Gå till innehåll

kylare ett måste?


xedar

Rekommenderade inlägg

Wrang: Ja e sketdålig på att rita på datorn. Bara möjligen med tushpenna.

Tanken är att en pump i sumpen skall transportera vattnet till en spridare över denna blå filtermatta. Vattnet skall då rinna med bredd igenom denna filtermatta (5 cm tjock och kanske 30 cm hög). 2 fläktar skall kunna blåsa på denna filtermatta för kylning. Avdunstningen kommer självklart bli enorm och det är ju den stora nackdelen med Deltecs Ecokylare. Därför får min stå utomhus. Nåväl när vattnet runnit igenom filtermattan så samlas vattnet upp i ett tråg (sump, akvarium eller dyl) som därefter får rinna ner till akvariets sump. Hur denna filtermatta skall appliceras över tråget och dess fläktar skall monteras är inte riktigt klart i huvudet ännu men det skall testas och utprovas den saken är klar. Energiförbrukningen är ju minimal. kanske runt 40 w. Att jämföras med en ordinär kylanläggning på runt 200-500 w. Mums för plånboken. Det som kan vara intressant att få reda på är hur stor avdunstningen blir och hur saltkristaller börjar anrikas på filtermattan. Tror inte jag kommer att förändra salthalten i karet.Det jagmåste göra är att skydda kylanläggningen utomhus för katter, fåglar och fotbollar.

Karet står i en källare så vattnet kommer att pumpas upp till kylaren så därförär det möjligt att få det att rinna tillbaka.

Det som bromsat mig för att testa är möjligheten att styra med termostat. Är ju vinter och jag vill inte ändra karets inriktning till ishavstorsk. Har inhandlat denna byggsats nu och skall löda å mickla när som helst. Fick ett tips om att husvagnsfolket kanske har någon termostat till husvagnskylskåp. Får kolla det. Varför detta krånglande då. Äh en ny kylare är förbaskat dyr och så är det ju roligt att uppfinna hjulet igen.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är på G att dra igång mitt första salt akvarium.

Funderr lite på kylsystem. Då jag har hus med torpargrund

funderar jag på att dra rör från sumpen till grunden där vattnet

får ta en sväng och sedan tillbaka till sumpen. På det sättet

borde man enkelt kunna kyla returen några grader.

Vad tror ni om den lösningen. Finns det risk om inte vattnet

cirkulerar på ett tag att vattnet blir dåligt och att man skulle

lägga in styrning som gör att det pumpar runt lite varje dag. Typ

5 min.

Eller blir det så liten kyleffekt att det inte räcker till ?

Vad för rör/slang vor lämpligt... vi pratar om kanske Ø10-15 mm

i ett antal meter eller någon form av element.

Ang metall som titan. Är syrafast rostfritt uteslutet?

Någon som har tittat på ett enkelt styrsystem med givare och

ström till pump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är even på G ett sätta in bergvärme.

Blir en betydligt dyrare lösning men det går ju i princip att

koppla på borran... men då behöver man tänka ut ett lämpligt

kylelement som inte kostar skortan...

Någon som vet vad det finns för färdigt element att stoppa i

sumpen... jag får ju "gratis" kylmedia från borran som håller

kring 0-5 grader att utnyttja. Och i det fallet går

överskottsvärmen tillbaka till Värmepumpen smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I början på 70-talet var det en kille utanför Karlstad som körde kallt salt med medelhavsdjur utanför Karlstad. Han hade grävt ner 20 meter vanlig grön trädgårdsslang som han matade med en vanlig Sacem 1200 och akvarievattnet. I ditt fall hade jag gjort ett slutet system av 16 mm Pe slang med några meter i sumpen och resten nedkrattat under huset.

Linnex: Kan du leda vatten från värmepumpen till akvariet så finns det anborrningsbyglar som kan användas för att tappa av värmepumpsvätska till en slinga i sumpen med en liten pump. Waterboys.se katalog sid 43. Firman ligger nära Klondyke så du hittar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du att ett slutet system med PEM rör klarar av att kyla tillräckligt? Plast leder ju inte väme speciellt bra.smiley19.gif

Är PEM rör salttåligt? Polyeten?

Vätskan vi pratar om från värmepumpen är kylmedia. Frågan är hurtillåtet det är att mixtra med den själv... skall kolla med rörkrökarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Här är några intressanta tips för att få kyla till akvarium !

Först så utgår man ifrån ett Peltier modul.

(sådana som bl.a. finns i kylväskor)

Dessa går att köpa lösa 80 W för ca 344 :-

Se ELFA ex. nr 75-661-77

Hur man beräknar effektiv kyleffekt finns på www.supercool.se

Det finns även hela färdiga paket att köpa från bl.a. Supercool

med ex. Luft-till-vatten kylmoduler med inbyggd fläktoch power supply.

Annars går det att montera modulerna direkt på glasyta på akvariet eller sumpen (med lite kiselpasta) och på andra sidan en aluminiumkylprofil och en fläkt.

Låt fantasin flöda......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hei!

Sjekk ut denne linken:

http://home.online.no/~joobjoer/selvbygget/kjoleanlegg/kjoleanlegg.html

Denne brukes i ferskvann, men jeg har bygget en lik og malt kjølerørene med 2komponent epoxymaling. Kobberet kommer da ikke i kontakt med med vannet og kan brukes i saltvann.

Jeg har brukt en annen luftavfukter, men med ca samme effekt. Denne kjøler ned mitt 540L akvarie ned til ca12grader i et 23grader varmt rom.

Mvh

Are

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...
Har Aquamedic en termostat? Titanrören är anslutna med vanliga klämkopplingar på det hemmabygge jag pratade om.

Har precis köpt en termostatbyggsats på Kjell o co. Vi får se om den kan läras att fatta att den skall mata fram ström när det blir för varmt.

Peter

Hur har det gått. Dax att börja smida igen för kommande sommar och värme problem ;)

Nån som vet vart man kan få tag på titanrör??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har mejlat dom å fick snabbt svar

Vi har 6 mm rör med 1 mm gods på lager. Priset är 280/meter. Min order 300:- plus frakt och moms

Undra hur man skall göra själva kyldelen som en koppvärmare med slinga i spiral eller som en slinga som går fram å tillbaka.

eller om man skall ha en del som man hänger i sumpen å så sätt slipper en extra pump som pumpar till kyldelen som dagens kylare gör...

kompressor - spunnen slang - kylslinga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har provat att bygga sin egen kylare med Peltierelement?

"Genom att ansluta ett peltierelement till en likspänningskälla agerar det som en värmepump och kan användas för värmning och kylning. Elementet använder peltier-effekten. Den varma sidan måste kylas med en värmeväxlare. Vanliga applikationer är kylning/värmning av laserkomponenter, fiberoptik, halvledare, medicinsk utrustning, laboratorieinstrument, elektronikchassin, hårddiskar, mat och dryck."

När man får lite tid över tänkte jag prova att bygga en liten kylare på ca:80-100w med ett Peltierelement, kylfläns med fläkt och ett vattenkylare. Vattenkylaren får man fräsa till av nått passande material(?) med kanaler och slanganslutningar. Sedan skruvar man ihop det hela med termiskt fett i mellan.

Kopplar man sedan ihop Peltierelementet med en termostat och en spänningsmatning så borde man ha kompakt och i princip ljudlös kylare

/Tompa37

post-1654-14468912281754_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har provat att bygga sin egen kylare med Peltierelement?

"Genom att ansluta ett peltierelement till en likspänningskälla agerar det som en värmepump och kan användas för värmning och kylning. Elementet använder peltier-effekten. Den varma sidan måste kylas med en värmeväxlare. Vanliga applikationer är kylning/värmning av laserkomponenter, fiberoptik, halvledare, medicinsk utrustning, laboratorieinstrument, elektronikchassin, hårddiskar, mat och dryck."

När man får lite tid över tänkte jag prova att bygga en liten kylare på ca:80-100w med ett Peltierelement, kylfläns med fläkt och ett vattenkylare. Vattenkylaren får man fräsa till av nått passande material(?) med kanaler och slanganslutningar. Sedan skruvar man ihop det hela med termiskt fett i mellan.

Kopplar man sedan ihop Peltierelementet med en termostat och en spänningsmatning så borde man ha kompakt och i princip ljudlös kylare

/Tompa37

Jag har mer å mer sneglat på denna

http://www.zc-aquarientechnik.de/zc-englisch/kuhlung.html

Kuehler.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt arbete har jag daglig tillgång till torris, funderar på att under sommaren slänga in några påsar i sumputrymmet. Enda problemet är givetvis syresättningen då det blir lite väl mycket koldioxid :ler:

Skämt åtsido så kan man väl bygga en smal kvadrat i något material som leder värme/kyla bra (ex. aluminium?) som man fäster 3-6 processor kylare till med flänsar och kylpasta emellan (liknande wrang's exempel). 2 borrade hål tillåter in och utflöde och man kompenserar med en kraftigare doppvärmare. Borde inte kosta så mycket hos plåtslagaren att få en sådan låda gjord.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva växlaren skall bestå av ett titanrör som du snurrar ( Firma Allard kan göra detta) och lägger i en burk (helst av pvc med cirkulationpump till karet).

Anslutningarna i messing till koppar pressas på rören. Kräver specialutrustning. Jag fick det gjort i Malmö. Du behöver även en diffusions ventil som firman som fyller gas sätter dit.

Lämpliga kompressor med fläkt säljes t-ex. av Elektrolux eller Danfors.

Jag var tvungen att göra detta själv då ingen komersiell anläggning finns till mitt stor kar med 2000W belysning. Kostnad ung 18000kr.

Värmen släpper jag ut i huset (har elvärme) och spar på detta sätt ung. 5000 per år. (jämfört med när jag tidigare ventilerade ut värmen genom fönstret med fläckt)

För mindre kar rek.jag köp färdigt och slipp bekymren!

En kylare måste du definitivt ha!

Köp en färdig! Priserna har gått ned betydligt under senare år. Dessutom slipper du en massa hantverkare i huset. Det krävs spec. kompetens att fylla med kylmedia!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...