Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Robbs

151-720 liter
Juwel Trigon 190l projekt

237 inlägg i detta ämne

16 minuter sedan, Maglofster sa:

Ser ut som vanliga gröna håralger

Ser inte alls ut som dom jag har haft i andra karet. Dessa är ganska tjocka och ”fristående” trådar typ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Robbs sa:

Ser inte alls ut som dom jag har haft i andra karet. Dessa är ganska tjocka och ”fristående” trådar typ?

Det finns massor av olika gröna håralger (alltså hundratals), men om det är tjocka och fristående och mera styva trådar kanske det är en macroalg som heter Cladophoropsis. Det finns många Cladophoropsis som ser olika ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Maglofster sa:

Det finns massor av olika gröna håralger (alltså hundratals), men om det är tjocka och fristående och mera styva trådar kanske det är en macroalg som heter Cladophoropsis. Det finns många Cladophoropsis som ser olika ut.

Hej. Googlar jag på Cladophoropsis så ser det väldigt likt ut. Ska jag försöka dra bort det eller det kan dö ut av sig själv? Vill inte sprida det om det nu kommer små sporer när jag drar av det. 

Ska ta lite tester ikväll. Vet inte vad fosfat och nitrat ligger på nu. 

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Robbs sa:

Hej. Googlar jag på Cladophoropsis så ser det väldigt likt ut. Ska jag försöka dra bort det eller det kan dö ut av sig själv? Vill inte sprida det om det nu kommer små sporer när jag drar av det. 

Ska ta lite tester ikväll. Vet inte vad fosfat och nitrat ligger på nu. 

Tack

Ta ur stenen ur akvariet, rensa manuellt, en pincett kan hjälpa ordentligt, skölj av stenen efter rensningen och sätt sedan tillbaka i akvariet. Du kommer inte bli av med det på direkten men allteftersom kan du bli av med den. Som tur är växer det ganska långsamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, Maglofster sa:

Ta ur stenen ur akvariet, rensa manuellt, en pincett kan hjälpa ordentligt, skölj av stenen efter rensningen och sätt sedan tillbaka i akvariet. Du kommer inte bli av med det på direkten men allteftersom kan du bli av med den. Som tur är växer det ganska långsamt.

Toppen. Tack för hjälpen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tredje gången med strömavbrott nu.. UPS,någon som har en att rekommendera? Så billig som möjligt och så bra som möjligt som alltid :)

Har inte fått igång dom gamla jag hittat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billigaste jag sett var batteridrivna luftpumpar på Amazon (tror jag). Annars kanske ett bilbatteri med växelriktare skulle kunna funka (fast man får isf koppla in det manuellt), jag tror även Tunze har en automatisk batteriomkopplare för åtminstone DC-pumparna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Christian J sa:

Billigaste jag sett var batteridrivna luftpumpar på Amazon (tror jag). Annars kanske ett bilbatteri med växelriktare skulle kunna funka (fast man får isf koppla in det manuellt), jag tror även Tunze har en automatisk batteriomkopplare för åtminstone DC-pumparna.

Jo dom har jag sett men det ska ju helst sköta sig automatiskt. 

Skulle kunna gå med ett relä som sluter vid strömavbrott som startar en luftpump/streamer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är batteriomkopplaren, den verkar fungera automatiskt: https://www.shop-meeresaquaristik.de/Pumps-and-pump-equipment/Tunze/Controller-Accessories/Tunze-Safety-Connector-6105-500::5384.html

Tunzes egen hemsida har inte mycket information tyvärr, hittade bara den här: https://www.tunze.com/en/products/details.html?user_tunzeprod_pi1[prodid]=6105.500

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den skulle kunna fungera. Står tyvärr inget om hur länge den klarar på visst ampere. 

Har tunze bara 12v på sina pumpar?

har jebao pumpar har jag för mig och dom är på 220v. 

Två nya pumpar + tunzes säkerhets dosa blir nästan samma pris som en ups. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Robbs said:

Den skulle kunna fungera. Står tyvärr inget om hur länge den klarar på visst ampere.

Det borde gå att räkna ut genom att multiplicera batteriets spänning (volt) och kapacitet (amperetimmar) och sedan dela detta (voltampere) med pumpens förbrukning (watt). Till exempel, om ett 24V batteri har kapaciteten 20Ah så blir det 480VA. En Nanostream 6055 förbrukar 4-18W beroende på spänning (12-24V DC), så med ett 24V batteri borde man teoretiskt kunna få 480/18=26 timmars drift med maxhastighet på pumpen. Sjunker batteriets spänning medan det laddas ur går nog pumpen ännu längre tid fast långsammare, t ex med ett 12V 20Ah batteri och 4W förbrukning får man 240/4=60 timmars drift.

(Obs jag vet ingenting om batterier, någon annan kommer säkert att rätta ovanstående.)

1 hour ago, Robbs said:

Har tunze bara 12v på sina pumpar?

De styrbara (Nanonstream Electronic) kan drivas med 12-24V DC (genom 230V nätaggregat), det är bara dessa som fungerar med den automatiska batteriomkopplaren tror jag.

De vanliga med fast hastighet (Nanostream) går på 230V AC direkt ur väggutaget, de kanske kan fungera med batteri och växelriktare (om inte motorn får problem med dåligt filtrerad växelström från växelriktaren, eller tänker jag fel nu?) men oavsett skulle man behöva koppla in dem manuellt.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska ta tag i renoveringen av vardagsrummet snart. Och där står givetvis karet. 

Ska riva upp hela golvet och göra nytt, sviktar på vissa ställen. Lär dröja någon månad till.  

Lämnar inte hobbyn men jag får starta upp ett 112l i källaren under tiden. 

Funderar på hur jag går tillväga lättast. 

Ska man vänta tills det är dags och ta allt vatten/sten från det gamla karet och bara släppa i allt samma dag?

Ska man ta sanden med eller köpa ny/rengöra?

Tänkte ev göra en sump så jag slipper innerfilter eftersom det är så litet kar. 

Fungerar det att starta upp med ny sand i sump och visningsdel med 2kg sten från mitt andra nano?

Inga fiskar men en städpatrull eftersom det kommer bli fullt när allt levande ska i från det större. 

Tror själv att det är bättre att släppa i allt på en gång med det gamla vattnet. 

Tar gärna emot tips och råd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu