Gå till innehåll

Teds Juwel Vision 450


Tedd

Rekommenderade inlägg

Tyvärr så tycker jag att en sjöborre kräver ett större kar än ditt... De blir helt enkelt för stora, och den kommer antagligen svälta. Men jag har ingen erfarenhet av djuret personligen.

Aja, det var ju synd. Det som är lite tråkigt med saltvattensfiskar och djur är att man hittar inte mycket fakta om dem ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du har knappt något som smutsar ner vattnet så det finns inget att skumma ut än.

Jag hade liknande skummare men med annat nummer och den tog väl åtminstone en vecka eller två innan den började skumma ut smuts i ett kar med belastning.

Hade du automatisk vattenpåfyllare då? För det har inte jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det hade jag inte, vad har det med saken att göra?

Har läst runt på forumet om olika skummare som verkar vara känsliga för när vatten nivån ändras hela tiden. Tunze 9002 är en för ett ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh du tänkte så, jag hade den i en en kammare i sumpen så vatten nivån var konstant där.

Varför min tog en vecka eller hur lång tid det nu tog var nog för att den var ny.

Och som jag har förstått det så har du ingen fisk i, och då blir inte vattnet smutsigt heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, nu har det gått ett tag sen jag skrev nåt om mitt kar.

Akvariet tuffar på fortfarande.

Akvariet har nog ca 4-5kg levande sten (inte säker).

Levande sand 4,5kg.

Salthalten är 1.023, nitriten är 0, nitraten vet jag inte, men verkar inte vara så hög, har ingen algblomning precis. Temperaturen är 26,2 grader.

Invånare: 2 clownfiskar, 1 eremitkrabba, 2 turbosar (turbosarna är köpta idag), 1 fin putsräka. (Om nån är intresserad över att byta en blå/gul fenad frökenfisk eller nåt mot en clownfisk vänd er då hitåt, mina clownfiskar verkar inte komma bra överens.

Skummaren WG-308 började skumma ut skit för några dagar sen, nu kan jag pusta ut att den fungerar :nöjd:

Funderar på att byta ut alla min 3 pumpar till 1 Hydor koralia 1 eller 2, nästa vecka, eller vad tycker ni?

Lite bilder på karet:

post-5764-14468921656195_thumb.jpg

post-5764-14468921656404_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett nanon i ett 36-literskar (vill jag minnas det var iaf) och jag tyckte det var fullt tillräckligt. :)

Mest också för att den är verkligen liten och lätt att gömma undan. :)

Man kan få för mycket cirkulation för vissa fiskar, men visst, 37ggr i cirkulation sätter säkert fart på det mesta. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag köpt en koralia 2 pump som pumpar 2300l/h och jag är nöjd med köpet, tack och lov att jag inte köpte en nano koralia. Tror det inte hade get mig det flödet jag hade velat ha.

Här är lite bilder:

post-5764-14468921667882_thumb.jpg

post-5764-14468921668084_thumb.jpg

post-5764-14468921668285_thumb.jpg

post-5764-14468921668467_thumb.jpg

post-5764-14468921668661_thumb.jpg

post-5764-14468921668842_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller inte med om att det skulle vara tråkigt. Jag har svårt att sätta fingret på vad men jag tycker det finns en viss trevnadskänsla över ditt kar Ted. Det ska bli kul att se hur det utvecklar sig :-) Jag är på gång att starta ett kar i samma storlek själv med.

Det blev bra med pumpbytet, du har inte tänkt skaffa en bakgrund med? Tror det skulle hjälpa fiskarna och räkan att färga ut ännu bättre :-) Vitt har ju en tråkig ovana att stjäla ögonens uppmärksamhet. Ingen aning om det är en nödvändighet med men jag tycker du borde försöka fixa några gömställen för fiskarna med, de flesta djur brukar ju vilja kunna hålla sig undan lite om de kan när de känner för det. Att du har ingen bakgrund gör ju att det är "öppet" på alla håll för de.

Fast jag är ju ingen expert på fiskarna eller om de inte tycker som jag tror där :-)

Fint kar som sagt annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gör ett kar roligt?

Menar inget dåligt med det.Bara lite dåligt med färg i karet.Ett av mina kar är lka dant stenen har inte fått sin inkörda färg enu med svampar och allt annat som får den att poppa ut.Det är ingefär som att titta på förtexten till en film.Man ser vad som finns i filmen men det är inte förns man kommit in en bit som det blir spännande.

Hoppas du förstår hur jag menar.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller inte med om att det skulle vara tråkigt. Jag har svårt att sätta fingret på vad men jag tycker det finns en viss trevnadskänsla över ditt kar Ted. Det ska bli kul att se hur det utvecklar sig :-) Jag är på gång att starta ett kar i samma storlek själv med.

Det blev bra med pumpbytet, du har inte tänkt skaffa en bakgrund med? Tror det skulle hjälpa fiskarna och räkan att färga ut ännu bättre :-) Vitt har ju en tråkig ovana att stjäla ögonens uppmärksamhet. Ingen aning om det är en nödvändighet med men jag tycker du borde försöka fixa några gömställen för fiskarna med, de flesta djur brukar ju vilja kunna hålla sig undan lite om de kan när de känner för det. Att du har ingen bakgrund gör ju att det är "öppet" på alla håll för de.

Fast jag är ju ingen expert på fiskarna eller om de inte tycker som jag tror där :-)

Fint kar som sagt annars.

tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar inget dåligt med det.Bara lite dåligt med färg i karet.Ett av mina kar är lka dant stenen har inte fått sin inkörda färg enu med svampar och allt annat som får den att poppa ut.Det är ingefär som att titta på förtexten till en film.Man ser vad som finns i filmen men det är inte förns man kommit in en bit som det blir spännande.

Hoppas du förstår hur jag menar.

MVH.Ted

Jaha, du menar så.

Jo, jag vill också den ska få färg, vet inte om kanske mina 2 turbosar kommer rensa stenarna, de verkar bara vara aktiva på natten. Bakre delen av karet var där lite alger på rutan, nästa dag efter att jag hade köpt dem var rutan nästan helt ren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, alla på saltvattensguiden. Ni måtte tro att jag är galen, men jag ska göra min andra uppgradering en gång till trots mitt lilla äventyr i saltvattenslivet.

Jag var inne en runda på blocket.se och fick se nåt jag aldrig har skådat. Det var ett Juwel Rio akvarium med möbel för 1000kr! Av impulsköp så satt jag med karet i köket 1 timme senare, hehe.

Så nu gott folk står ett Rio med en vattenvolym på 103 liter fick jag det till och puffrar till sig till att bli mina clownfiskars nya hem.

Mitt aquael pumphuvud fick åka i igen för att hjälpa till med cirkulation. Så det blir nu denna pumpen med 1100l/h och sen min koralia 2 som gör 2300l/h, det blir asså 3400l/h och detta ger att akvariets vatten förflyttas 27 gånger eller nåt i timmen.

Tänker köpa 5 kilo mer levande sten när karet är redo för detta.

Tack för mig och här kommer bilder.

post-5764-1446892168075_thumb.jpg

post-5764-14468921680952_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...