rätt nu så ska man se mitt akvarium tagna med kass mobilkamera så länge..alla vill ju se bilder till varje pris så då får de skylla sig själva.. ;)

Som ni ser har jag inte fyllt på allt vatten än, ska fylla i resten imorrn, sanden/substratet e på plats... testade mina 2 pumpar..funkar fint,.. doppvärmaren fungerar.. Ljuset,.. mjo,.. det e lite provisoriskt om man säger så.. ska ordna nån T5 belysning senare.. Imorrn så åker resten av vattnet o saltet i o sen e det la iväg o skaffa en LS eller 2, släcka lampan o rulla tummarna.. Skummaren får jag testa imorrn när jag har fullt med vatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...