Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Linnex,

Om man kör separata streamingpumpar i huvudkaret. Är det enbart skummarens kapacitet som är det som man tittar på för att dimensionera cirkulationen mellan sump och huvudkaret? Min skummarpump är på 1000 l/h. Är 1000-1500 faktiska liter lagom för cirkulation till huvudkaret?

• 2 svar
    • 817 visningar
  2. Started by jör..,

Är det någon som har förslag på en timer eller annan tidsstyrning för 12 v DC.Jag skall tidsstyra 4 st slangpumpar.

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by jorgen,

Hittade något som kallades bactoballs på korallen.dk. Någon som har erfarenhet av dessa? För och nackdelar jämnfört med vanliga biobollar?

• 2 svar
    • 959 visningar
  4. Någon som kan förklara lite mer vad det är för skillnad på dessa skummare Downdraft Becket https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_weblinks&catid=124&Itemid=4 Tycker att båda ser lika ut men ändå inte Downdraft becket

• 2 svar
    • 988 visningar
  5. Started by jupiter,

hej. Jag har fått för mig att jag läst någonstans att uv filter skall sitta så nära akvariet som möjligt alltså inte kopplat i sumpen utan helst ta vatten från botten i akvariet. Har sökt lite granna på forumet men hittar inget om var man bäst placerar filtret någon som vet. anledningen är att nu har jag fått snurr på sumpen nere i källaren och vill ju ha med mig all teknik dit ner så jag slipper pumpar och surr i akvariet. har jag fel eller går det sätta det i källaren? mvh Peter.

• 2 svar
    • 1,6k visningar
  6. Undrar om det är skummaren eller pelletsreaktorn som ska ta vatten närmast strumpan? Som jag förstått det så ska utloppet från pelletsreaktorn riktas mot intaget på skummaren. Mvh Kim

• 2 svar
    • 870 visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Om man kör en kalkmixer på natten, kan man kombinera den tekniken med att automatiskt tillsätta Kalciumklorid eller Natriumkarbonat, eller möjligen båda blandningarna (vid olika tillfällen naturligtvis). __________________ MVH Peter

• 2 svar
    • 775 visningar
  8. Started by saltatrox,

Efter en ny rör dragning ikväll, så gick en glas bit sönder i avrinnings hålet. Så nu läcker det. Behöver silikona fast röret i packning och i glaset. Eller bör jag ta bort packningen när jag silikonar fast den? Kan jag åka till Clas Ohlson/Bauhaus/Byggmax/Biltema/ArkenZoo och köpa silikon ? Vad ska det stå på tuben ? För det är väll inte samma silikon till sötvattens akvarium ? Med vänlig hälsning Thomas

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by salta wille,

Upptäckte att jag plötsligt hade fått till en fungerande vågmaskin!

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  10. Guest
    Started by Guest,

tänkte om någon vet vart man kan få tag i slanganslutning till detta?

• 2 svar
    • 996 visningar
  11. Started by Chum,

Har nu lånat ett Deltec UVC 39w... Finns det någon nackdel med att köra UVC samtidigt som ozon?

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  12. Started by oliwer östberg,

Hej jag har inte ozon behöver jag det

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  13. Started by DSB,

Har en Superflite kylare (Sfligoi) och har slarvat bort instruktionen. Är det nån som vet hur jag sätter igång den efter att den står och blinkar Od? Har fått igång den efter diverse tryckande på knappar men vet ej vad jag gjorde rätt. Jag tar gärna emot en instuktion vad gäller de övriga knapparna också om nån har tid Har tittat på deras hemsida men hittar ingen nedladningsbar instruktion.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Jack Wo Maki,

Någon som har erfarenhet av BLAU Ato? Tänker på ljudnivå och förtroende.

• 2 svar
    • 735 visningar
  15. Started by Jocke,

Tjenare! Jag funderar på att bottenborra mitt akvarium. Jag undrar vilken diameter jag ska använda på röret så att min glassmästare kan borra hålet?.

• 2 svar
    • 988 visningar
  16. Started by Slanten,

Får inte ett par gängade kopplingar tät med hjälp av gängtejp. Finns det nått annat bra tätningsmedel att ta till? Man kan ju använda lin i vanliga vattenledningar av metall, men funkar det på PVC? På bilden har jag öppnat upp gängan. Är det kanske för lite tejp?

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Jocke,

Ni som har en Aquacare reaktor vilken storlek på pumpen har ni som förser reaktorn med vatten?. Tänker då på storleken 1 eller 2. Hur långt är det i mellan eran reaktor och pumpen?. MVH Jocke

• 2 svar
    • 907 visningar
  18. Started by ballsam,

Skulle behöva få tag i nya blad till en e-blade. Nåt bra billigt tips? Gärna rostfria..

• 2 svar
    • 765 visningar
  19. Started by Dallaman,

är det någon som har en sån här? (eller liknande) https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=76&sort=2&cat=15&page=1 ev pH tester vart kan man köpa en till ett bra pris? sverige,danmark och tyskland? är inte så intresserad av ett helt iks system...än?

• 2 svar
    • 765 visningar
  20. Guest Nephele
    Started by Guest Nephele,

Hejsan! Akvariet har fungerat bra i c:a 8 månader, och nu har jag fått massor av bruna alger (kiselalger??). Funderar på att köpa ett osmossystem och se om det kan hjälpa till. Är less på dessa problem som plötsligt dyker upp och är svåra att bli av med. Men hur fungerar dem? Jag känner mig så osäker när jag sett bilder på osmossystem, är det avancerat? Hur fungerar dem? Hur gör man? Hoppas ni kan hjälpa mig att våga inskaffa osmos...

• 2 svar
    • 2,5k visningar
  21. Started by Bechen,

GHL Leitwert-Elektrode Platin Är det någon som vet vad den mäter eller kan översätta från tyskan

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by PatrikB,

Tjena! Installerade precis ett Deltec UVC till mitt RSM och eftersom akvariet är plaserat i vardagsrummet kan jag inte ha det ovanför eftersom man då skulle se det samt slangarna. Så jag satte det i skåpet under akvariet, tyvärr leder detta till möjligheten att vid ett haveri pumpa ut allt vatten. Så frågan är om någon har haft någon av deltec:s modeller som havererat med läckage som följd.

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  23. Started by Salta katten,

Hallåj! Jag har en längre tid kört med vodka och tycker det funkar bra, bara det att jag är trött på att hela tiden behöva tillsätta. Jag har planer på att prova bio pellets och undrar över hur mycket bio pellets man bör ha per 100L, det lär vara ganska lätt att överdossera om jag har förstått saken rätt? Mvh Christian

24. Guest jorgen41
    Started by Guest jorgen41,

Var köper ni era genomföringar för ytavrinning och liknande ? Har kollat överalt i stan jag bor men inte hittat.

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Jocke,

Varför använder man en kalkmixer?. Får man ut ca och kh ur en mixer?.

• 2 svar
    • 946 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.