Gå till innehåll

david nordin

Rekommenderade inlägg

Håller på för fullt och slitet med att få igång mitt nya saltvattensakvarium.

Har i dagsläget ett akvarium på 40L med clowner, anemoner, räkor, sniglar,eremiter,mjuka, LPS, några SPS och en stor klump alger (som kryllar av liv).

Sunkigt T8-ljus, en kinastreamer och ett internfilter.

Allt lever. Jag mäter inte men har knappast bra värden. 

 

Nu tillbaka till min nya fru... eller akvarium menar jag.

 

Det är ett 300l optiwhite akvarium på 120x50x50 med beananimal överflöd.

Sump med chaetokammare, refugium/fragtank samt teknikutrymmen.

Det kommer bli Maxspect RSX i visningskaret, 2st gyre 230 och VA random flow generator.

Maxspect Turbine Duo som returpump.

Coral box D500 skummare.

2st IKEA VÄXER lampor till chaeto.

Ev. Maxspect RSX till refugeum.

Jebao wavemaker till refugeum/fragspace.

 

Möbeln kommer kläs in i IKEA köksserie och ett 37cm skåp på sidan för el och teknikutrustning.

 

De senaste veckorna har varit dryga, skärande och kapande... riktigt drygt.

Imorgon limmar jag PVC och testar teknik utomhus och bara längtar efter att få höra osmosvatten droppa...

20180923_125620.jpg

20180922_190345.jpg

20180922_190357.jpg

20180922_190402.jpg

20180920_072605.jpg

Ändrat av david nordin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina pumpar och teknik du valt ut. Ett påkostat bygge :-)

 

Det är en riktigt vågad håltagning där! Jag hade nog aldrig vågat borra så många hål så tätt tillsammans. Ser ju nästan ut som att genomföringarna inte får plats. Ikeas lampor är kul med, jag klämmer alltid lite på deras växtlampor varje gång jag är inne. Men jag är en djupt snål människa så har aldrig pungat ut för de :-)

 

En sån gersåg du har är så bra för att kapa pvc rör med, visst det blir ok med bågfil eller fogsvans. Men det blir en extra glädje att se de raka och fina kapen. Några gånger har jag även försökt bygga skummare med 110 markrör och då har jag också använt en sådan gersåg, där är det nästan ett krav. 

 

Är det en aluminium bänk? Har du gjort den själv eller var den redan skapt? Tänkte på att det är så många ben på den. Det hade nog räckt med tre par, om man skulle sätta en täckskiva på hela baksidan och korsidorna så det stagar upp ordentligt så räcker det med bara de två yttre paren för att bära karet. Så har man bättre tillgång till sumpen utan massa ben överallt. Jag både gillar och ogillar aluminium bänkarna annars. De är lätta och går lätt att justera fötterna på. Men jag har inget bra sätt att kapa om profilerna på(jag är ju 90 grads kap fascist) så jag bygger oftast i trä istället. Blir kul att se hur du klär in den!

 

Har du en Kicks skylt i vardagsrummet? :-) Och du måste posta en bild på ditt nuvarande akvarium!

Ändrat av mikoto
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, mikoto sa:

Fina pumpar och teknik du valt ut. Ett påkostat bygge :-)

 

Det är en riktigt vågad håltagning där! Jag hade nog aldrig vågat borra så många hål så tätt tillsammans. Ser ju nästan ut som att genomföringarna inte får plats.

Nä... Det är jävligt tajt men funkar.

Så där in retrospekt skulle jag gjort annorlunda... det var den där latmasken som var framme...

 

10 timmar sedan, mikoto sa:

Ikeas lampor är kul med, jag klämmer alltid lite på deras växtlampor varje gång jag är inne. Men jag är en djupt snål människa så har aldrig pungat ut för de :-)

 

IKEAs VÄXER på 10w kostar 149:-

PAR30.

 

Jag tänker att jag vill arbeta mot klorofyllet och skilja på koralljus och växtljus med en skiljevägg.

 

Citat

En sån gersåg du har är så bra för att kapa pvc rör med, visst det blir ok med bågfil eller fogsvans. Men det blir en extra glädje att se de raka och fina kapen. Några gånger har jag även försökt bygga skummare med 110 markrör och då har jag också använt en sådan gersåg, där är det nästan ett krav. 

 

Jag fick spader på att det blev sneda fula kap. Köpte en station för 250:- på Jula.

 

Citat

 

Är det en aluminium bänk? Har du gjort den själv eller var den redan skapt? Tänkte på att det är så många ben på den. Det hade nog räckt med tre par, om man skulle sätta en täckskiva på hela baksidan och korsidorna så det stagar upp ordentligt så räcker det med bara de två yttre paren för att bära karet. Så har man bättre tillgång till sumpen utan massa ben överallt. Jag både gillar och ogillar aluminium bänkarna annars. De är lätta och går lätt att justera fötterna på. Men jag har inget bra sätt att kapa om profilerna på(jag är ju 90 grads kap fascist) så jag bygger oftast i trä istället. Blir kul att se hur du klär in den!

Bänken kom i det formatet. Byggd ursprungligen för fem år sedan av akvarielagret.

Blir lite bökigt men det får jag leva med. De som kommer bo där skiter i det och hyresgästerna är prioriterade :)

 

 

Ändrat av david nordin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, stigigemla sa:

Det vore väl synd att döda stenen.

Den här varit torr i ett antal veckor men är fortfarande fuktig.

Det är en hel det fulalger på den eftersom det akvariet var mindre välskött. (Grön och röd slemmig trådig)

Tänkte mig att urlakning av näringsämnen skulle vara smart

 

Hur mycket jag se som potentiell mat för lägre djur?

Ändrat av david nordin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det väsentliga är att det antagligen är lite smådjur som maskar och copepoder i stenen. De har en viktig roll i och med att de rensar stenen så att den inte blir hoppackad av detritus och slutar fungera. Håll den mörkt i saltvatten så dör algerna och lite smådjur hinner föröka sig. Lite fosfatreducering vore säkert bra då det antagligen är en hel del fosfat i stenen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 9/29/2018 at 09:19, stigigemla sa:

Det väsentliga är att det antagligen är lite smådjur som maskar och copepoder i stenen. De har en viktig roll i och med att de rensar stenen så att den inte blir hoppackad av detritus och slutar fungera. Håll den mörkt i saltvatten så dör algerna och lite smådjur hinner föröka sig. Lite fosfatreducering vore säkert bra då det antagligen är en hel del fosfat i stenen.

Ok. 

Jag har mycket liv i mitt befintliga kar. 

Så i princip kan jag starta upp med stenarna och några befintliga levande under mörker/moonlight och kanske t.om köpa levande copa/smådjur?

 

Därefter lassemetod samt vara beredd på att parera ev. Ackumulerad näring i stenen?

Ändrat av david nordin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går sakta framåt.

Vattentest på sumpen idag, check.

Test av reservreturpump, check.

Test av reservskummare, fail.  Behöver en ny pump till min Deltec mc300.

 

Ska beställa glasbitar imorgon för de sista sektionerna.

 

Korallnät är hemma, 2st 60x60.

 

UPS hämtas imorgon, räknar på att den kommer kunna driva returpump och skummare minst 8h på en nödkrets. Filtrerad finsinus ström till all teknik. Kommer stresstesta och mäta men det känns tryggt :-)

 

Blev en ny fin bänkskiva med granitlook från IKEA. En 37×60×80 stomme med dörr för all teknik. Den kommer monteras på "sidan" med pumpcontrollers mm i dörren med robotslang och instruktioner på insidan så man vågar be om hjälp när man inte är hemma.

 

Blir plats för framtida doseringspump och behållare med.

 

Imorgon lite hålsågning i bänk, eldragningar, rörlimning och vattentest på dem.

 

Om jag har tur hämtar jag massa kul från @Triton Akvarium imorgon. Om inte annat så blir det ett trevligt besök som vanligt. Har jag tur finns det kaffe.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Woohoo!

 

Fick allt utom salt och gyre-pumparna med hem idag :-)

UPS:en ska installeras med lite eljobb, en grupp för normalkraft och en grupp för prioriterad kraft.

Tror jag kommer göra som så att jag har en röd schuko- och en vit schuko-hane från akvariebänken för de olika grupperna.

 

Blir att införskaffa en 60l+ jäshink för osmosvatten i helgen. Kanske nån slang-i-slang installation för det.

 

 

 

20181004_205504.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det dags för lite motgångar.

 

Såg sprickbildning i ett hörn som jag inte arbetat med på bottnen. Ser ut som en chippning med en liiiiiiten flisa som lossnat. Sprickbildningen är inte igenom glaset utan relativt ytlig på insidan.

 

Jag har, med småbarn, jobb och allt vad det innebär haft akvariet ute och misstänker att det är kylan som varit elak... klantigt.

 

Jag hoppas på att silikon över ett stycke glas över ytan och att det kommer hjälpa.

Nu är det inne och får se om det växer eller vandrar...

 

Spännande :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, david nordin sa:

Då var det dags för lite motgångar.

 

Såg sprickbildning i ett hörn som jag inte arbetat med på bottnen. Ser ut som en chippning med en liiiiiiten flisa som lossnat. Sprickbildningen är inte igenom glaset utan relativt ytlig på insidan.

 

Jag har, med småbarn, jobb och allt vad det innebär haft akvariet ute och misstänker att det är kylan som varit elak... klantigt.

 

Jag hoppas på att silikon över ett stycke glas över ytan och att det kommer hjälpa.

Nu är det inne och får se om det växer eller vandrar...

 

Spännande :(

Åh så skönt

 

Falsklarm. I allt ljus utom akvariebelysning såg det ut som en spricka. Visade sig att det var jäkla silikonsträngar...

 

UPSen är installerad och igång, eldragningar saknas bara. Ingen RO-behållare införskaffad än, ska finnas nåt vettigt ställe i Stockholm jag ska kika på imorgon.

Har fixat en trådstege som sitter i taket på Sumpan så man får ordning på sladdar, kablar och slangar.

Lär dra in en extra jordkabel för att potential/skyddsjorda ställningen.

 

Hoppas på saltleverans och gyre-pumpar i veckan sen jäklar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt! Jag skulle nog säga att det är väldigt ovanligt att akvarier få skador av frysgrader. Skulle inte de klara det skulle våra hus ytterfönster vara en förbrukningsvara :-) Det enda möjliga skulle vara frostsprängning, det skulle förstås kunna orsaka bekymmer. Men är nog ganska ovanligt om man inte lämnar ett akvarium helt eller möjligtvis delvis fyllt utomhus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga för de vise.
 
Jag har beläggningar från föregående ägare. Ser ut som kalk och salt.
Hur får man bäst bort dem? 
Tänkte ättiksprit och tandborste 


Om det är på glaset kan även en rakbladsskrapa vara att rekommendera :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, stigigemla sa:

Jag undviker att skrapa kalk med rakblad då det lätt blir repor. Ättiksprit eller citronsyra och sedan en skursvamp utan slipmedel.

Tänkte så med. Har en vanlig kökssvamp och kör med mjuka sidan.

Har egentligen bara "blött ner" med ättiksprit ikväll, repeterar kanske en gång till ikväll och imorgon försöker jag gnugga lätt för att se om det lossnar

Ändrat av david nordin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Lite frånvaro @_@

 

1v själv på sjukan för bukspottskörteln, 2v med för tidigt född bäbis...

Äntligen hemma och igång med lite vardag och babymys.

 

Lite uppdatering:

 

Möbeln är klar - wihaa. Blev riktigt nöjd faktiskt.

 

Genomföringar klara och täta!

Vattenfyllt och läckageprovat.

Eldragningar klara för UPS/prioriterad kraft och normalkraft.

Har börjat montera och förbereda för aquascapen :-)

 

 

 

20181106_201440.jpg

20181107_115419.jpg

20181107_115433.jpg

20181107_173147.jpg

20181107_173658.jpg

20181107_214548.jpg

Ändrat av david nordin
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...