Jump to content
Sign in to follow this  
Dimorb

Problem med nitratfilter - vad kan jag testa?

Recommended Posts

On 2019-03-07 at 22:36, Dimorb sa:

Då har jag en ny fråga.

Filtret har gått helt fläckfritt efter inkörningen fram tills denna veckan. Balanserade så att jag låg på 2.5-5 i nitrat ut vilket är det jag önskar i akvariet. Har inte brytt mig om vad redoxproben har visat för värdet för har bara gått på vad utvattnet säger.

Funkade fint fram till för några dagar sedan då det har börjat spotta ut mer nitrat igen. Flödet är detsamma och inmatningen av kolkälla är detsamma. Den enda skillnaden som är gjord är att jag har höjt salthalten från väldigt låga 31 PPT till 33-34 (väntar på nytt ICP svar). @Lasse kan salthalten på något sätt påverka så att jag må öka/sänka antingen flödet eller nitraten?

Eller är det troligtvis bara en "propp" någonstans som har släppt och flödet har nu blivit lite högre än vad kolkällan klarar av? T.ex. en snigel eller alger eller liknande som suttit i vägen tänker jag då på.

@Lasse @jonasroman vad tror ni lärda om detta?

Påverkar salthalten förbruket av kolkälla i ett nitratfilter?

Tycker det är stor skillnad procentuellt. Tidigare 80% av flödet på pumpen som ger 9 liter/timme och det gick runt på 16 ml/dygn men nu må jag dosera 27 ml/dygn för att ha en chans att klara 75% av flödet,

Höjd salthalt kan påverka  resultatet av nitrattesten eftersom klorider påverka resultatet. Dock bör det ge ett mindre värde om du höjer salthalten. Har du konstaterat ett verkligt flöde - dvs mätt?

MVH Lasse