Gå till innehåll

Vilken temperatur har ni i akvariet?


fiend

Vilken temperatur har du i akvariet?  

114 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

Kör man mindre på vintern så blir det nästan som i naturen. Kallare på vintern i haven. Själv har jag just nu mellan 24-25,5

Åhh.. Och jag som kände mig som djurplågare för att jag "bara" har 25 grader i karet utan doppvärmare. Nu kan jag andas ut. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är väl väldigt ovanligt att det blir så kallt att det blir problem eftersom de flesta kar står i normalt uppvärmda rum, däremot så kan ju tempen ofta stiga upp mot farliga höjder på sommaren. Jag tror nog knappt det förekommer köldskade koraller i våra kar, såvida inte någons kylare hänger sig och kyler ner karet ordentligt. Sen är det väl dessutom så att ju större kar man har desto svårare är det att sänka tempen när den väl stigit i sommar, det räcker ju inte direkt med frysta cola-flaskor i sumpen....

Mitt kar ligger på 27-27,5 nu, är lite orolig inför sommaren, men blir till att skaffa några fläktar till så löser det sig nog

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir intressant sedan nästa sommar när man ska kyla akvariet. Det lär ju få svårt att hinna svalna under natten då det är såpass många liter. Lär få köra i ett 20pack frysta PET-flaskor =) Ut med fläskfilen och korven ur frysen och stoppa ned vatten-PETflaskor =)

Min tanke var om fiskar etc kan få sjukdomar etc lättare om det är svalare i vattnet (t.ex 23-25 grader) än om det är varmare (26-29). Om det är värt att dra upp elkostnaden för att värma akvariet 3 grader med doppvärmare.

Eller om det bara är naturligt och bra att ha lite svalare under natten då belysningen inte värmer.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir intressant sedan nästa sommar när man ska kyla akvariet. Det lär ju få svårt att hinna svalna under natten då det är såpass många liter. Lär få köra i ett 20pack frysta PET-flaskor =) Ut med fläskfilen och korven ur frysen och stoppa ned vatten-PETflaskor =)

Min tanke var om fiskar etc kan få sjukdomar etc lättare om det är svalare i vattnet (t.ex 23-25 grader) än om det är varmare (26-29). Om det är värt att dra upp elkostnaden för att värma akvariet 3 grader med doppvärmare.

Eller om det bara är naturligt och bra att ha lite svalare under natten då belysningen inte värmer.

Mvh Fredrik

Ettsåpas stort akvarium som ditt borde ju ligga "stabilare" när det gäller temperatur pga att det är så mycket vatten, eller har jag fel?

Så på sommaren kanske du hammnar på någon "medeltemperatur" dygnet runt istället, så kylning kanske inte behövs mer än ett par fläktar?

Nu har jag kanske totalfel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1920L-karet jag driftar får jag köra en doppvärmare 100% av tiden för att höja 3 grader. Efter tre veckor på 100% hade jag lyckats nå 27 grader och där håller sig temperaturen stabil.

Kan tillägga att då är det 4x250W och totalt 8 pumpar av olika slag, dock bra med ventilation.

Jag tycker du ska köra på utan doppvärmare och driva upp antalet pumpar/ljuskällor tills dess du ser att det börjar toppa 28-29 grader... DÅ kan du fundera på om du måste ventilera mera eller behöva kyla, alternativt korta ner belysningstiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Problemet med mitt akvarie är att det rummet står i väst/sydligt läge och solen ligger på där från 7 på morgonen till 18-tiden på kvällen konstant. Det blev RÄTT varmt där i somras :) Hade väl 35+ grader i det rummet (med dörren öppen till övriga lägenheten) tills jag kom hem efter jobbet och kunde ställa ytterdörren på vid glänt. (ytterdörren står också i samma väderstreck som akvarierummet).

Måste nog lägga om MHtiderna till nattetid i så fall, så inte solens 35 grader i rummet + MHlampor kokar mina fiskar och koraller.

Men det är alltså farligare att ha för hög temperatur än för låg.. hmm..

Där 1920-karet står så antar jag att solen inte har samma möjligheter att värma lokalen runt om akvariet? Att ni har anläggningar som håller temperaturen på lämplig nivå i gallerian=) ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med mitt akvarie är att det rummet står i väst/sydligt läge och solen ligger på där från 7 på morgonen till 18-tiden på kvällen konstant.

Låter som att persienner, alternativt värmereflekterande fönsterglas skulle vara på sin plats. :ler:

Måste nog lägga om MHtiderna till nattetid i så fall, så inte solens 35 grader i rummet + MHlampor kokar mina fiskar och koraller.

Jag har alltid kört belysningar från c:a 15-tiden på eftermiddagen för att kunna köra fram till 22-23 tiden på kvällen. Skulle man gå ner till 6h/dygn på allra intensivaste belysningen, ja då kan man starta redan vid 17-tiden.

Sedan kan man ju se solljuset som en stor fördel; du kan med gott samvete låta bli att köra belysningen lika lång tid. Kanske dra igång MH:n kl 18.00 när solen har gett sig och köra fram till 22:00, då har du bara 4h MH-tid vilket inte borde värma allt för mycket...

Där 1920-karet står så antar jag att solen inte har samma möjligheter att värma lokalen runt om akvariet? Att ni har anläggningar som håller temperaturen på lämplig nivå i gallerian=) ?

Nej, tyvärr får jag väl säga. Solljuset hade nog annars gjort underverk för korallerna. Och ja, lokalerna har en finfin ljuftkonditionering som återanvänder värme osv till övriga delar av lokalen, så det är inte direkt jämförbart med hemmamiljön...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett tak utanför fönstret (en veranda) som tar bort en del solljus, men själva lägenheten värms upp ändå. Och fönstret har en grov persienn som jag alltid har fördragen =)

Får helt enkelt undersöka hur det blir i sommar. Satsar nog på MH i slutet av sommaren i så fall och kollar upp hur det går med bara T5 i sommar.

4 st arctinic och 4 st 10klysrör borde ju fungera ett tag iaf åt mjukisarna.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...