Gå till innehåll

Teds Juwel Vision 450


Tedd

Rekommenderade inlägg

  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Saltet var smält och saltvärdet var rätt, 1.022,5 i alla fall.

Slängde i all sten och sen hällde ut sanden över bottnen runt stenarna, nu ska detta få stå och gå till i alla fall lördag eller kanske söndag helst innan jag tar i några fiskar, beror på värden.

Där är 50 liter akvarievatten från det gamla och resten är nytt saltvatten, därför ska det få stå och gå, sen vet jag inte vad reaktionen från stenarna kanske blir de kommande dagarna.

Jag ska i alla fall iväg till Västerås med jobbet och är tillbaka på tisdag kväll. Ska bli kul att se om det har blivit klarare vatten.

En liten rolig bild på hur det ser ut just nu.

post-5764-14468922203296_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare! Oj, hade du åkt hela vägen ifrån Kalmar? :o På sätt och vis hittade jag min algätare, en blennid. De är riktigt roliga och frossar alger. Jag hoppas att inget går snett nu när jag ska uppgradera till mitt 240 liters kar, fiskarna vågar jag nog överföra lite snabbt till karet, men min snigel, eremitkrabba och mina räkor vet jag inte om jag ska vänta med tills vattnet är mer moget, då dessa är lite känsligare för detta. Tänker inte förlora fler räkor i alla fall.

Nejdå¨, jag pluggar i Kalmar men hör hemma i skåne, tjej, släkt och alla andra. Ser bra ut med uppgraderingen i övrigt, lite mer plats för de små liven. Ska du ha ett litet plattare kar eller ska du bygga upp scapen högre, ska bli intressant att se.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad bra att saltvattensguiden är igång igen! Det har hänt lite nu dessa dagar som vårt kära forum har varit nere. Fiskarna och djuren har åkt i karet tillsammas med skivanemonerna, samt köpt blått lysrör nu till akvariet. Köpte vattenpreparat från Sera för att vara på säkra sidan för djurens skull. Några bilder på karet här!

post-5764-14468922206671_thumb.jpg

post-5764-1446892220586_thumb.jpg

post-5764-14468922206061_thumb.jpg

post-5764-14468922206262_thumb.jpg

post-5764-14468922206463_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
ser ju bra ut du har fått det fint med kalkalgerna.

Kör du med UV-C ? skulle vara kul o veta vad du kör med för teknik just nu.

Hehe, okej. Jag kör enkelt system.

Jag har ingen UV-C. Jag har cirka 22-23kg levande sten tror jag och 10kg levande sand.

Kör med 2 koralia 2 pumpar och två tunze 6065 pumpar och som gör totalt 17600l/h.

Kör med två t8 lysrör med originalrampen från Juwel. Har ett blått lysrör och det andra är det Power glo tror jag det heter med reflektorer från Juwel.

Belysningen tänds och släcks av en timer som gör att akvariet tänds kl. 11.00 på dagen och släcks kl. 22.00 på kvällen. En LED moonlight är igång vid släckningstid för att ge fiskarna det bekvämare för dem när ljuset släcks så de inte blir stressade.

Skummare är Deltec MCE 600 som sitter kopplad med en ytavrinnare som är byggd för ytterfilter.

Skötseln består av att fylla på typ 2,5liter sötvatten varje dag, utfodring av torrfoder 2-3 gånger och fryst artemia 1 gång i veckan.

Skummaren måste rengöras var 3:e dag och rutorna måste och rengöras från alger var 3:e dag.

Gör vattenbyte på 30 liter 1 gång i månaden.

Det är lite om mitt akvarium i nuläget! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tjenare.

Må tro att jag är galen, men det är bara så att jag brinner för denna hobbyn! :)

Nu är det dags för en uppgradering igen för mig. Det blir ett Juwel Vision 450 som jag har beställt från Hornbach i Malmö i tisdags. De sa att akvariet lär vara hemma om 2 veckor från då jag beställde det.

Jag har redan förberett lite med vattendunkar till mitt nuvarande akvarium och en balja.

Det som jag är mest spänd på förutom att akvariet ska komma är t5 belysningen.

http://www.juwel-aquarium.de/en/vision.htm?cat=20&mat=10300

post-5764-14468922806332_thumb.jpg

post-5764-14468922806144_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om det är Juwels egna 54W rör i den där rampen eller om det är standard 54W rör. Fast du har ju inte så stor korallfokus så det gör kanske inte dig så mycket om rörutbudet är lite lågt.

Kul med uppgradering hur som helst :-)

edit. Verkar inte vara standard.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
haha! om ett år så lär du ju minst ha e kubik om det fortsätter i den här tackten! lycka till med nya baljan!

Tack, nja, jag får hålla mig till denna volymen. Större kar kostar ju också, i drift. :) Tycker 450 liter verkar vara en bra volym.

Det som jag har råkat ut för i karet är dem här kieselalgerna, hoppas på att de ger sig snart. Det är konstigt för man tror de försvinner, för på kvällen avtar dem, men under nästa dag växer de fram igen.

Kanske problem med Helsingborgs vatten. Det har stått i 3 veckor nu i alla fall, tycker det borde ha försvunnit nu då.

Är där kiesel i kranvattnet så kanske det inte är så konstigt att dem inte försvinner, men det kanske dröjer en tid till innan de försvinner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer sand så du slipper se bottenglaset så blir det kanon.

Större volym behöver inte kosta mer i drift, det beror på hur mycket man gör med karet.

Kör du utan osmos och du får in kisel den vägen så lär du inte få bukt med algerna. Kanske om du kör med ett påhängsfilter med silkatabsorberande media, men det får nog bytas rätt ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Nu ska jag se hur det funkar med detta filtermaterialet, för nu är jag trött på hur det ser ut i mitt akvarium. Kolla själva på bilderna, äckligt. Det är väl vanliga kiselalger? Eller har dessa nåt med fosfat och göra med? Nåväl, detta filtermaterialet skulle vara mot det mesta och jag har 3 kirurger som betar alger hela tiden, är förvånad över att de inte har ätit ihjäl sig för dem äter oavbrutet, speciellt min Acanthurus olivaceus.

Om nån vet exakt vad detta är för alger och vad de beror på så kom gärna med svar :) Jag tycker inte om att filtrera med aktivt kol eller nåt filter över huvud taget. Jag vill att akvariet ska vara naturligt gående, precis som mitt förra, men detta verkar inte vilja gå in på rätt spår, mer levande sten kanske gör det bättre? har bara 24kg för tillfället, men tycker inte det borde göra nåt?

post-5764-14468923098363_thumb.jpg

post-5764-14468923097942_thumb.jpg

post-5764-14468923098153_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kiselalger, en naturlig process i ett nystartat kar.. i synnerhet om du använder kranvatten. Jag har också ett nystartat kar men använder bara RO-vatten, kiselager kom och gick på en vecka.

Du resonerar lite avigt tycker jag.. först skriver du att du har tillsatt något suspekt "fixa allt" filtermaterial från Seachem, sedan skriver du att inte tycker om att filtrera med aktivt kol eller nåt filter överhuvudtaget.. kliar mig i skallen... :smiley24:

BTW, tålamod är en dygd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kiselalger, en naturlig process i ett nystartat kar.. i synnerhet om du använder kranvatten. Jag har också ett nystartat kar men använder bara RO-vatten, kiselager kom och gick på en vecka.

Du resonerar lite avigt tycker jag.. först skriver du att du har tillsatt något suspekt "fixa allt" filtermaterial från Seachem, sedan skriver du att inte tycker om att filtrera med aktivt kol eller nåt filter överhuvudtaget.. kliar mig i skallen... :smiley24:

BTW, tålamod är en dygd.

Jo, jag gillar inte att filtrera med kol. För några dagar sen kom det upp en tråd om att fiskarna kunde få nån sjukdom av aktivt kol. Sjukdomen var lik hål-i-huvudet-sjukan. Det bästa måste ju vara om karet kan klara sig utan några kemiska ingrepp. Anledningen till att jag skaffade detta filtermaterialet nu är för att se om det kan absorbera ämnena i vattnet som orsaker denna algblomning.

Karet har varit uppe sen den 18 september, så det kanske är normalt med kisel än. Hälften av akvarievattnet var från mitt förra 240 liters akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...