Gå till innehåll

nano ja eller nej


saltmarcus

Rekommenderade inlägg

Lägg i 10-15kg ls. av hög kvalitet och inte nå halvdöd dyngsten. Kommer bara bli problem i onödan om man skaffar sten som inte klarar av att bryta ner skit från fiskarna och överblivet foder. Du behöver även runt 10 sniglar, här gäller det åxå att inte snåla för då har du inget som tar hand om algerna. Du behöver även mer cirkulation än originalpumpen ger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sebaen är ganska sällsynt. Ofta är det Clarkii som säljs under det namnet. De är båda mellanstora Clowner och ganska så aggresiva. Om de får för sig att inte komma överens blir den mindre ihjälslagen i ett så litet akvarium. Sebaen är transportkänslig och svår att vänja in så den är inte att rekommendera för nybörjare medan clarkii är mycket tålig. De rekommendationer jag sett för de här två arterna är minst 150 till 200 liter.

Jag har inte tänkt pröva dem själv för jag tycker de är för aggresiva.

Jag vill kunna stoppa ned handen i karet utan att en ilsken clown hugger fliser av skinnet. Det är obehagligt nog med mina percula som lärt sig att hugga i skinnfliken mellan fingrarna ger bäst verkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag att man inte ska ha fiskar i nano (lite som att ha en hund i en garderob).

Satsa på några sniglar och ett par putsarräkor eller köp ett större akvarium.

Endast min personliga åsikt, inga pekpinnar eller påhopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kostar betydligt mer än man tror när man är på väg att dra igång sitt kar.

Men kring 4000:- skulle jag tro om du köper dugliga attiraljer.

Hotell med stativ: 1200:-

5kg Salt: 150:-

Saltmätare: 200:- och uppåt

Bra ls. 120-180:- kilot, bör ha minst 10kg

Sniglar: 30-60:- st Minst 10st

MaxiJet: 300:-

Tester: 80-170:- st

Clowner: ca 200:- st för en normalstor Ocellaris

Osmos: 1000:- och uppåt

Har säkert glömt en massa, men fick nog med det mest nödvändiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ej köpt något än. måste spara först. men här e en lista på allt jag ska ha i karet.

2 cirkulations pumpar

ljusramp (eller rör)

2 st putsarräkor

2 st sebae clowner

levande sten 8 kg

korallsand 5 kg

ja det va listan.. men gick ditt kar rätt i stöpet eller funkade det bra?? ska man ha skummare i ett 80 liters nano??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Marcus, jag e nanokunnig (80 o 45 literskar) o tänkte skriva ner vad jag tycker.

cirkulationspump: I mollyt följer det med en 1100 literspump (1100 liter per timme). så du behöver nog bara en pump till. en kraftig pump som en 1200 l/t kommer flytta på ditt grus. Ska du ha en sådan pump så får du ställa den in i stenen eller in i glaset. Finns även en liten makapär du kan köpa som HYDOR gör, som snurrar och gör vågor, kostar ca 120 kr.

ljusramp: du får med ett 24 watts daylight blue, hälften är 10 000 kelvin och hälften actinic (blått). det räcker o börja med. Du pratar inte om att ha stenkoraller och då behöver du inte mer ljus. Mer ljus ger dig mer alger ändå. Du kan ha mjukkoraller och skivanemoner under orginallampan. Sen när du vill uppgradera köper du en ljusramp.

putsarräkorna är ett mycket bra val, de syns mycket och är roliga att se på, de håller även rent i karet.

clownerna: jag hade köpt de billigaste clownerna, ca 100 kr st. Men du gör som du vill, du bestämmer ju!

levandestenen låter bra, dock kommer du märka att stenen du ska köpa ser mycke olika ut, titta i affären noga o se vilka du tror kommer o passa ihop, så du exempelvis får lite grottor o så. Testa i butiken. Om stenarna inte vill ligga som du vill, köp lite fragglim från deltec och limma ihop stenen (är som modellera som sen härdar under vatten).

Korallsand 5kg: ja varför inte? dock samlas mycket skit i sanden, så sug ur skiten (kommer att samlas på samma ställe oftast) då du byter vatten. Jag bytte ca 10 liter i veckan o då höll jag sanden ren med. Den sanden du får med då du suger ur skiten o vattnet kan du hälla tebaks sen eller ersätta med ny. Låter du bli sanden o inte sköter den blir den en nitratfälla: kan döda allt för dig. Sköter du sanden så kommer du lyckas så bra så.

Skummare: ja, jag satte i en skummare i mitt, en red sea skummare som drevs av en luftpump, borrade upp ett hål med hålsågen och fick operera lite. Det gjorde att jag kunde ha mer fisk och hade mindre alger, renare vattnet.

Jag hade köpt 2 eremiter, metallic exempelvis; de har blåsvart randiga ben och äter trådalger och andra alger som inte sniglarna äter.

Så, fundera på det. jag hade nio fiskar i mitt molly 80 liters, två clowner etc. men mest små gobysar. men det funkade. Gäller att hitta de fiskar som trivs ihop, klarar av små kar och sen städa efter dem. Vill du ha ett kar som sköts enklare, satsa på minst minst 150 - 200 liter. Men mollyt är en bra början.

Lycka till!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är definitivt inte fullvuxna som 8 cm. 12 till 15 cm blir i alla fall honorna. Och nästan säkert är det inte sebae. Sök bilder på Google: Amphiprion sebae och Amphiprion clarkii.

Stjärtfenan är olika. Men båda blir stora och lika stygga.

Kan det vara så att de försöker lura dig i affären?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...