Gå till innehåll

Det knackar i karet ???


papi

Rekommenderade inlägg

Upptäckte nu när det är nedsläckt och alla sover att det är nått som knackar i karet. Trodde först att det var någon sten som kanske vinglade i en vattenström och stängde av all teknik, men knackningarna fortsätter. Små serier på några stycken och sedan tyst upp till en minut. Vad kan det vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle gissa på Pistolräka, kan vara en mängd andra saker också.

men precis som Teggner påpekar finns det ganska många trådar där du säkerligen hittar svaren på dina frågor.

Hoppas du hittar den lilla krabaten,och om det nu är en mantis och du inte vill ha kvar den hör gärna av dig till mig ;)

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är en Mantis får du gärna ta över den Sunny ;) Det känns inte helt säkert att ha knackaren osedd i baljan. Det är ingen iköpt snigel eller eremit, dom har jag kunna stryka efter en natts spaningsarbete.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joo jag vet,de brukar vara väldigt svåra att få syn på faktiskt...

Hittade inte min mantis förens 4a månader !! i mitt 170 liters vilket var glesbebyggt med sten..

Har även knackningar i mitt nuvarande akvarium...har gett upp på att hitta räkan va det nu än må vara,på senaste tiden har jag hittat massa brutna snigelskal och krabbskal.. hoppas bara att jag inte har en mantis som kommer börja ge sig på fiskar ;)

Lycka till med jakten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag plockat ur de stenar jag misstänkte men knackningen fortsätter. Tyvärr är ferkvensen rätt hög stundtals så jag misstänker nog mantis, knappt man vågar stoppa ner händera i karet längre ;) I vilket fal är det säkert att han bor under nån sten mot botten och där har jag turligt nog en akrylglasskiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft både Pistolräkor och mantis i karet, Pistolräkorna är duktiga på att knäppa med,det är ytterst sällan att mantisen skulle hoppa på dina fingrar patrick.

Men prova ta ett kryddmått eller liknande och lägg i någon typ av mat och håll det framför misstänkt sten en stund.

Funkade för mig. såg senare till att isolera den stenen en bit från andra för de är väldigt snabba och duktiga på att smita.och väldigt svåra att skak ur eller med liknande trix var själv tvungen att försiktigt slå sönder stenen för att få tag i herrn.

Lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Måste dela med mig till alla som missat detta, ett tips på hur man kan bli av med sin/sina mantisar:

http://www.advancedaquarist.com/2006/10/tips

Någon moderator kanske kan flytta detta till artiklar?

Sedan är de bara att starta upp ett mantis Pico, behövs bara cirkulation och en liten lampa till karet. Dom klarar sig egentligen utan doppvärmare, starkt ljus och bra cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...