Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

Nja, har ju kört med 2x250W samt 2x24 någon dag innan jag plockade ner den ena MH'n för att få bättre plats ovan karet, och efter att ha ritat och spånat en del i går kväll så lutar det åt att jag bara kommer köra med 1x250W + 4x24W T5 istället.

Jag har inget i karet som är så i behov av ytterligare en MH, och de senaste 2 veckorna har visat det också, då jag kört enbart en MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 881
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Eftersom jag härjat lite med kameran de senaste dagarna så tänkte jag dela med mig av resultatet, denna gången från systemkameran.

post-1377-14468919316047_thumb.jpg Den sista bilden här är en del av undersidan från min mussla tror jag, men jag kan se att det fortfarande sitter fast trådar mellan musslan och stenen den sitter fast i, så jag är dock inte säker på om det är från musslan, eller från något annat. Även en bubbla på en Euphyllia som spruckit.

Också lite teknikbilder för de tekniksugna. :) Detta är då matningen till kalkreaktorn. Finns även en outnyttjad kran till framtida långsamma filter typ nitratfilter eller något sådant.

post-1377-14468919316606_thumb.jpg

post-1377-14468919313511_thumb.jpg

post-1377-14468919313714_thumb.jpg

post-1377-14468919313924_thumb.jpg

post-1377-14468919314115_thumb.jpg

post-1377-14468919314305_thumb.jpg

post-1377-14468919314499_thumb.jpg

post-1377-14468919314687_thumb.jpg

post-1377-14468919314889_thumb.jpg

post-1377-14468919315086_thumb.jpg

post-1377-1446891931527_thumb.jpg

post-1377-14468919315475_thumb.jpg

post-1377-14468919315658_thumb.jpg

post-1377-14468919315859_thumb.jpg

post-1377-14468919316237_thumb.jpg

post-1377-14468919316421_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder, kul... :)

/Gustaf

Tack!

Riktigt stilig PVC-dragning också, en fröjd att skåda. Lite mer sumpiga bilder tack :)

Tack! KAn nog fixa lite fler bilder, men det mesta är nog med på bild sedan tidigare. :)

Kula bilder och för mig en fröjd att se dessa.

Tack Ted!

Ser ut som du fått till en smart lösning till min gamla reaktor. Fraggen (grön acropora) jag fick av dej verkar vara en tålig rackare. Den har bara fortsatt växa trots svajjiga värden. Keep up the good work /samuel

Ja, den tuffar på nu, och efter att jag flyttade inloppet från tuben till trycksidan på pumpen så är den ljudlös och tickar på i lugn och stilla takt. Är helnöjd! :)

Kul att fraggen klarat sig och växer på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jäkligt bra bild på scopas'en.. vacker värre!

mvh manne

Håller med om att den blev bra. Tyckte lite synd om de andra kirurgerna som inte kom med på bild, så jag tog en runda framför karet efter att jag skrapat rutorna lite. :)

post-1377-14468919320621_thumb.jpg

post-1377-14468919320977_thumb.jpg

Min vita Euphyllia får fler och fler huvuden, längs med hela stammen, snart ser man inte tomrummet som blev när jag lyckades o dra loss 4 huvuden med algmagneten...

post-1377-14468919320295_thumb.jpg

post-1377-14468919320794_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sålt min ena MH och funderar på att se om jag kan byta ut min andra mot en LumenArc, saknar ljuset den gav. :)

Har inhandlat delar så jag kan bygga ihop ännu en 2x24W T5 samt inhandlat lite koraller från ett nedlagt kar. Det ser mer och mer ut som ett SPS-kar där hemma nu. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke om att sälja min andra MH för byte till LumenArc III på 400W är i det skedet att det är på G redan till helgen!

Slog till på en annons och ska hämta den nya lampan antingen idag eller imorgon, den gamla lampan åker via Bussgods upp till Norrköping senaste imorgon.

Ska bli kul med en riktigt fin belysning. Reflektorn är en modell large, dvs 47x47cm med en 20k K Radium-lampa i. Utöver detta kommer jag att sätta 2st 24W T5 Osram 67, en på var sida om till höger och vänster. Funderar på om jag ska köra på 2x24W T5 framtill, får se vad det blir för rör där i så fall.

Bilder kommer till helgen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häromdagen fick jag en anledning till att köpa en ny MH till min nya LumenArc.

Jag skulle flytta på en nyinköpt korall som jag ännu inte hade limmat på plats som min eremit hade puttat omkull. I farten kom jag åt reflektorn och lyckades med konststycket att få ner den i vattnet med fronten först, så jag hade en hand på den rätt snabbt för att lyfta upp den, vilket gav mig en :censur: kyss.

Tjejen som satt i soffan sa att hon fick hjärtstillestånd, men jag undrar om hon inte överdrev något. :ler:

Nåja, eftersom jag inte fick upp lampan i första försöket så fick jag lov att dyka ner under bänken och dra ut alla sladdar, och sen upp igen och lyfta ur det hela. I denna processen så hade dels skyddsglaset från MH'n spruckit och ett par delar hade lagt sig ner på botten, och jag lyckades precis undvika anemonen. Utöver detta så lyckades jag o knäcka min Hydnophora också, så nu är den i ännu fler delar än förut, funderar på o sälja lite fraggar av den nu istället för o mecka med korallim o sånt.

Efter en del spånande fram och tillbaka och samtal med ett antal akvarister så har jag idag fått iväg en beställning på en ny Reeflux 12k K från Triton, ringde upp 14.03 och frågade ifall de kunde skicka den idag, och fick ett "Ja" ifall jag la beställningen direkt.

Kl. 14.18 fick jag ett mail om att den var packad och skickad. :) Bra service!

Med all tur i världen så ar jag den hemma imorgon, men verkligheten får utvisa om det blir så eller ej.

I väntan på den nya lampan gör en 2x24W T5 sitt bästa för att hålla koraller vid liv.

Igår var jag iväg och hämtade en korall som tydligen inte trivdes riktigt hos den förra ägaren. Bild på den kommer här:

post-1377-14468919436848_thumb.jpg

post-1377-14468919436615_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har jag suttit i en halvtimme och läst igenom tråden och tittat på alla bilder. Allt är jättesnyggt! Och jag är grymt imponerad av kunnigheten hos dej och flera andra :) Hur länge har du hållt på med saltakvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har jag suttit i en halvtimme och läst igenom tråden och tittat på alla bilder. Allt är jättesnyggt! Och jag är grymt imponerad av kunnigheten hos dej och flera andra :) Hur länge har du hållt på med saltakvarium?

:smiley9: Tack Christoffer! Min första kontakt med saltvattensakvarium på nära håll var mitt Aqua Medic Percula som jag köpte begagnat komplett i slutet på 2005. Sedan dess har det rullat på....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer nya bilder så fort jag har min nya lampa på plats och igång, har lovat tjejen o hänga upp den denna gången. :ler: Ska få ihop en komboramp med Lumanarcen och tv T5-rör också, har köpt delar så det bara ska kopplas ihop innan drift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fick hem lampan från Triton som visade sig ha gått itu i frakten, ett snabbt mailandes med butiken gjorde att de skickade en ny dagen efter med en returfraktsedel i paketet. Här har andra butiker något att ta efter kan jag tycka.

Nåväl, den nya lampan kom på plats och min första reaktion var nog "Oj, vad blått!" eller nåt sånt. Hade ju haft en väl använd 14k K lampa förut, och nu kom det en Reeflux "med extra allt". Nåja, nu efter en veckas drift så börjar man vänja sig. Är överlag mycket nöjd med ljuset. :)

Jag har varit lite missnöjd med vänstersidan av revet så imorgon kväll eller på söndag ska jag se om jag kan bygga om lite, flytta på någon sten så jag får bättre hyllplats till de koraller jag nu har. Det har tillkommit en del koraller på sistone, och 4 till kommer imorgon, men jag gissar på att det kommer ut en annons snart på det som jag inte ska behålla utav allt som tillkommit på sistone.

Man får sålla helt enkelt. Funderar också på att kapa ner och sälja min stora Sinularia, säkert till mina clowners förtret. De får nöja sig med halva eller nåt sånt. Med lite tur så kanske jag kan klämma in den någonstans ändå.

Inga nya bilder då det varit dåligt med kameran på sistone, men så fort jag fått rätt på revet och fått korallerna på plats så ska jag väl lägga upp lite mer på det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...