Gå till innehåll

På G med ett 600 liters-kar!!


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

Hitta ett fint akvarium här på SG och kunde inte motstå när priset sänktes ytterligare med 500:- ner till 2000:- . diskusioner startades med regeringen här hemma, och efter nogrant övervägande och en del övertalning om att det kommer ta mindre plats än mitt 215 liters kar , fick jag klartecken att inhandla.

sen började det byggas!

regeringen blev surare än någonsin när sågspånet stod som än tätdimma från kl8:00 till 22:00 hela den helgen.

kommande vecka blev inte heller nån dans på rosor!

men idag den 30/1 2009 blev det helt klart och undanstädat , bortsett från alla nya innevånare som ska införskaffas.

nu hoppas jag bara det flyter på !

post-4126-14468916708462_thumb.jpg

post-4126-14468916708628_thumb.jpg

post-4126-14468916708785_thumb.jpg

post-4126-14468916708958_thumb.jpg

post-4126-14468916709113_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 168
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Bra jobbat! =D

Mycket snyggt..

En sak jag själv hade gjort dock är att bygga en "hatt" till karet så du minskar ljusutsläppet i taket.

För att få in sval luft så hade jag lämnat en spallt med 2-3 cm och byggt en låda "upp&ner" o satt på toppen..

-"Keep it going".

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra jobbat! =D

Mycket snyggt..

En sak jag själv hade gjort dock är att bygga en "hatt" till karet så du minskar ljusutsläppet i taket.

För att få in sval luft så hade jag lämnat en spallt med 2-3 cm och byggt en låda "upp&ner" o satt på toppen..

-"Keep it going".

//Stefan

ingen dum idee´men det får bli längre fram =) mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blir snart mer bilder när jag köpt lite mer koraller eller fiskar! skulle oxå vilja ha lite roliga lägredjur nåra förslag? och så behöver jag bra tipps på bra sandvändare då jag har ganska mycket sand nu min rödasjöstjärna är värdelös på den uppgiften! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sandvändande sjöstjärna, Nassarius snäckor, och sen dom där andra sandvändande snäckorna, vet ej namnet men dom funkar kanon min sand var jättebrun men nu är den nästintill kritvit. dom plöjer runt i sanden som galningar, om du kollar min sida så ser du även att jag tror dom höll på med något fuffens igår :) Du kan även köpa eremiter som går mera på sanden dom brukar vara roliga att titta på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blir snart mer bilder när jag köpt lite mer koraller eller fiskar! skulle oxå vilja ha lite roliga lägredjur nåra förslag? och så behöver jag bra tipps på bra sandvändare då jag har ganska mycket sand nu min rödasjöstjärna är värdelös på den uppgiften! mvh Jerry

Rekommenderar Nassarius snäckor som äter rester av räkor och pellets och andra "köttbaserade" foder man tar i karet, bökar runt bra i karet. Sen tror jag att vissa arter av Cerith kan vara bra då dom också kan böka runt i sanden och äter diatomer och deutrius, så Cerith och Nassarius borde vara bra komplement till varandra. Sandvändade sjöstjärna är något jag avråder ifrån efter att ha läst Marine Invertebrats av Ronald Shimek, då den den ofta äter allt ätbart som finns i sanden och sedan svälter ihäl långsamt, den till skillnad ifrån Nassarius snäckor äter levande djur, så den utarmar sanden ifrån smådjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekommenderar Nassarius snäckor som äter rester av räkor och pellets och andra "köttbaserade" foder man tar i karet, bökar runt bra i karet. Sen tror jag att vissa arter av Cerith kan vara bra då dom också kan böka runt i sanden och äter diatomer och deutrius, så Cerith och Nassarius borde vara bra komplement till varandra. Sandvändade sjöstjärna är något jag avråder ifrån efter att ha läst Marine Invertebrats av Ronald Shimek, då den den ofta äter allt ätbart som finns i sanden och sedan svälter ihäl långsamt, den till skillnad ifrån Nassarius snäckor äter levande djur, så den utarmar sanden ifrån smådjur.

ok tackar för tipsen! ska jag inhandla nu på en gång eller vänta tills sanden börjar bli missfärgad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok tackar för tipsen! ska jag inhandla nu på en gång eller vänta tills sanden börjar bli missfärgad?

Vad jag sett så har du flyttat över dina gamla innevånare till det nya karet, så du matar väl redan dem med diverse fryst mat och pellets? Då kan du nog med fördel sätta i Nassarius snäckorna redan nu, dom är väldigt underhållande då dom gräver ner sig i sanden med deras "snabel" som sticker upp, när man matar så dyker dom upp och börjar sniffa runt efter maten, så dom äter upp resterna som hamnar på botten vid matningarna, sen är dom ute på nätterna och letar efter mumsmums :). Dom är ju så trevliga i det att dom bara äter dött material, så dom rör inte copepoder och annat levande som många andra sandbökande djur, dem vill man ju gärna ha kvar tills man fixar mandarinen ;). Cerith har jag tyvärr inte sett på KF än, men har inte heller frågat om dem även om jag är lite sugen på några sånna. När jag var där i veckan så hade dom ett gäng Nassarius i.a.f. men vet inte om dom har några kvar.

P.S. Funderar på om jag sett dig och din fru/flickvän/regering på KF en gång för ca en månad sen, då det var ett par där och snackade (med Thomas eller vad han heter, han som är där och hjälper L&R ibland) om diverse koraller om hur dom åt och om Tubastreor och dagen efter skrev du att du hade köpt en Tubastrea här. Bara funderade, kul om det var det för då har man ju setts även om man inte snackade. Alla här på SG borde ha sina användarnamn skrivna i pannan när man är i en saltbutik så man vet om det är nån man snackat med här online :) D.S.

P.P.S. Snyggt kar du fått till, måste vara kul att ha lite mer utrymme att leka med för för aquascaping och utplacering av djur, och grymt bra pris du fick på den. D.D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag sett så har du flyttat över dina gamla innevånare till det nya karet, så du matar väl redan dem med diverse fryst mat och pellets? Då kan du nog med fördel sätta i Nassarius snäckorna redan nu, dom är väldigt underhållande då dom gräver ner sig i sanden med deras "snabel" som sticker upp, när man matar så dyker dom upp och börjar sniffa runt efter maten, så dom äter upp resterna som hamnar på botten vid matningarna, sen är dom ute på nätterna och letar efter mumsmums :). Dom är ju så trevliga i det att dom bara äter dött material, så dom rör inte copepoder och annat levande som många andra sandbökande djur, dem vill man ju gärna ha kvar tills man fixar mandarinen ;). Cerith har jag tyvärr inte sett på KF än, men har inte heller frågat om dem även om jag är lite sugen på några sånna. När jag var där i veckan så hade dom ett gäng Nassarius i.a.f. men vet inte om dom har några kvar.

P.S. Funderar på om jag sett dig och din fru/flickvän/regering på KF en gång för ca en månad sen, då det var ett par där och snackade (med Thomas eller vad han heter, han som är där och hjälper L&R ibland) om diverse koraller om hur dom åt och om Tubastreor och dagen efter skrev du att du hade köpt en Tubastrea här. Bara funderade, kul om det var det för då har man ju setts även om man inte snackade. Alla här på SG borde ha sina användarnamn skrivna i pannan när man är i en saltbutik så man vet om det är nån man snackat med här online :) D.S.

P.P.S. Snyggt kar du fått till, måste vara kul att ha lite mer utrymme att leka med för för aquascaping och utplacering av djur, och grymt bra pris du fick på den. D.D.S.

jho mycket möjligt var det en långhårig dräggig rackare du såg var det nog jag mig. jo det är lite skojj då får vi se om vi ses nästa gång jag är där o handlar =)

defenitivt roligt med mer plats känns riktigt bra att inte vara så begrännsad längre =)

o tack för dina trevliga inlägg =) mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blåser litet med varmluftpistol på slangen så den mjuknar. Sedan på pumpen med den och dra åt buntband innan slangen hårdnar.

(Det går lika bra med kokhett vatten).

kanon där har vi lösningen på mitt problem att jag jämt drar av buntbanden utan att det klämmeråt slangen! men jag ska prova det här nu! tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fundrar lite när det gäller fiskar till karet , imperator blir den stor oavset akvarie storlek eller hämmas den som vissa andra fiskar av storleken på karet?

och om den är revsäker? mvh Jerry

Imperatorn är inte revsäker dvs. precis som de flesta andra kejsare tycker den vissa koraller är mums mums.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...