Gå till innehåll

kylare ett måste?


xedar

Rekommenderade inlägg

Någon som tror att det är möjligt att köra ett 375L med 2x400W MH utan kylare?

har ett par rum till vatten så jag kan absolut inte köra vattenkylt.

Jag har ju funderat på att bygga en själv men jag vet inte riktigt vad jag kan använda som kylbatteri, vågar man sig på rostfria rör rakt ner i sumpen?

Eller är det någon som trycker på en söndrig aquamedic kyllare eller liknande så köper jag den gärna.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nje karert är 50 höggt. men jag vill kunna fylla hela botten med acroporer.

man kan aldrig ha för mycket ljus smiley37.gif

greger har du nån aning om hur en akvariekylare är konstruerad?

du får ju inte spec hög kyl effekt på ett pvc rör eller en silicon slang som ligger i nerkylt vatten.

hade vatt kul om någon kunde öppna sin kylare och tittar hur dom har löst det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Skall se om man kan skriva hur den funkar..

I en kylare så sitter det en liten kompressor som i sin tur har ett kylmedia (freon eller amminiak) denna pumpas med hjälp utav kompresson till en Värmeväxlare då vattnet från karet kommer in i denna på ena sidan så kyler den mediat och själv blir kyld.

Värmen går innan till en liten kylare som i sin tur kyler mediat innan det går vidare till kompressorn.

Samma ide som ett kylskåp

Hadde själv tankar att bygga en själv men det sticker ifrån så det är lättare att köpa en färdig som är gjord för akvarium.

Själva kylslingan är som en doppvärmare fast omvänd. Den blir kall. Denna är antingen lindad runt behållaren i kylaren eller att den sitter ner i behållaren och kyler vattnet.

När jag hadde en köpt (italiensk) så var själva kylningen lindad runt en plastbehållare på ca 2 liter så vattnet kom ej ikontakt med rören.

Vet ej hur tex aquamedic´s funkar om den är i behållaren eller lindad runt behållaren.

Så att bygga en är svårt och det är dyrt att köpa Titanrör som kylslinga.

Har även testat att köra via ett kylskåp funkade så där svårt att ställa in dels på flödet och dels för kylningen.

En sak som är det samma. Att använda en kylare så behövs den nästan stå i ett annat rum eller ute!!

Produserar en MASSA värme för att kyla karet så 2st källor som värmer upp karet.

1. MH

2. Själva kylaren

Kylaren låter ofta mycket då dens fläktar måste kyla den smiley5.gif.

Så det går ej riktigt ihop med att kyla karet med en kylare då karet får värme från 2st källor (MH+kylaren)

Tråkigt att betala dels för strömmen till MH lampan som i sin tur värmer å sedan så måste man betala samma värme igen för att kyla det hela.

Billigaste idag är att köra med fläktar men detta har även det konsekvenser. Högre luftfuktighet i hemmet då avdunstningen på karet blir högre då luften kyler vattenutan och blir en vattenånga.

Mycket kyla just nu men hoppas att du/ni fattar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Wrang, ja jag har koll på hur det funkar, jobbar som kyltekniker smiley1.gif

ang kylmediat freon "R22" lite svårt att fåtag på smiley37.gif

Men jag har en liten kompressor och en kondensor som passar bra kör på 410A , det ända jag behöver är själva kylbateriet/växlaren.

Du skrev nått om glas, ja det kan funka att kassera en gammal doppvärmare och använda höljet, men det är inte mycket rör man får ner där. jag måste ju bli av med mer kyla än så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom på att jag har en liggande dryckres kylare för läsk och öl med 2st oanvända kanaller man kanske skulle kunna använda en sådan utan att behöva gör någon modifikation med den. den har en kyleffekt på 1.2KW hmm lite overkill.

den är ju livsmedels godkänd men det är ju inte alltid det gäller för saltvatten smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter själv och funderar på något sätt att kyla. Det du håller att funderar/konstruerar känner jag en som gjort. Den finns numera i Helsingborg. Det som är av avgörande vikt är att saltvattnet inte får komma i kontakt med något som är störande för vattenkvaliteten. Kopparrör är ju då totalt uteslutet förståss. Det han använde var titanrör och det går att få tag på till förhållandvis ringa kostnad. Det som blir böket är att ringla ihop röret så att det inte blir en 6 meter lång kylare du får. Nästa problem är kopplingarna. Titan är vansinnigt hårt. För att göra eländet komplett så måste du ju ha en styrning och det är det jag sitter och bråttas mest med. Var hittar man det? En vanlig termostat vill ju kontrollera så att inte temperaturen blir för hög. Vill ju tvärsom. Då är det ju praltiskt med dina kvalifikationer Xedar. Hur fixar du det?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Wrang, ja jag har koll på hur det funkar, jobbar som kyltekniker smiley1.gif

Hehe ja då är ju saken lättare.

Kan du ej ta ett rör som är virat runt en behållare så kyler den ju ner behållaren och du slipper ha nån metall i "burken"

Gäller sedan bara att isolera denna så att all kyla går ut i behållaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter: japp titan kan man använda, tror det det kan gå att löda med silver.

termostaten kan man ju fixa på andra håll men jag hade faktiskt tänkt använda en aquamedic som sen drar en magnetventil som sitter på vätskeledningen om du gör på detta sättet måste du ha en pressostat som slår till kompressorn.

Wrang: japp det underlättar en hel del att göra på det sättet men du förlorar ju en heldel kyleffekt, PVC eller annan plast ledr ju inte kylan specielt bra.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xedar, titanrören kan du svetsanästan på samma vis som när du svetsar rostfritt, Titanets egenskaper är väldigtlika när man jobbar med rostfritt. Jag har inte provat att löda titan eller rostfritt.

Varför inte sänka ned en glasburk och ha kylmediet i den? kostar bara nån krona och glas leder värme bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Fundering: använd en glasbox som kylningsburk? Alltså, akvarievattnet pumpas genom en stängd glaslåda med en genomföring in och en ut. Glaslådan är tät men går att öppna för rengöring. Lådan är i sin tur nedsänkt i vanligt vatten som kan kylas direkt med en vanlig kopparslinga eller något.

Poängen skulle vara att metallkylslingan skulle få bra effekt till det vanliga vattnet, samt att akvarievattnet skulle få god kylning genom glaset. Jag har för mig att glas leder värme bättre än vatten. Man kan ju alltid bygga labyrint i lådan för att öka tiden vattnet är där. Inte svårare än att bygga en sump...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade "kallt" saltvatten 75-79. Jag slaktade ett vanligt kylskåp, böjde ut kylfacket platt och lackade det med Epoxilack innan jag stoppade hela facket i akvariet. Kompressorn under karet och kondensorn på baksidan.Skåpet orkade 19 grader i de värsta värmeböljorna och jag var tvungen att begränsa till 14 grader på vintern annars blev det kondens på framrutan. Sedan var det bara att flyga till Algarve och hämta djur. Detta var långt före Cites. Det blev mer och mer svenska djur och den sista tiden hade jag Skärsnultror, västkustens kombination av Sohal och Tryckare. När kylen pajade lade jag över till sötvatten. Det fanns ingen vettig affär med salt i Göteborg då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jodå det går fint att löda titan med silver. dom använder alltid växlare av titan på båtar och dylikt.

Men J*VLAR vad det kosta med en färdig titan växlare.

Klubbsson hur menar du med att ha kyllmediat i en glasburk?

eller du menar att ha batteriet i en glass behållare med vatten sen sänka ner behållaren i tanken?

det går ju inte att köra gasen i glas.

det får man aldrg tätt och hållbart, sen får man absolut inte gåra så heller.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att han mer tänkte på en sådandär glaskolv de har på labb ett media in på en del å den adra delen i den andra ingången.

På samma sätt som man gör HB ångorna leds in på ena sidan och kyls ner med vatten delen

2005-01-21_211735_Vatten_kylare.jpg

Som en UVc utan lampan i mitten :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp jag tänkte åså det smiley37.gif

mycket fin ritnig wrang!

japp det skulle ju mycket väl kunna gå bra.

Då får man ha en sluten behållare med "kyl vätskan" så att det aldrig dunstar.

ska se vad man kan pyssla fram för nått..

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att sänka ner en glasbehållare ger inte den kyleffekt som jag efterfrågar tror jag. Den som jobbat med att jaga i coca-colaflaskor frusna håller nog med. Aldeles för liten yta som avger kyla/värme.

Det jag håller på att skissa på är den kylfunktion som Deltec Ecocoler jobbar med. En stående filtermatta där akvarievatten får rinna igenom medans fläktar får vattnet att dunsta. Historien skall stå utomhus för att ej höja luftfuktigheten innomhus.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har två kylare för fatölsanläggning som jag tänkt använda (ett av dom iaf), den ena är luftkyld och kräver att mediet som skall kylas (i vanliga fall pilsner smiley4.gif) trycks igenom ett kylblock och ett vattenkylt där det är en behållaremed vattensom kyls och vätskan om skall kylas (pilsnern återigen smiley4.gif) trycks genom en slinga som är nedsänkt. Antingen låter jag ett eget kylvatten cirkulera i en plastslang (vet att plast leder hyfsatdåligt) med en slinga i sumpen eller så gör jag tvärtom, låter saltvattnet från sumpen ledas i en slinga som är nedsänkt i vattenbadet. Skall ju ha kvar en kanal för det riktiga mediet, nämligen pilsner så jag kan ta mig en kall fatöl samtidigt som jag tittar på mina fina kar smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har två kylare för fatölsanläggning som jag tänkt använda (ett av dom iaf), den ena är luftkyld och kräver att mediet som skall kylas (i vanliga fall pilsner smiley4.gif ) trycks igenom ett kylblock och ett vattenkylt där det är en behållare med vatten som kyls och vätskan om skall kylas (pilsnern återigen smiley4.gif) trycks genom en slinga som är nedsänkt. Antingen låter jag ett eget kylvatten cirkulera i en plastslang (vet att plast leder hyfsat dåligt) med en slinga i sumpen eller så gör jag tvärtom, låter saltvattnet från sumpen ledas i en slinga som är nedsänkt i vattenbadet. Skall ju ha kvar en kanal för det riktiga mediet, nämligen pilsner så jag kan ta mig en kall fatöl samtidigt som jag tittar på mina fina kar smiley4.gif

Det låter ju strålande! =) Min pilsner kylare har 6 kanaler så jag kan ha många olika brygder smiley37.gif

Men sen är den också lite större.

Vart köper du fat? lite offtopic men ändå smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag håller på att skissa på är den kylfunktion som Deltec Ecocoler jobbar med. En stående filtermatta där akvarievatten får rinna igenom medans fläktar får vattnet att dunsta. Historien skall stå utomhus för att ej höja luftfuktigheten innomhus.

Ja denna funkar på samma sätt som en kylvattentorn sådana som de har till kärnkraftverk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...