Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by uffe2,

Finns det någon som har ett fungerande Aqua Light nitrat filter med svavelsubstrat? Frågan har varit uppe förut (inte av mig), men fick då inga positiva svar!

• 0 svar
    • 929 visningar
  2. Started by MattiasN,

Ska just börja med lite rördragning till mitt kar och är lite osäker på tankgenomföringen, hur mycket vågar/ska/bör man dra åt den? Drog så mycket det gick med handkraft och spände sen från undersidan typ ett halvt varv, går säkert mer men behövs det? Ska testa så det är tätt sen, men det är enklare att komma till nu innan jag limmat rör i den.... Mvh Mattias

• 3 svar
    • 951 visningar
  3. Started by uffe2,

Hej Köpte en CO2/argon regulator på Clas Ohlsson (30-1497) kostade bara 359:- Problemet är att få gängan att passa till en lämplig CO2-tub. Gängan är en W 24 , 32 rhl Är det någon som vet om den passar till någon CO2-tub ? Ex AGA's.

• 5 svar
    • 3,6k visningar
  4. Started by jimmy,

Va på Zoorf mässann i går å hittade en kille som byggt ett system där man kan övervaka karet med följande Vatten temp Lufttemp Luftfuktighet PH Nitrit Nitrat Hårdhet ORP Konduktivitet Salinitet Syre Kalcium Ammonium Vattennivå Vattenflöde Ström Som loggar alt på datorn och skickar sms om nått värde avviker Tyvär kunde dom inte säga vad det kommer att kosta utan troligt vis fick man hyra det månadsvis så troligtvis ganska dyrt Kolla mer på hemsidan www.eneye.se

5. Started by Robbygg,

Hejsan! Jag är i full fart med att bygga en möbel till mitt saltvattenskar nu. Karet är 400 liter och sumpen på 110 liter. Men jag tänkte fråga om man kan ha en separat osmostank, el behållare på 50 liter? Om man nu fyller denna behållare med 50 liter osmosvatten hur länge håller sig det vattnet "friskt"? Jag har en Aquamedic Niveaumat mellan sumpen och osmostanken, som är tänkt och fylla på det avdunstade vattnet, och hålla nivån jämn. Mvh, Alex

6. Started by JMAONE,

Verkar vara en solklar investering... HM Digital In-line Dual TDS Meter . Item Code: RO1312 Price: $39.95 Någon som har några erfarenheter att dela med sig? Customer Reviews Not rated yet The Dual TDS meter offers an easy and convenient way of monitoring the performance of your RO or RO/DI unit. It allows you to quickly check the quality of the inlet and outlet water and helps you to determine when the cartridges need to be replaced. It is a great addition to any RO or RO/DI unit. Features: Highly efficient and accurate due to its advanced microprocessor technology. Displays TDS levels of the Feed Water and Product Water with in & out electrode probes. Auto-Off…

• 1 svar
    • 895 visningar
  7. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar vilken uv-c av Deltec eller aquael ni rekomenderar? Är deltec värt de extra pengarna? Mvh Nelson

8. Started by Jocke,

Tjenare! Vad är det för Filtermaterial i Sillikat/Kiselfilter behållaren?. Måste filtret tömmas på vatten när det inte används,gör bara mitt osmosvatten 1 gång i veckan. MVH Jocke

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by libbelibbe,

Jag har från akvariet ett 50mm rör från sumpen(eller ner till, beror på hur man ser det) med en stockman standpipe ovanpå. Stockman rekomenderar jag skarpt, det är HELT tyst!. Det är fritt fall ca 60cm ner till sumpen rakt ner alltså. Rörets mynning är nu ca 2dm under vattenytan i sumpen. Hur ska jag få bort plasket som blir utan att kanske köpa en 90 graders böjj...? kan jag på något sätt lägga en spiral i röret och slöa upp det eller hur ska jag göra...? hjälp mig!

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  10. Jag funderar på att bygga en egen kalkmixer. Jag funderar på vilken hastighet man ska ha på omrörningsmojängen? Spelar det någon större roll eller? Finns det någon som har tips på någon lämplig motor man kan använda till omrörningen.

• 20 svar
    • 2,2k visningar
  11. Started by Lazze,

Kopplade in min uv-c för ett par dagar sen. Innan jag kopplade in den så sköt min korall ut massor av piggar och verkade stortrivas. Nu ser den ut som ett kallhygge. Har kört uv-c dygnet runt och såg att temperaturen stigit upp mot 29 grader. Rättat till detta nu. Fortfarande ser korallen plågad ut. De senaste dagarna har jag fyllt på kalkvatten. Temperaturen har stigit. Kopplat in uv-c. Vad kan vara orsaken till att min korall inte "blommar" ut längre. Första veckan jag hade korallen så fyllde jag bara med osmos vatten. Kan kalkvattnet påverka. Eller är det som jag tror Temperaturen. Kan uv-c ta död på näring till korallen. Många frågor och undringar. Här kommer bild p…

12. Är det någon som har fått osmosen's keramikfilter att spricka, så att det bara strömmar genom en massa kranvatten ? Är detta vanligt eller ovanligt ?

13. Started by Peter,

Vilket fabrikat är bäst? Tycker ni. Vill ha lite tips bara. // Peter

• 1 svar
    • 808 visningar
  14. Started by MasterD,

Någon som har en bra beskrivning/bild hur... 1. en sådan ska placeras i akvariet (högt/lågt, ska pipen vara över ytan) 2. fästas (märkligt fästanordning följer med...) 3. tips på pump som ska användas (max 1000l/h) 4. vad filtermaterialet heter 5. Var filtermaterialet kan köpas ...för optimalt användande? Bruksanvisning:

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  15. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag skulle vilja ha en elektronisk termometer i mitt kar, men dessa brukar väll va gjorda i metall!? Hur löser man det enklast? Något tips?

16. Started by uffe2,

Var kan man få tag på en billig vattentunna i plast (ny eller begnad) på ca 100-300 liter som man kan ha för vattenbyte ?

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Iksero,

Enligt rubrik. Någon som har en bra skiss på hur det skall utföras. Jag har ett 40liters som jag tänkte skulle kunna fungera som sump ovan akvariet (på andra sidan väggen) Vill kunna koppla på en fristående skummare, tips på bästa typ & sort mottages samt en kalkreaktor och UVC. Men på vilket sätt löser man automatisk vattenpåfyllning (ev. via kalmixer). Huvudakvarie 450liter, tänkte att en powerhead 802 (x liter/h) skulle räcka för att pumpa upp till sumpen. Och från sumpen några microjet (420l/h) som pumpar till respektive enhet (uvc, skimmer,kalkreaktor) Tacksam för förslag på principlösning återkommer då senare med "ritning" på utförande för godkännande //Iksero

• 12 svar
    • 1,5k visningar
  18. Started by Frasse80,

Hej jag undrar om det finns någon som vet hur många ml/min en IKS Vario pro 4 gör??? Vore väldigt tacksam för svar snarast..

• 6 svar
    • 840 visningar
  19. Started by hbmannen,

har ju som sagt installerat en kalkmixer, men har märkt att PH gärna vill ligga runt 8,4-8,5, vad använda för att få balans på PH igen,?

• 2 svar
    • 875 visningar
  20. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar om ni som har eller haft SCWD skulle vilja svara här ang om ni köpt dem i Sverige eller i Utlandet och om de låter mycket. Min är köpt på Ebay och låter som en märklinjärnväg. Mvh Nelson

21. Started by Mazi,

Fick idag mitt uvc med bussgods som jag hade köpt här på guiden. Lampa och skyddsglas var krossade. Märkte inte det förrän jag hade öppnat. Kan man köpa nytt och vart? Blev lite sur, han kunde ju lagt lite papper i kartongen åtminstone.Hela grejen låg löst i kartongen:( Eller är det lönt att ringa bussgods och klaga, men där var inga lappar med ömtåligt eller glas märken... trist sånt här MVH Max

• 18 svar
    • 1,6k visningar
  22. Started by hbmannen,

e de rätt att som jag nu gör, köra allt påfyllnings vatten direkt från osmos reserven in genom reaktorn, för att på så sätt ersätta ALLT avdunstat vatten?? och ska ja låta de droppa mycke eller låta de precis rinna ur den?? kör me en eheim 600/h pump bör man ha nått kem hemma ifall PH skulle droppa nu när man kör igång reaktorn?? mycke tacksam för svar.. / HB

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Jocke,

Tjenare! Jag har ett 400 liters kar och har tänkt att ha mycket med sten koraller. Hjälp mej att välja kalkreaktor. Den får max vara 610mm hög. Funderar på att köpa en Aquacare modell nr1 eller en Deltec PF 601+magntventil. Vilken skulle ni ta. MVH Jocke

24. Started by Jocke,

Tjenare! Jag har ett påsfilter på 100 micron som sitter på ytavriningsröret nere i sumpen. Filtert sitter alltså innan skummaren. Har jag satt mitt filter på fel ställe?. Tänkte då på om jag har försämrat för min skummare. MVH Jocke

• 6 svar
    • 999 visningar
  25. Started by Jocke,

Tjenare! Någon som använder en sån här?. Hur funkar den och funkar den bra?. Vad behöver man mer för att få den att fungera så automatiskt som möjligt.

• 3 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.