Gå till innehåll

artikel till från mig om Mg och Balling


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Det var en hel del fel om hur det började.

Hans Werner Balling skrev en avhandling om hur/vad koraller tog upp. (Jag tror det var ett doktorarbete år 1999 eller 2000).

Där utgick han från det som Amerikanerna kallar "two part method" men han hittade också natriumkloridfritt salt (som var en del av syntetiskt salt i bulkförpackning).

Dessutom malde han ner ett antal korallskelett och skickade på analys vilket var grunden för spårelementtillsatsen som också var med i den första artikeln.

Den publicerades först i "Der Meerwasseraquarianer" men jag läste den i Datz. Den har också varit publicerad i Koralle. Artikeln verkar inte gå att hitta på nätet längre.

 

Nu verkar det som om vem som helst gör nya recept och kallar det för Balling.

Det grövsta är väl Fauna Marin som tagit den gamla "two part method" och kallar den "Balling light" och även lyckats registrera in det som varumärke.

 

Men dina recept är OK.

Ändrat av stigigemla
stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, stigigemla sa:

Det var en hel del fel om hur det började.

Hans Werner Balling skrev en avhandling om hur/vad koraller tog upp. (Jag tror det var ett doktorarbete år 1999 eller 2000).

Där utgick han från det som Amerikanerna kallar "two part method" men han hittade också natriumkloridfritt salt (som var en del av syntetiskt salt i bulkförpackning).

Dessutom malde han ner ett antal korallskelett och skickade på analys vilket var grunden för spårelementtillsatsen som också var med i den första artikeln.

Den publicerades först i "Der Meerwasseraquarianer" men jag läste den i Datz. Den har också varit publicerad i Koralle. Artikeln verkar inte gå att hitta på nätet längre.

 

Nu verkar det som om vem som helst gör nya recept och kallar det för Balling.

Det grövsta är väl Fauna Marin som tagit den gamla "two part method" och kallar den "Balling light" och även lyckats registrera in det som varumärke.

 

Men dina recept är OK.

Ja mina recept bygger liksom dina på stochiometri, antal mol skall ju gå ihop osv....känner till Ballings historia, kanske inte i sådan detalj som du men jag hade kontakt med honom personligen när jag skrev om Balling för kanske 5 årsen. Den artikel jag postat här berör bara mg-biten.

 

Mvh

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, stigigemla sa:

Magnesiumtillsatsen i receptet på min hemsida är beräknad från originalreceptet - bara lite utspädd för att det är så trögt att lösa allt bikarbonatet.

ja, jag har noterat att du har ganska mkt Mg...personligen tror jag det är lite för mkt om man ser till hur lite sps-koraller tar upp Mg (1%), kalkalger 4% osv....men felen i den riktningen är förlåtande eftersom vi har så mkt mg i karet, så märks det inte så mkt på Mg i karet, utan mer på sikt att man kan få en skevhet mellan Ca/KH där isåfall  Ca med tiden kommer ligga lite för lågt i förhållande till KH(förutsatt att ballingdoseringen styrs utifrån KH-värdet som man ju skall). 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, stigigemla sa:

Det var en hel del fel om hur det började.

Hans Werner Balling skrev en avhandling om hur/vad koraller tog upp. (Jag tror det var ett doktorarbete år 1999 eller 2000).

Där utgick han från det som Amerikanerna kallar "two part method" men han hittade också natriumkloridfritt salt (som var en del av syntetiskt salt i bulkförpackning).

Dessutom malde han ner ett antal korallskelett och skickade på analys vilket var grunden för spårelementtillsatsen som också var med i den första artikeln.

Den publicerades först i "Der Meerwasseraquarianer" men jag läste den i Datz. Den har också varit publicerad i Koralle. Artikeln verkar inte gå att hitta på nätet längre.

 

Nu verkar det som om vem som helst gör nya recept och kallar det för Balling.

Det grövsta är väl Fauna Marin som tagit den gamla "two part method" och kallar den "Balling light" och även lyckats registrera in det som varumärke.

 

Men dina recept är OK.

håller helt med dig om balling light...det är ingen balling, och är överhuvudtaget ett mystiskt recept. Det har jag alltid sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt recept fungerar skapligt till nystartade akvarier men allt eftersom tiden går med akvariet minskar Mg- förbrukningen undan för undan.

Många av mina äldre kunder tillsätter bara Mg efter koll av värdena efter vattenbyten.

Men lite lustigt är att om man gör en större ommöblering av stenen brukar man få tillsätta en extra stöt med MG eller 2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, stigigemla sa:

Mitt recept fungerar skapligt till nystartade akvarier men allt eftersom tiden går med akvariet minskar Mg- förbrukningen undan för undan.

Många av mina äldre kunder tillsätter bara Mg efter koll av värdena efter vattenbyten.

Men lite lustigt är att om man gör en större ommöblering av stenen brukar man få tillsätta en extra stöt med MG eller 2.

det låter logiskt, och så brukade jag också göra när jag körde Balling...att med tiden gå över på en Balling classic, dvs utan Magnesium, och punktdosera det. En gång (når jag hade mitt deltec microreef), körde jag för länge med Balling plus, och fick skyhöga mg-värden, som jag faktiskt tror hämmade korallskelettbildningen. 

 

Det sist du skriver är intressant, och det har jag också noterat vid ngt tillfälle...kanske öppnas nya CaCO3-ytor upp som ännu ej är mättade med Mg?

 

I "mitt" recept som finns på företagsakvariums hemsida, har jag dragit ner lite på Mg, i syfte att man skall kunna behålla den regimen lite längre så att säga...men man skall ju alltid mäta, ingen metod är ju en autopilot...eftersom man aldrig vet den exakta förbrukningen i karet o än mindre den exakta relationen Mg/Ca som karet förbrukar. Allt blir ju därför en chansning baserat på lite erfarenhet och vetskap om Mg-halten o korall-skelett. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnaden är främst mineralsaltet = natriumkloridfritt salt. När man tillsätter Natriumbikarbonat och kalciumklorid blir natriumklorid kvar förutom kalciumkarbonatet (= korallskelett)

Genom att tillsätta natriumkloridfritt salt kompletterar man så att man får med alla de ämnen som behövs i ett riktigt havsvattensalt.

Detta ingår inte i Balling light. I stället rekommenderas mer vattenbyten där.

Ändrat av stigigemla
stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Namnet Balling hit och dit...jag måste få ställa en "egen" fråga för att komma med i tänket.

Jag kör någon sorts Balling.

Fauna Marine salt samt deras tillsatser:carbonate mix, cacium mix samt magnesium ifrån doserpump, mängd efter uppmätt behov.

Är det det som kallas Balling light?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kexxet sa:

Namnet Balling hit och dit...jag måste få ställa en "egen" fråga för att komma med i tänket.

Jag kör någon sorts Balling.

Fauna Marine salt samt deras tillsatser:carbonate mix, cacium mix samt magnesium ifrån doserpump, mängd efter uppmätt behov.

Är det det som kallas Balling light?

Gör så att du läser på om Balling, jag har en pdf som du kan få där jag skrivit om hela metoden. Finns nog här på SG, annars postar jag den

Ballingmetoden 20.pdf

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 6 juli 2016 at 16:41, Kexxet sa:

Finns det någon mätmetod för att checka sin aktuella jonobalans?

 

 

 

Inte mig veterligt mer än att  skicka in till ett lab som utför icp-oes analys...där du alltså skall titta på Na och Cl. Jag tror inte att ett akvarium är särskilt känsligt för lite obalans mellan Na och Cl...har ingen aning var gränsen går, men det finns säkert en sådan. @stigigemla, @Lasse, vet ni var obalans mellan na och Cl börjar bli skadligt?

 

On 6 juli 2016 at 16:41, Kexxet sa:

Finns det någon mätmetod för att checka sin aktuella jonobalans?

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det obalans mellan Na och Cl är ju pH helt åt helvete om det inte är kompenserat med andra joner. Eftersom ingen av de nämnda jonerna förbrukas i någon större omfattning lär de inte vara särskilt känsliga. Den största förändringen av dem kommer ju med en förändring av salthalten och där är djuren inte särskilt känsliga om det bara går sakta.

Den anjon som det finns mest av efter Cl- är SO4--. Och där finns vad jag vet ingen rapport om att brist eller överskott påverkat något djur.

Övriga anjoner är det så litet av att brist eller överskott av dem knappt påverkar Cl- halten mätbart.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 14 juli 2016 at 14:42, smedberg sa:

Vad har magnesiumsulfatheptahydraten för effekt/inverkan i magnesiumblandningen när det används? Är det för jonbalansen?

 

@jonasroman

bra fråga, aldrig helt fattat det, då det som jag förstår inte råder en förbrukning av sulfat i relation till mg eller calcium...sulfat finns ju väldigt mkt av dessutom, 900 ppm (S), så denna lilla mängd förstår jag inte, men man har ju också i flera recept struntat i magnesiumsulfaten. Kanske @stigigemla kan kommenterar detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...