Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 881
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kalkalgerna växer ju tillbaka endå så.Jag har små sjötjärnor som gör lika dant men dom ger lite mer liv i karet så jag skall inte göra mig av med dom och det har inte blivit för många för mitt tycke enu ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplever inga svårigheter alls, tvärtom sköter den sig själv. Visst kan den också få för sig att börja vandra iväg, men den finner sig ganska lätt att stanna kvar där man själv vill faktiskt. En gång har min släppt när jag hade den i Deltec-karet, och en gång i kuben den är nu, men det var pga en total ombyggnation av stenen, nu sitter den på i stort sett samma ställe igen. :)

Jag tror ändå att den klarar sig bäst med ett värdpar clowner som kan se till så att obehöriga håller sig borta så man inte stressar den i onödan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Var förbi Arken Zoo på väg hem från jobb idag. Sånt ska man inte göra det blir bara dyrt för en tydligen. :ler:

Hittad een trevlig korall samt en fin fisk som fick följa med hem. Denna gången så har fisken inte hoppat ur karet utan redan visat sig flertalet tillfällen och rätt så långa stunder åt gången. Tror det kan bli ett bra tillskott i karet. Jag funderar dock på att byta ut min Hepatus mot en dvärgkejsare istället, den börjar få de måtten då den ska ha ett större kar så den kan sträcka ut sig ordentlig.

Svårigheten blir väl att få fatt i den. Jag har iofs använt fiskfälla förut med gott resultat, så man ska inte ta ut nederlaget i förskott. :)

Nåväl, hår kommer lite bilder också på både gammalt och nytt:

post-1377-14468920039018_thumb.jpg

post-1377-14468920039208_thumb.jpg

post-1377-14468920036892_thumb.jpg

post-1377-14468920037115_thumb.jpg

post-1377-14468920037379_thumb.jpg

post-1377-14468920037556_thumb.jpg

post-1377-14468920037728_thumb.jpg

post-1377-14468920037929_thumb.jpg

post-1377-14468920038106_thumb.jpg

post-1377-14468920038288_thumb.jpg

post-1377-14468920038471_thumb.jpg

post-1377-14468920038654_thumb.jpg

post-1377-14468920038837_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sommaren 2005 köpte jag en Siganus vulpinus (12 cm) från ett kar på väg att läggas ned.

Den hade en tydlig svart fläck på sidan så jag bestämde den till unimaculatus.

Men vid enstaka tillfällen (jag såg inget samband med tid eller mat osv) kunde den stänga av sidofläcken. Idag när fisken är minst 6 år i akvarium mår den bra (20 cm) och visar aldrig sidofläcken. Klar vulpinus alltså.

Tittar man på Fishbase har båda arterna samma antal strålar i alla fenorna och i beskrivningen av vulpinus står det att det är tveksamt om de är två arter.

Vi får väl se om några år ifall din också "släcker" fläcken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Schysst korall du fick tag på! Vad är det för någon? Ser den alltid ur sådär "ihopdragen"?

Cynarina lacrymalis - Ser ut som den gör på bilden i stort sett hela tiden. :)

Ditt lock till kalkreaktorn är numera gängat och klart. Lite lim/silicon på gängorna så blir den tät. Gick faktiskt väldigt smidigt fast plasten var väldigt mjuk förhållandevis till vad vi brukar gänga i.

/Johan

Jag fick som sagt ditt MMS, kan väl höras av i eftermiddag?

Stig: Jag för min del bryr mig mindre om den har fläcken kvar eller ej, huvudsaken är att den trivs och mår bra, även om några år, fast risken är väl att den vuxit ur karet kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Locket på reaktorn är på plats, har kontrollerat proben mot referensvätska (felfri) och monterat den i locket.

Nu ska jag bara leta upp en o-ring som passar runt genomföringen till proben, det väser ut gas den vägen har jag upptäckt så fort man sänker flödet ut genom reaktorn. :)

Högre tryck i reaktorn gör att gasen tar sig ut den vägen om den kan alltså.

Jaja, då vet jag vad jag ska pyssla med idag iaf. Det är jobbigt att va ledig från jobb. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Reaktorn går nu dygnet runt och ligger på ett pH i reaktorn på ca 6,75.

KH ut ligger på ca 37 så jag gissar att det funkar som det ska nu iaf.

Fick hem en påse (5kg) med Grotech kalcium-granulat, funderar på att byta ut mediat som i dagsläget är vanlig korallkross mot detta media.

På minuskontot ligger ett förlorat huvud på en Euphyllia som haft lite otur att ligga mot en sten med skivanemoner lite för länge. Musslan jag bytte till mig och som jag med gott hopp trodde skulle få att överleva gick bort och blev ett tomt skal på bara drygt ett dygn. En dag kom jag upp och kollade i karet, musslans mantel var helt indragen, den hade öppnat upp sig så mycket det gick och den såg allmänt risig ut, svarade dåligt på "skugg-tricket". Nästa dag var skalet helt tomt och jag såg inga maskar under skalet eller under en sten som låg bredvid. Gissar att invånarna rensar ut allt dött väldigt fort.

Har funderat på att göra en DSB av min överrinningsbox, den gör ju ändå ingen nytta och ifall man inte skulle vara nöjd med resultatet så kan man tömma den igen utan större bekymmer. Smider vidare på den planen lite till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tömde skummarkoppen samt gjorde lite tester nu ikväll.

pH: 8,3

Fosfat:0,03-0,1 (har matat rätt mycket de senaste dagarna så är inte förvånad. Är nog läge att byta ut fosfatmedia också.)

Nitrat: ~50

KH: 18

Ca: 350

Mg: 1320

Allt mätt med Saliferts tester. Lutar åt et 100-liters vattenbyte imorgon, om tiden finns, annars får det bli i början på nästa vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med kalkvaten och kalkreaktor med korallkross och KZ's Mg-granulat i.

pH't i reaktorn ligger enligt prob på 6,79 just hnu. pH't i tanken är säkert högre då jag tyckte att det var mörkare grönt än 8.3 på deras färgskala, men det var inte blått, så det är iaf lägre än 8,6 som den färgen ska va. Plockar helst inte av proben på reaktorn utan att stänga av den och det orkar jag inte göra nu. :) Kan testa imorgon med både Salifert och prob för att se vad resultatet säger.

Skruvade ner gasen något på reaktorn också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte 100 liter vatten igår, blev dock inte något extra pH-mätande sen.

Idag har jag matat igen med min Cyklop-eeze och fling-blandning som alla fiskarna verkar vara väldigt förtjusta i.

Tömde även skummaren och skruvade upp den lite så den ska skumma lite mer blött för att få ut mer skit fortare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...