Gå till innehåll

Start av 450 liters


Malice

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är fulständig nybörjare av saltvatten akvarium, har dock bestämt mig för ett försök. Har dock haft små sötvattenakvarium tidigare. Har snokat runt lite på forumet under två månader registrerade mig dock först igår. Har hitils inhandlat:

1 st helglas akv. på 450 liter

2 st aqua bee pumpar på 3000 resp 2000 liter

1 st skummare Deltec MC500

1 st doppv. Aquatic Nature 300 w

1 st bok av Daniel knop Saltvattenakvarium

6 st diverse testkit samt 1 hydrometer

25 kg Instant ocean salt

I st amatur (som jag inte fått än, kommer på onsdag) kommer tyvärr inte ihåg fabrikat.

Dessutom diverse andra småpryllar såsom algskarapa timmers osv.

Jag räknar med att ha min möbel färdig i slutet på nästa månad så då kommer inköp av 40-50 kg levande sten att göras. Finns där någon här på forumet som skulle kunna tipsa mig om mer hårdvara (pumpar etc) jag behöver för att starta upp vore jag tacksam, har läst om ytterfilter med kol etc skulle behöva lite råd/information så man inte gör något förhastat då jag hellre väntar ytterligare en tid med uppstart om detta behövs.

Har även nu beställt en osmos

MVH

Magnus N

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till en underbar hobby som kräver tålamod!

Jag tycler du ska börja med att läsa boken Knops bok som du har. Du ska under tiden ställa frågor här på det du läser och inte förstår. Om du får möjligheten att besöka någon i närheten som redan har ett kar så ta den chansen då det är ett bra sätt att lära sig massor på!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från början skulle mitt kar bli ett sötvatten köpte till och med en extern pump för ändamålet, ångrade mig dock i samma sekund jag kom hem då jag från början vile ha ett salt ak. Var dock lite osäker på om man skulle klara av det man har hört så mycket. Nu känns det kannon kommer att publicera bilder efterhand som jag gör framsteg. Är tacksam för alla kommentarer/(tillrättavisningar) etc HAHAHAH.

Mva Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat hett tips är väl att ragga upp nån i den hemtrakt som du kan våldgästa och dela lite ideer med och titta på hur den personen har löst saker och ting.. Alltid lättare att komma på nya saker när man ser på andras tycker jag personligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Moose!

Kollade dina länkar! har dock en idiotisk frågor.

Hur fungerar en osmos rent praktiskt, kopplar man den till kranen i exempelvis vasken för att sedan kunna få ut helt rent vatten på dunk eller hinkk etc. Vad skall man tänka på i tillsatser då man rensar ut det mesta.

Mvh Magnus N

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite kommentarer:

# sump eller ej sump är ofta en praktisk/estetisk sak, gillar du ej att se pumpar, slangar, doppvärmare, skummare mm i akvariumet ska du fundera på om du ska ha sump.

# 40-50kg levande sten kan vara i underkant i 450l akvarium, inget måste att ha mera, beror på vad du tänkt ha i akvariumet. Men det blir mindre än man tror när man lägger i det. (Referens, jag har 50kg i 250l)

Vill då hålla nere kostanden, kolla efter begangnad sten som brukar ligga på ca 50-60kr/kg

#Aquabee pumparna funkar ok, inga 'värstingar' och kan dock för lite oväsen.

Om de låter: öppna och kolla om du har svart eller röda bussningar på axelns (2st bussningar). Om du har svarta, byt till röda i silkon som kryper mindre i saltvatten och därmed mindre vibrationer = mindre oljud.

#Skummare Deltec MC500 innehåller också aquabee pump, samma där, om det låter öppna pumpen och kolla.

Utöver det, ta tid på dig och läs boken du köpt.

Lycka till

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(omvänd) osmos kopplar du in på vattenledning, oftast ledningen med kallvatten. Bäst är i typ tvättstuga, badrum eller liknande för klara av tex. vatten på golv.

kommer ut vatten i 2st slangar, en tar man till en dunk eller liknande som du vill ha det rena vattnet i för akvariet. Den andra slangen innehåller det 'smutsiga' vattnet som körs ner i avlopp, eller till bevattning i trädgård om man har möjlighet till det och vill återvinna vatten.

vad menar du med tillsatser och rensa ut?

~Henrik

Hej Moose!

Kollade dina länkar! har dock en idiotisk frågor.

Hur fungerar en osmos rent praktiskt, kopplar man den till kranen i exempelvis vasken för att sedan kunna få ut helt rent vatten på dunk eller hinkk etc. Vad skall man tänka på i tillsatser då man rensar ut det mesta.

Mvh Magnus N

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Scooy doo!

Vet ej vilka gummi ringar som sitter i dock skall jag tänka på dit inlägg om oväsen uppstår vid starten. Kommer att börja med ca 50 kg levande sten och fylla på efter hand räknar med att ha 75-100 kg inom ett halvår efter uppstart. Intressant är dock inlägget om begangnad sten var kan jag få tag i det. (affären tar trots allt 195 kr/kg) . Vad gäller sumpen så håller jag med dig men jag känner mig lite osäker på bygget av en och kommer därför att köra utan (tror jag).

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekomenderar ny sten i akvariet, köp 10% av volymen av akvariet och starta inte akvariet med en massa firrar.

Ta de luuuuuungt, och vänta gärna en vecka till snarare än göra allt när det rekomenderas.

Du är nybörjare precis som jag är och det verkar som ett stort misstag som både söt och saltakvarieägare som är nybörjare gör är att köpa fler fiskar ä man klarar av att hålla. Mindre fiskar större vattenvolym = mindre felmarginal.

Ta det lugnt och var inte för självsäker, börja med enkla fiskar och absolut inte för många. Det är fiskarna som blir akvariets största påfrästning.

Min lärdom efter uppstarten är:

Köp ny sten (finns klara fördelar), om du inte får tag på RIKTIGT bra begagnad sten.

Köp en rikgtigt bra pump istället för halvbra. Det du lägger ut i pengar tjänar du in i längden tror jag, plus att du vinner det i ljudvolym.

Köper du en Deltec MC500 och den låter kan de vara slangen för luft som vibrerar mot höljet. Spänn upp den mot någonting eller använd skumgummi/filtervadd.

Ta de LUUUUUNGT

Läs och fråga om ALLT och ta ALLT med en nypa salt för att bilda dig själv en egen uppfattning. Finns miljoner teorier om ALLT och du kommer snart förstå vad jag menar.

Lycka till/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

halloj,

gällande sten kolla här på köp/sälj sidan efter beg. LS (levande sten). Brukar dyka upp då och då, även om du ej är klar med akvariet och det skulle finnas att köpa kan man lägga stenen i typ regnvatten tunna, baljor, badkar - ja vad som helst bara den är täckt med vatten och en cikulationspump koppplas till. (ljus behövs ej).

fundera på det med sump, inte så svårt att ordna om man tar ett beg akvarium och ställer under så man slipper limma själv. sedan behöver man borra akvariet för få igenom rör, finns massa tips om det här. men som sagt innan välj det som passar dig.

~Henrik

Hej Scooy doo!

Vet ej vilka gummi ringar som sitter i dock skall jag tänka på dit inlägg om oväsen uppstår vid starten. Kommer att börja med ca 50 kg levande sten och fylla på efter hand räknar med att ha 75-100 kg inom ett halvår efter uppstart. Intressant är dock inlägget om begangnad sten var kan jag få tag i det. (affären tar trots allt 195 kr/kg) . Vad gäller sumpen så håller jag med dig men jag känner mig lite osäker på bygget av en och kommer därför att köra utan (tror jag).

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

osmosen 'rensar' ut det mesta, se det som typ destillerat vatten.

kör du regelbundna vattenbyten kommer det som behövs med i saltet som du blandar med.

lite mera överkurs: senare om man har koraller så får man tillsätta vissa ämnen seperat (kalk, magnesium mm) för slippa byta vatten varannan dag för kunna tillsätta det som 'försvinner' dvs förbrukas av koraller när de växer.

~Henrik

Läste någonstans att osmosen rensar ut i princip allt ur vattnet så man måste utföra extra tillsatser i vattnet förutom då saltblandningen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen

Jag såg det men jag vet inte varför ursäkta ändå kunde inte få bort den är nybörjare även på detta

MVH magnus

Det är lugnt! Ville bara berätta att jag tog bort ditt andra tråd så du inte undrade vad som hände med din tråd!

Hej Sexmark!

Känner tyvärr ingen som har saltvattenakvarium, hoppas dock att detta skall ändras i framtiden.

Mvh Magnus N

Jag håller med Saxsmark att det är en mycket givande del. Se och diskutera med någon som har ett kar. Ofta pratar vi akvarister med folk som vill se på våra skapelser och våra anhöriga har ofta tröttnat på att höra det! Om du frågar här om det är någon i dina trakter som vill visa sitt kar ska du se att du får napp.

Jag tycker även du ska läsa några trådar om start av nybörjar kar, Läs massor för det är inte svart och vitt utan du måste välja själv. Gå in under mitt första kar och läs där! Finns även massa nyttigheter under artiklar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till guiden Malice!

Ang köp av sten så finns det flera butiker i skåne, bl.a. en i Malmö som har sten för, om jag minns rätt, 150kr/kg. Fiske & Fiskar på regementsgatan 47, ring dem och hör vad de har inne och när de får in nästa sändning. Vid köp av större volymer kan du nog snacka ner priset en del, speciellt om du kommer in o tar det direkt innan de behöver göra plats i deras LS-kar.

Sen finns det affärer i Helsingborg och en i Ronneby också. Iofs en bit o köra, men det kan löna sig. Ta dig en stund att ringa runt och hör vad de kan erbjuda. Se sedan om det finns någon i samma stad som har tid med ett hembesök när du ändå är där och handlar. Kommer du in till Malmö är du välkommen så fort jag fått iordning mitt kar. (Har gått exakt 6 veckor sedan jag beställde idag. Grrr... :censur: )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...