Gå till innehåll

Bygge av 1300 liters kar


Marcus S

Rekommenderade inlägg

  • Svar 383
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lite nya bilder på ställning etc.....Skall flytta i karet i helgen. Blir spännande. 4 man krävs för att bära det ;)

Så såg det ut inna allt började....

Fuktspärrat och redo för klinker...

Då var det vatten säkert...

Nysvetsad ställning i 100x140 rör...

Nymålat med hammarlack.

post-910-14468912029068_thumb.jpg

post-910-14468912029153_thumb.jpg

post-910-14468912029241_thumb.jpg

post-910-14468912029343_thumb.jpg

post-910-14468912029431_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte sett så många ställningar i stål men brukar man hoppa över

längsgående balkar, ram?, nere vid golvet? Tänker på eventuella

"sidokrafter"?

Verkar som om du, enligt fotot, har justerbara fötter. Var fick du tag på dessa?

Vad kommer du ha mellan karet och ställningen?

Mycket intressant att följa ditt bygge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, visst brukar man ha längsgående stag. Men skulle du se och känna på min ställning så tror jag att man inser att detta är en överdrift i mitt fall. Dessa är också bara ivägen. Mellan akvariet och ställningen hade jag tänkt mig en 20,0 mm MDF + 10,0 mm frigolit. Fötterna är helt enkelt M20 bultar med en runda brickor fastsvetsade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt ser gör kul ut hemma hos dig. Att följa ett bygge som detta gör mig mer motiverad att starta igen med saltvatten men man får nog kanske ta bort en0:a på ditt kar.

fattar ej riktigt vart MDf skivan skulle sitta, framför ställningen mot rummet.

Målar man skivan bara med en färg så måste la den hålla för fukt. Blir väll ej så myclet funkt i detta rum då utsuget till värmedelen suger åt sig det mesta..

Hur hög blev bänken. ser ut att vara gott om plats och stabil som attan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt ser gör kul ut hemma hos dig. Att följa ett bygge som detta gör mig mer motiverad att starta igen med saltvatten men man får nog kanske ta bort en0:a på ditt kar.

storleken har ingen betydelsesmiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställer du ett helglaskar på en spånskiva och får fukt på skivan i ett hörn så jäser skivan med sådan kraft att den lyfter karet. Det är många som spräckt sina nybörjarkar med sötvatten på det sättet. Med 1- 2 cm frigolit mellan är risken över. Den mjuka skumplastskivan som lämnas med akvarier byggda i vårt östra grannland är livsfarlig för akvarier. Den sjunker ihop så fort du fyllt akvariet och då räcker det med det sandkorn som du inte kände genom skummet.

Fast å andra sidan - det är väl ingen på denna sajten som skulle kunna göra en sådan tabbe.smiley36.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

spånskiva är förkastligt som underlag, mdf fungerar för det har inte alls samma negativa egenskaper som spånskivan, dvs den sväller inte upp på samma sät om den blir fuktig, tyvär så blir den mjukare om den blir blöt men har man baranågra tvärstag så är det inget problem.

problemet är väll snarare fukten för om skivan blir fuktig så är allt annat också fuktigt, och den fukten skulle jag inte vilja hai mitt hus.

om man vill ha ett underlag som tål allt så är en tjock marinplyfa att föredra. men undvik vanlig *censur* byggplyfa i gran eller furu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite nya bilder och infos......Har placerat akvariet på ställning. Det blev 2x19mm MDF med skyddsmålade sidor. Har börjar regla väggar.

Skall fortsätta bygga in hela rasket så att vi till och börja med kan titta på väggen utan att se allt bråte....räknar med att pyssla med detta projektet säker upp till ett år innan allt är klart.

post-910-14468912029516_thumb.jpg

post-910-14468912029622_thumb.jpg

post-910-14468912029724_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...