Gå till innehåll

Reflektorer för lysrör


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Jag har just skrivit en liten artikel om reflektorer för lysrör och är tacksam för kommentarer här.

Det är vanligt att man diskuterar lysrörens färgsammansättning för saltvattensakvarier men ett tema som sällan kommer upp är hur mycket av ljuset som kommer ned i vattnet.

Reflektorer för lysrören förbättrar ljusutbytet avsevärt vilket man kan se på dessa bilder.

Lysrören är 89 cm över golvet och plattorna är 33 cm breda så att man kan se spridningen av ljuset.

Bild1.jpg

Här är lysrören monterade utan reflektorer i en armatur som är ”mellangrå” på insidan.

Ljusmätaren visar 2300 lux.

Bild2.jpg

Här är rören monterade med Juvel reflektorer.

Ljusmätaren visar 4100 lux. Det är nästan 80 % mer ljus.

Bild3.jpg

Här är rören monterade med ATI superreflektor i ”måsvingeform”.

Ljusmätaren visar 5900 lux. Det är mer än 2,5 gånger mer ljus än utan reflektor och drygt 40 % mer än med Juvel reflektorer. Under lysrörens uppvärming passerade ljusstyrkan 6100 lux vilket betyder att en smart placerad fläkt kan öka ljusutbytet något ytterligare. Rören är alltså litet varmare än optimalt.

Lysrören jag använt under testet är tre Aquablue+ som är ett och ett halvt år gamla och ett Blue+ som är en månad. Alla är 54w T5.

Bilderna är tagna med Canon EOS 350 på 1/30 f8 och ”filmkänslighet” 400 ISO.

Kameran har standardinställning för kontrast med mera och den enda bildredigering som är gjord är att bilderna är skalade till 601 bredd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Men nu måste jag ta och leta reda på bilder som visar hur reflektorerna ser ut. Vad jag med en gång kan konstatera är att jag ska ta och fundera på hur jag ska utveckla mina armaturer så att jag kan ha bättre reflektorer. Jag har tänkt att köra på bara T5 i mitt kar vilket gör att detta är viktigt. Just nu tycker jag att belysningen ser klen ut även om en stenkorall jag fått ser ut att må toppen. Min tidigare teori var att 3 av mina rör är blåare än vad jag trodde när jag beställde dem vilket jag skulle åtgärda genom att byta dem när jag hittar ett par rör jag gillar.

Får tacka för att du ökar mina idér på hur jag ska utvecka belysningen!

EDIT: Samma text men bättre sammanfattat!

Stor skillnad, man kanske skulle lägga lite mer pengar på sina reflektorer... Jippi! en grej till att bränna lite extra pengar på :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten bild på hur den ser ut ATI Super reflector

[attach]7142[/attach]

Hade själv sådana här innan över ett annat kar. Ljuset är stor skillnad med dessa

Ser ut exakt som Arcadiareflektorerna jag hade till ett växtakvarium. Nu har jag Juwel, som suger phet i jämförelse :sur:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, för att reflektorn skall fungera bra skall röret sitta rakt över mittvecket i reflektorn. Vecket är till för att ljuset skall reflekteras "snett" så att det inte speglas tillbaka på lysröret.

Då förstår jag vad som gör att jag tyckert mitt ljus är klent för jag har 2 st armarturer som sitter 1 rör i varje reflektor men som inte alls har den utformningen samt 1 armartur som har 3 rör i samma reflektor och den hade bara reflektorer snett uppåt vilket jag kompletterat med aluminiumfoli. :smiley9: Jag har utvecklingspotensial!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med juvels reflektorer, blev en j-a skillnad mot innan då jag körde zooline armatur utan reflektor.

när det blir dags för uppgradering på belysningssidan ska jag nog satsa lite mer på reflektorerna.. jag tänkte liksom "reflektor som reflektor..."

bra artikel Stig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med juvels reflektorer, blev en j-a skillnad mot innan då jag körde zooline armatur utan reflektor.

när det blir dags för uppgradering på belysningssidan ska jag nog satsa lite mer på reflektorerna.. jag tänkte liksom "reflektor som reflektor..."

bra artikel Stig!

Heh.. Vad bra då var jag inte ensam att tänka så.. Definitivt värt att titta till, speciellt nu då jag är påväg bort från mina lysrör och köpa MH till mina kar :)....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
De flesta inbyggnadsarmaturer säljs utan reflektor.
dumt att köpa en sådan utan då, för det är ju dumt att gå miste om gratis extraljus.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte ju till de nya reflektorerna för en vecka sedan och några koraller har börjat ändra färg. En, Ingvar Hellmalms blå Acropora som var lysande blå i topparna och en bit ned på armarna har nu fåt grönskimrande fläckar på foten.

De andra är min gröna och min röda Montipora capricornis som fått betydligt klarare färger. På övriga Montipora,Seriatopora med mer ser jag ingen skillnad. Kanske min Fungia har ljusnat litet.

Men det är ju intressant att de minst ljuskrävande skiftar färg mest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Ja, för att reflektorn skall fungera bra skall röret sitta rakt över mittvecket i reflektorn. Vecket är till för att ljuset skall reflekteras "snett" så att det inte speglas tillbaka på lysröret.

Hur mycket skulle försvinna med ljuset om man nu ändå sätter in 2st rör i denna reflektor??

Geissmann och AquaMedic´s T5 armaturer har ju bara en vanlig platt reflektor så att sätta in 2st rör i denna måsvinge formad reflektor borde väll ge mer än en platt reflektor??

Undra varför de kör med sina platta reflektorer ändå

Är denna reflektor 8cm bred från ATI

1145622536796-250x187.jpg

Var får man tag i domdära ATI reflektorerna?

Här är en länk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med juvels reflektorer, blev en j-a skillnad mot innan då jag körde zooline armatur utan reflektor.

Jag själv har hållit mig på avstånd från Juwels reflektorer, mest tanke på just "bara en reflektor" och priset för dom, men vilken skillnad!

Mitt 112L kör med Aquaels orginal dubbel-rör 18W och med Juwels reflektorer och dubbla 20W PowerGlo så lyser det otroligt fint!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...