Gå till innehåll

OSMOS fråga


norsken

Rekommenderade inlägg

Min osmos har börjat leverera dårligt. Jag har spolat vatten åt fel håll i dom små fillterpatronerna, det blev lit skillnad i början men innte längre jag vet att jag har dårligt tryck på vatten kran här hemma, kan vara en bidragande orsak. Nu har jag kopplat förbi det första filltret som är sediment prefilter, det jag undrar över är om det gjör nytta att kjöra osmos nu när finfiltret är bortkopplat? Jag ska kjöpa nytt men tänkte vännta tills jag har flyttat för att jag vill tessta där vattentrycket är som det ska vara.

Tackar på förhand för svaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första filtret är helt tydligt ett "grov"filter för att skydda membranen från att sätta igen för fort. Blev det bättre när du kopplade ur det? Risken med att koppla bort det är att du riskerar att sätta igen membranet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vad var det jag skrivit tidigare! Osmos filter bör ha en tryckmätare! När trycket fallit med 30 % så är det nödvändigt att byta förfilter ( 5 mikron) t.ex. nytt 60 byt när det gått ned till 40. Detta är helt nödvändigt för att skydda menbranet. Om levererat vatten är kass så är det i dag oftast billigare att kasta det gamla filtret och köp ett nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...