Gå till innehåll

500 l, Akryl med "externa" Streamers och överrinning


Dykaren

Rekommenderade inlägg

Visst är den grym! Planen är dock att låta alla korallerna växa till sig ORDENTLIGT innan det börjas delas. Har inte tänkt att ha mycket fler koraller än nu, bara mycket mycket större.

saaaatan vilken fin acropora! Hör av dig med adress så man kan börja tälta utanför inför första fraggen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Sju sorger och åtta bedrövelser ungefär. Pyramidsnäckor, Acropora ätande plattmaskar, dålig saltbatch med katastrofala kaliumvärden, dålig sten som läckte mängder med näring med mera med mera....

Det har varit en ganska tråkig period. Fördelen är väl att jag har lärt mig en hel del och fått ompröva en del gamla sanningar. I jakten på felkällor så man ju funderat på det mesta och försökt optimera så många saker som möjligt. Jag är rätt envis så det finns hopp... men det är för tidigt att säga att faran är över och alla problem lösta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man fråga hur du löste problemet med gammal sten som läckte skit?

Slängde ut den. Jag hade ett par stenar, kanske 10-15kg, där kalkalgerna aldrig fick fäste. Där växte alltid fula turf-alger och annan skit. Samtidigt hade jag problem med värdena. Jag försökte "tömma" den med fosfatreducerare med mera men tröttnade. Så till sist åkte den stenen ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
Ha ha tog en stund innan man såg "fraggarna" :)

Hur går det annars har alla problem lagt sig å drt växer på ?

Lite bilder på karet kanske

Det går bättre även om inte alla problem har lagt sig.... men det mesta växer och färgerna är hyfsade i alla fall.

post-765-14468932317656_thumb.jpg

post-765-14468932317852_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ena kanten är i linje med ytan så där sköljer det in/ut lite vatten. Sen tar jag och häller in ett par koppar vatten då o då för att byta vatten. Väldigt mkt smidigare än att ha dem i eget litet kar och försöka hålla upp foderkoncentration och vattenkvalitet där.

Jag har även en acklimatiseringslåda där vatten kan flöda in o ut ur boxen, men hålen var alldeles för stora för ynglen.. de åkte rakt igenom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
Dax för en uppdatering kan man tycka. Hur går det? Fortfarande nöjd med acryl? Hur är jämfört med glas att hålla rent? /Samuel

Jag ska försöka få ihop en vettig uppdatering inom kort,,,

Min huvudsakliga anledning att jag skaffade akryl var att jag haft 3 glasakvarium som börjat läcka. Mitt akrylkar har inte börjat läcka ännu så jag är nöjd. :)

Det är något mer repkänsligt än glasakvarium, men det är inte så farligt om man är försiktig. Skulle jag börja störa mig på repor så har jag även möjlighet att polera rutan igen och då blir den som ny igen. Så jag är mycket nöjd med karet.

Det känns som att kalkalgerna är lite lättare att få bort på akrylen än på glaset men det är ingen gigantisk skillnad.

Karet går numera på Zeo-light metoden (Fauna Marin) och tillsätter även Color Elements (Fauna Marin) och tycker jag har rätt OK färger och tillväxt. Framförallt är karet hyfsat stabilt nu vilket inte har varit fallet tidigare. Jag har ju haft alla möjliga och omöjliga problem men nu är det lugnare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

En klen uppdatering men i alla fall....

Så här ser mitt akvarium ut just nu:

fusion1.jpg

fusion2.jpg

Jag kör numera med en Apex Aquacontroller och använder gränssnittet Apexfusion för att kunna kolla till och styra akvariumet var jag än befinner mig. Det var grymt skönt under de varmaste sommardagarna när man var iväg så kunde man lätt logga på och se att Aquacontrollern hade startat fläktarna som den skulle och till och med stängt av belysningen när det närmade sig kritiska temperaturer. Jag kan även sköta matning med foderautomateroch dylikt på distans vid behov.

En tillväxtbild kan jag även bjuda på:

2014-05-02

IMGP73621.jpg

2014-08-21

IMGP8166.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hans. Du har ju säkert kört med ghl styrdator om man nu jämför ghl mot apex vilken är aktuell att köpa.

Känns lite som då IKS var nr1 så kom ghl och tog över marknaden å nu apex. Är det så som jag tror eller är den bättre???

Skulle vara intressant om en redovisning med fördelar och nackdelar

Med vänlig hälsning,

C

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hans. Du har ju säkert kört med ghl styrdator om man nu jämför ghl mot apex vilken är aktuell att köpa.

Känns lite som då IKS var nr1 så kom ghl och tog över marknaden å nu apex. Är det så som jag tror eller är den bättre???

Skulle vara intressant om en redovisning med fördelar och nackdelar

Med vänlig hälsning,

C

/Christian

Har tyvärr ingen erfarenhet av IKS eller GHL. Men jag gillar verkligen Apex. Jag är borta en hel del så att kunna automatisera och ha koll är guld värt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag hittar ingen nivågivare. Finns det?

Ingen inbyggd nivågivare. Man kan relativt lätt lägga till en med hjälp av nivåbrytare och programmering. Jag kör dock på min Tunze 3155 tills vidare. Men jag har lagt till så att Tunzen bara går på vissa bestämda tider på dygnet. Fördelen är att den kan fylla på lite mer då istället för små skvättar, plus att man kan slippa ljudet vid fel tillfällen. Jag riskerar inte heller att den låser sig i något AV eller PÅ läge då jag startar om den ett par gånger per dag. Som extra säkerhet så stängs osmolatorn av om saltmätaren indikerar för låg salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En helbild var efterfrågad... svårt att ta bra helbilder. Men ett försök... största delen av akvariet i alla fall.

fts201408242.jpg

Sen lite blandade bilder. Först Stylo och Bangai.

bangaistylo201408242.jpg

Min Euphyllia-hörna. Ett par olika varianter tillsammans blir rätt schysst.

euphyllia12.jpg

Akvariets konung... eller kejsare menar jag så klart. Pygoplites diacanthus som äter allt.

pygoplites201408242.jpg

Bangai "fraggen". Tyvärr har jag bara en kvar. :(

bangaibaby201408242.jpg

Heliofungia är en mina favoriter. De här två ser rätt så olika ut. Den ena har långa och tunna armar och den andra har korta och tjocka... vet ej varför eller hur det blir över tid.

heliofungias201408242.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...