Gå till innehåll

Teds Juwel Vision 450


Tedd

Rekommenderade inlägg

  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kan ju berätta lite hur det ser ut i akvariet.

Värden som jag vet:

- Temp: 26 grader (har lyckats få ner temperaturen)!

- Ph någonstans mellan 8 och 8,4, svårt att avgöra rätt färg på testet.

- Nitrit 0

- Salthalt: 1.022

Fiskar: Clownfisk, Chromis och en frökenfisk.

Djur: Röd korall bandad räka, 3 putsräkor, 1 eremitkrabba och 1 snigel.

Blivit drabbad av röda slemalger, så är mitt uppe i ett krig mot dem.

Åtgärder som jag har/ska göra för att få bukt med dem:

- Bytat lysrör

- Byta 10% vatten veckovis.

- Ta bort så mycket det går.

- Sänka antalet ljustimmar till 7 timmar.

- Dra ner matningen från 3 gånger per dag till 2 gånger per dag, alltså en gång på morgonen och en gång på kvällen.

Ändrat av Tedd
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inte va det som gör dödsorsakerna? Du har väldigt låg salthalt. 1.022-1.025 är ju rek? Så 1.0022 är ju väldigt lågt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrev en 0:a för mycket. 1.022 ska det vara. 1.0022 tror jag inte ens fiskarna hade överlevt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nytt, har köpt en slamsugare, 2 reflektorer för att öka ljusstyrkan och använder mitt förra 40 liters akvarium till att blanda saltvatten i för att kunna göra mitt 30 liters vattenbyte. Vet dock inte hur jag ska byta, om jag ska köra varannan vecka, var tredje vecka eller 1 gång i månaden.

Vad ska jag göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Jag byter i början varje-varannan vecka 15% sen kommer jag övergå till 3-4v mellan vattenbytena. Vet folk som kört var 3 månad framgångsrikt så det är väl en smaksak

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd det andra karet annars, ha det undangömt utanför ljus och ha blandat saltvatten i det, så tar du 10 liter från det varje vecka istället till vattenbyte. Så behöver du bara blanda nytt bytes vatten var tredje vecka. Då blir det roligare att hantera bytena.

Så har du rumstempererat och färdiglöst vatten jämt när det behövs. Smidigt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack för svaren! Känner att det kanske hade varit okej om jag kör mina 30 liters vattenbyte 1 gång i månaden då?

Anledning till det stora vattenbytevalet är för att jag ska slamsuga gruset för att se om det hjälper mot röda slemalger, men samt för att det ger en renare miljö. Vattnet åker ju ut fortare än vad gruset hinner släppa ut skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till, hur länge brukar det ta för ert saltvatten att blandas? Är där kalk i saltet som ska smältas eller? Mitt salt har legat i vattnet i 2 dagar och där är fortfarande nåt vitt kvar på bottnen och det kan kanske vara kalk? 2 dagar ska det väl inte ta?

Pumpen som cirkulerar gör 260l/h i ett 40 liters kar med 30 liter vatten i. Tycker inte det borde krävas mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du den riktad då? Pumpen alltså? Rikta den helt ner så den trycker upp allt från botten.

Jag har bara satt den på väggen av glaset och sen låtit den spruta rakt fram i vattnet. Så det är alltså salt då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan det vara. Jag har en wavemaker på 2000l/h i min 30 liters kub jag blandar salt i.. har jag inte den riktad mot botten så kan salt lägga sig där.

Det var som... Det är så svårsmällt ändå. Trodde det löstes upp av sig själv och följde med vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har en powerhead som bara sprutar "rakt" så prova sätt den så nära botten det bara går i ett hörn. Då borde det bli lite karusell i vattnet och det borde lösa sig snabbare. För mig brukar det ta någon dag för saltet att lösa sig helt utan några rester. Om jag inte assiterar lösningen genom rörning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt idiotiskt! Kom hem från jobb idag! 2 räkor borta!!! Jaha, uppätna på nåt sett... Har bara kvar min putsräka och den andra räkan nu, samt mina fiskar.

Gjorde rent i karet idag, bytade 30 liter vatten, skrubbade bakrutan på akvariet och slamsög gruset.

Sista gången jag köper putsräkor... SKRÄP RÄKOR :)

Fortfarande problem med röda slem alger, så jag testade att flytta min utrustning för att öka cirkulationen på nåt viss. Jag gjorde som så att jag tog och satt alla pumpar på en sida av akvarium så det blev som en strömvirvelvind i akvariet. Hoppas på att detta löser problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röda slem alger börjar avta... Vet inte om det beror på vattenbytet, men det har blivit allt mindre än det var från början.

Kan bero på att cirkulationen blev bättre av förändringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu går planer på att ta över allt till mitt sötvattensakvarium. Sålde alla mina sötvattensfiskar idag och tömmer det på vatten och inredning just nu. Det ska skuras och tvättas noga, sedan ska jag på nåt vis få ut det i köket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser att pilfiskarna passar in, såg riktigt trevliga ut när ni fiskade upp dem i butiken. Hittade du några algätare? Turbosniglar?

Lycka till och så vi kanske snart igen.

Tjenare! Oj, hade du åkt hela vägen ifrån Kalmar? :o På sätt och vis hittade jag min algätare, en blennid. De är riktigt roliga och frossar alger. Jag hoppas att inget går snett nu när jag ska uppgradera till mitt 240 liters kar, fiskarna vågar jag nog överföra lite snabbt till karet, men min snigel, eremitkrabba och mina räkor vet jag inte om jag ska vänta med tills vattnet är mer moget, då dessa är lite känsligare för detta. Tänker inte förlora fler räkor i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, tog lite bilder från dagens ståhej. Vilken röra det är i huset! Ligger saker överallt som tillhör akvarium på nåt vis. Min moder blev lite förbannad på mig p.g.a. att jag hade sålt mina sötvattensfiskar, men vi kom överens tillslut efter några timmars krigsvila. Nu står karet och puttra med salt sedan kl. 22.00 idag och det får stå och gå tills allt ser okej ut.

Fiskarna ligger och sover i mitt saltblandarkart tillsammas med mina skivanemoner med pump för syretillsättning och en liten skummare för att göra det så bra som möjligt för dem.

Önska mig lycka till! :)

Återkommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...