Gå till innehåll

Vilken temperatur har ni i akvariet?


fiend

Vilken temperatur har du i akvariet?  

114 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

Hej

Tänkte kolla vilken temperatur som är lämplig i saltvattensakvariet och även vilken som ni har?

Min ligger kring 24.5 - 25.5 grader, medan Jorgas som var här igårkväll har kring 28 grader och tyckte mitt kändes kallt.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tänkte kolla vilken temperatur som är lämplig i saltvattensakvariet och även vilken som ni har?

Min ligger kring 24.5 - 25.5 grader, medan Jorgas som var här igårkväll har kring 28 grader och tyckte mitt kändes kallt.

Mvh Fredrik

Jag har 27,7-29,2 beroende när på dagen. Men detta är sedan i lördags, innan hade jag ca 1,5 grader kallare.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger på 24 grader på morgonen och går upp till ca 25,5 på kvällen innan mh släcks.

Funderar på att sätta i en doppvärmare och hålla 26 grader konstant istället, borde väl va bättre?

Hur länge har du haft saltvattensakvarium??

Tycker att du inte skall bekymmra dig över tempen just nu utan till sommaren så blir det nog tvärt om att det blir för varmt istället.

Kör man mindre på vintern så blir det nästan som i naturen. Kallare på vintern i haven

Själv har jag just nu mellan 24-25,5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har du haft saltvattensakvarium??

Tycker att du inte skall bekymmra dig över tempen just nu utan till sommaren så blir det nog tvärt om att det blir för varmt istället.

Kör man mindre på vintern så blir det nästan som i naturen. Kallare på vintern i haven

Körde igång mitt första i slutet på förra sommaren, och det blev väldigt varmt ( ca 29-30 grader mitt på dagen )

Men mitt nuvarande startade jag i oktober.

Och det är som du säger, snart får man börja bekymmra sig för värmen istället, min lägenhet blit extremt varm på sommaren för solen ligger på hela dagen, så det är snart dags att skaffa en ac istället för akvariekylare så både jag och fiskarna kan njuta av "kylan" ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inga klara nackdelar med att köra så lågt som 24 grader i akvariet?

För i så fall behöver man inte använda doppvärmare för att dra upp temperaturen så den håller t.ex konstant 26 grader ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inga klara nackdelar med att köra så lågt som 24 grader i akvariet?

För i så fall behöver man inte använda doppvärmare för att dra upp temperaturen så den håller t.ex konstant 26 grader ?

Enligt artikeln jag länkade till så beror det väl på vad du har för organismer och var de kommer ifrån om 24 grader skulle vara en nackdel eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uj vad vissa har kallt i sina burkar, har fiskarna mössa och halsduk? :S

I tex röda havet varierar temperaturen mellan 26-30 grader, därav mitt val att ligga någonstans mitt i mellan.

Nja då jag vart där så låg det mer mellan 20-22

vet ej hur denna stämmer med enligt ving.se

Klimat Vatten °C

Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Dag

19 19 22 24 24 27 27 28 27 24 22 20

snitt 23,58°C

så det är detta jag försöker hålla ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja då jag vart där så låg det mer mellan 20-22

vet ej hur denna stämmer med enligt ving.se

Klimat Vatten °C

Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Dag

19 19 22 24 24 27 27 28 27 24 22 20

snitt 23,58°C

så det är detta jag försöker hålla ;)

Jaha, då vart man lurad av Wikipedia igen mao. >.<

edit: hittade anledning nr.1 till min valda temperatur..

saxat från Lejonkungens inlägg i den förra temperaturtråden:

Eric H. Borneman skriver i Aquarium Corals: "It had always been assumed that temperatures lower than natural levels prevented the rapid growth of unsightly algal films on the aquarium glass and lessened the proliferation of problem hair algae. Recent trends favor maintaining somewhat more natural reef temperatures of 27-29C (80-84F). The reason behind this increase is that the entire metabolism of the tank is raised, including those of the microbial community, detritusprocessing organisms, and herbivores. Furthermore, it is a more natural temperature for many reef animals. The increased rates of calcification at these temperatures should, therefore, not be offset by increasing algae growth, unless the system is mismanaged."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt val att köra på 26 grader är mest för att där jag dykt har det varit mellan 26-30 grader, både vid ytan och ända ner på 32 meters djup. Så även om jag ligger i nederkant av denna temp så funkar det för mig och mina fiskar iaf. Sen brukar det gå upp till 29 på sommaren, mest för att hela lägenheten ligger i söderläge. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ställt upp golvvärmen i min lägenhet i det rummet där akvariet står så jag inte behöver använda doppvärmare. Kommer nog inte att gå in på MH förrän efter sommaren då värmeproblemet är löst.

Lär bli intressant sen att se hur det ska styras upp i framtiden.

Är det farligare om akvariet blir för varmt än för kallt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...