Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Jocke,

Tjenare! Funderar på att köpa en Kalkreaktor Aquacare Modell nr1. Ska styra co2 med en Aquacare styrning. Hur stor Co2 tub använder ni?,skriv storlek och hur ofta ni får fylla den och hur mycket ni kör med den per dag. MVH Jocke

2. Started by thomas5547,

Hittade denna i usa, till ett bra pris.. Var tvungen att köpa.. Batteridriven diskborste.. he he Först tänkte jag ha den i köket, men den är bättre till akvariet.. och skrubba bort hårt sittande alger i hörn och kanter.. =) Köpte den i USA nu när jag var där.. http://www.blackanddecker.com/productguide/ProductDetail.aspx?PID=10764&RHID=62&P=ProductDetail.aspx&ATT=AttachmentDetail.aspx&ACC=AccessoryDetail.aspx&ACS=AccessoySet.aspx&R=ProductListByType.aspx

3. Started by Vitamin,

Jag har en elektronisk redox mätare (elektrod), men ingen manual. Någon som vet vilket värde skall man ligga på & vart skall jag mäta upp värdet, i sumpen, skummaren eller i karet?

• 5 svar
    • 1,7k visningar
  4. Started by Cathulu,

Water quality control 20x dipsticks http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=product&menu=waterE&template=product_water.xsl Är det något som man kan använda till saltvatten? Skulle vara så skönt med stickor i stället för dessa andra tester. /J

• 1 svar
    • 695 visningar
  5. Started by Joru,

Köpte en - TropicMarin High Precision Hydrometer - http://www.drsfostersmith.com/product/prod_display.cfm?pcatid=7360&N=2004+113761 för ett tag sedan. Har sen tidigare en Selzle pocketline som mäter salthalt och temperatur. Fick som tips från en mycket bra saltbutik i närheten att denna Hydrometern var den allra bästa, och ville dubbelkolla min salthalt eftersom Selzle är den enda jag kört med sen uppstart. Då visar Hydrometern att salthalten i mitt kar är på 1.027. Den digitala Selzle mätaren står på 1.021 och är kalibrerad som den ska. Känns dock som att Hydrometern är mer att lita på. Är det någon som har erfarenhet om dessa två saltmätare? Är dom bra? Måste jag h…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by Niclas,

Lite nya skojjiga grejor för oss som gillar prylar :smiley17: http://www.seavisions.com/prod02.htm

• 1 svar
    • 732 visningar
  7. Started by sebastianboos,

var och pratade med med lokala handlare och han sade att han skulle ta hem lite test och så. när jag kom dit igår så hade han tagit hem 2 väskor: den ena för 450kr och den andre för 1250kr, jag har inte en aning om vad jag behöver eller skall ha... 1250kr: 450kr: (fast den var inte specifik till sötvatten)

8. Started by per.w,

Jag har aldrig använt kalkreaktor utan sprider det manuellt över vattenytan efter att ha kollat nivån varje vecka. Jag läser mycket om att man måste ha det för att kunna ha stenkoraller, men jag undrar om det verkligen är så? Vad tycker ni, bör man köpa en eller fortsätta sprida det över vattenytan som jag gjort tidigare!!!!!! OBS, har inte haft stenkoraller tidigare, så det kanske är utifrån att man tänker sig ha stenkoraller som frågan bör besvaras. Mvh Per..

9. Started by pepe,

Installerade ett sånt för ett tag sen... I instruktionen står det att första par veckorna ska det droppa ungefär 1 droppe per sekund, sen kan man öka till ett par droppar per sekund nästa par veckorna. Men sen då? När det är fullt inkörd- hur fort ska det då droppa/ rinna av filtret??

10. Started by Jocke,

Tjenare! Satt ok kollade på Deltec utrustning och undrar om det är bättre grejer än Aquacare?. Dom verkar ju skicka med extra grejer som får deras grejer att funka bättre tänkte då på det lilla filtret som följer med deras nitratfilter och mangnetventilen som följer med deras Kalkreaktor.

• 4 svar
    • 799 visningar
  11. Started by Jocke,

Tjenare! Vad heter needle valve på svenska?. Vart kan man köpa såna kranar?. Någon som använder såna kranar?,tänkte ha en sån till mitt nitrat filter så att man inte behöver ställa om flödet varje dag. MVH Jocke

• 2 svar
    • 806 visningar
  12. Started by Rickard85,

Tjena Jag hade skrivit mail till en tjej som hade en osmos ute på annons och bad henne berätta lite om den. Fick tillbaka detta: hej jag har köpt det i polen så det går inte att jämföra priset med priserna i sverige.det som står på filtret r.o membrane maximum operating pressure 125psi(860) maximum flow 75 gpm maximum pressure 125 psi maximum temperature 100 f service life 1500gal membrane made in USA Finns det nu någon som kan tolka denna hebreiska och berätta vad det faktiskt innebär. Märket var puricom water RO3(??). Tacksam för svar! Rickard

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by vahagn,

Nåt som man inte trodde skulle vara svårt att hitta: Var får man tag i vanliga gamla hederliga rakblad?!? Behöver köpa nya blad till algskrapan jag har och det sista jag hade i tankarna var att det skulle vara brist på rakblad! Har letat överallt, men nu förtiden är det ju bara Gillette, Bic o.dyl.

• 9 svar
    • 6k visningar
  14. Started by Jocke,

Tjenare! Jag undrar om det finns någon mätare som klarar av att mäta PH,NITRATE,NITRITE,PHOSPHATE,AMMONIA?. MVH JOCKE

• 1 svar
    • 833 visningar
  15. Started by jojjen,

Någonstans på nätet läste jag om att man kunde tillsätta enanol för att göda sina bakterier och givetvis hittar jag inte den artikeln just nu. Är det någon här som använder sig av etanol och som kan lite beskriva metoden? Är den värd att använda sig av dvs fördelar/nackdelar?

• 1 svar
    • 724 visningar
  16. Started by wrang,

Skulle detta funka tro. Tänkte man kunde ha det så här och få ett med samma slinga från sumpen till UVC:n sedan vidare till skummarn och sedan vidare till andra delen av sumpen Har diskuterats det här med UVC-pumps plasering men har ändå ej fått nått bra svar. varför man ej skulle kunna ta vattnet från sumpdelen. Parasiter etc borde ju följa med ändå i strömmen tillslut

17. Guest D-Flex
    Started by Guest D-Flex,

Hej! Tänkte ställa en liten fråga. Håller det att bygga en ytavrinningsbox i 4mm glas? Den kommer att vara ca. 20cm x 20cm x 20cm och kommer att vara i ett 540. Det är en kompis som undrar men han sitter på jobbet utan surftillgång. Alla synpunkter är välkommna. MVH // Danne

18. Started by Ahab,

Undrar om det är någon som använt Instant ocean Hydrometer från Aquarium systems? Bruksanvisningen säger "Run in the hydrometer by soaking it during 48 hours in your marin tank". När jag körde ner den för två dygn sedan i mitt nystartade 45 liters nano där jag blandat salt (Reef Crystals) enligt instruktionen 33g/l visade mätaren 1.032 vid 25C. Efter 2 dygn visar mätaren nu 1.021. *Är det en standard inkörning av hydrometer? *Är det rimlig värden? *Är det en bra salthalt? *Om jag behöver höja salthalten, hur beräknar jag då mängden salt jag behöver tillsätta?

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Niclas,

Kul pryl http://www.meerwasser-aquaristik.de/shop/catalog/product_info.php?products_id=1105

• 3 svar
    • 905 visningar
  20. Started by Cathulu,

Har köpt en sådan (Tunze 7094 Multicontroller), men fick inte med någon manual. Är det någon som har en sådan? Eller vet var man kan få tag i en? /Jens

• 1 svar
    • 852 visningar
  21. Started by Jaken,

Ska köpa doserpumpar och sitter nu och kollar runt vad som finns. Eftersom att jag behöver tre stycken så funderar jag på att köpa en som är tre i ett. Min fråga är därför om någon har erfarenhet av dessa. Aquamedic Medic RD3 Reef Doser triple. Fungerar tex programering bra? Krångel? mm? http://www.aquazoo24.de/Pumps.43/Dosing_Pump.70/Aqua_Medic.103/Aqua_Medic_RD3_Reef_Doser_triple.168.html ps. om någon har doserpumpar till salu, hör av dig.

• 12 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by BroderIsak,

E det nån som har erfarenhet av Grotechs doserings pump TEC 3 NG digital? Om den e bra och om nå har måtten på den när den står på dosering rampen? Väldigt tacksam för svar omg

• 2 svar
    • 779 visningar
  23. Started by NIKE,

Hej Ganska ny på det här med saltvatten o har köpt mig ett beg 310 L Har försökt läsa o förstå det här med kalken så jag blir lite fundersam när jag kollar igen om mina delar till karet Killen innan mig har bara haft en spann med kalksten i o en nivåvakt i sumpen ( det är ett komplett Tunze system) så när det har fyllt på i sumpen så har det bara dragit med sig kalkvattnet. Hur fasiken ska man veta hur mycket kalksten det ska vara i spannen ????????????? Eller ska man kasta det o köpa ngt vettigt ( vet att de flesta som svarar kommer o välja detta alternativet ) MJen det hade vart kul o testa om man kan få till en vettig blandning

• 11 svar
    • 1,7k visningar
  24. Started by simon,

Vad anser ni om dessa (det skrivs inte så mycket om de på forumet), är det nåt att ha? (jämför järna med Deltec, AC, Grotech) Är det någon som ha erfarenhet av dessa? MVH Simon

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Jocke,

Tjenare! Jag hade tänkt att bara ha stenkoraller i mitt kar som är på 400liter. Ni som har mycket med sten koraller. Kör ni både med kalkmixer och kalkreaktor?. Hur använder ni dom grejerna,kör ni mixern på dagen eller på natten?. Hur kör ni reaktorn,dagen ,natten?. Varför använder man en mixer när man har en reaktor?. MVH Jocke

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.