Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Guest Marcus
    Started by Guest Marcus,

Är det någon som vet var man kan köpa en bra och billig UV? Jag har ett 200L kar...

2. Started by Genne,

Jag har en överbräddning med ett 32 mm pvc rör där det är sågat spår i röret. Jag vill ha ett högt flöde 12 m3/timmen genom mitt system för att utnyttja flödet i karet. Problemet blev att jag fick ett högt porlande ljud i systemet, funderade på hur jag skulle lösa detta. Gick och köpte mig ett par ping pong bollar, lade en av dom på toppen av röret, det blev tyst. Om jag stryper flödet till sumpen och får för mycket vatten i karet lyfter bollen. Om jag var otydlig, bara fråga. MVH/Glenn

• 5 svar
    • 1k visningar
  3. Started by Henrik.Å,

Jag har en bänk med 6 st fötter har hållt på och meckat med fötterna upp och ner men jag har svårt att få det rakt. Finns det något tips för hur man lättast får det rakt, tex börja att få baksidan rak och sedan framsidan eller är hur är det egentligen? finns det något "yrkesknep" för detta? Mvh Henrik

4. Hej. Jag har följande system. En ytavrinningsbox i mitten på akvariet. Det är 3 hål ner till sumpen. Ett utav hålen är ett helt vanligt rör som går rakt igenom och rätt ner. Det används som översvämningsskydd och är alltså inte aktivt till vardags. De bägge andra rören är igång och har vatten gående igenom sig. Bägge två har ljuddämpare upp i toppen och en böj som går ner i vattnet igen. Böjen har ett galler på sig som vattnet sugs in i. Jag har samtidigt returen gående i upp i samma box. Returen är delat med ett T-kors så jag har röret gåendes upp centralt i boxen men utblås på bägge sidor. Utblåsen är i sin tur delad…

5. Jag har 2 x Tunze Turbelle nanostream 6055 reglerbar med en tunze multicontroller 7095 som jag inte har lagt in ... tänkte för mycket ...,finns nån som vet hur ska instalera kontrollen med pumparna.. Jag kan nog behöva lite tips om flödet och riktningar och placeringar.

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by saltishenke,

Jag vet inte vad det finns för slanghållare till min Grotech IIIng doserpump till slangarna i sumpen från pumpen vad kör ni med som har en ? Lägg gärna in en bild på hur ni har det i sumpen mm.

7. Started by Majki01,

Denna avrinningen från tunze jag kör nu "Wall" modell märker jag nu e som gjord för att fallera Djuren kommer fastna osv. Utan tvekan . Jäkla piss... Men någon som har någon smart lösning på vad jag kan ersätta sen med . Har ett hål på ca 42 mm . Kan man köra en 90 böj och bara sådan "nätkorg i pcv" över ? Ljudet är inte något problem . Utan vill helt enkelt bara ersätta allt som sitter på insidan av karet . Borra fler hål osv är inte aktuellt. Vill helt enkelt bara ha en bättre avrinning än den som sitter där nu. Och detta vill jag helst ordna redan imorgon så uppstarten inte blir "försenad " tack på förhand ! Alla tips är bra och tas mycket mycket tacksamt emot !

• 19 svar
    • 2,7k visningar
  8. Started by Tobbz,

Tänkte hoppa på ATS tåget och tillverka en egen nu i jul. Har allt förutom belysningen, vilket ljus ger bäst tillväxt ? Funkar det med vanliga ledlister ifrån ikea eller ska man ha något annat ? Gärna så billigt som möjligt.

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by tele,

Är ute efter en omsostank på ca 40-50 liter som kommer att stå brevid akvariet. I nuläget står det en 20 liters dunk där, men vill öka volymen och göra det lite snyggare, tänkte bygga en svartmålad låda som döljer tanken. Någon som vet om det finns plastbehållare med lock som fungerar till osmosvatten? Det enda jag hittat är plastbackar som finns på t.ex. coop och ica, men pallar de vattentrycket och är den plasten ok för akvarium? Maxhöjden är 50 cm.

• 7 svar
    • 943 visningar
  10. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har någon ett tips på billiga biobollar att fylla ett ytavrinningshörn med (köpa fixa egna)? /Ola

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Henric,

Nu är jag trött på att alltid vara orolig så fort jag köper en ny fisk eller korall. Är det inte prick så kan den vara AEFW eller annan ohyra. Så nu ska jag bygga om sumpen så jag får en karantändel. Först ska jag köra en "rening" på befintligt fiskar. Jag har sett att Aqua-medic har en fiskfälla, men problemet med den är att man måste sitta och bevaka fällan för att stänga luckan när fisken är inne i fällan. Jag har sett en hammagjord variant på en petflaska också. Vad har ni för ideer och åsikter om fiskfälla, tips på bra fällor?

12. Started by addo,

Nu har jag bestämt mig, jag vill köra kalkreaktor och inte balling. Däremot är jag inne i en stressig period, så jag tänkte ställa lite dumma frågor här istället för att forska själv Finns det nåt ställe där man kan beställa alla delar inklusive CO2 flaska? Finns det tom. nått paket som innehåller allt, typ http://fish.aquaristic.net/TUNZE-Ca-dosing-plant-Comline-Kit-75.html Vad är det för delar som behövs för att det ska funka bra? CO2 flaska med regulator och ph-kontroller reaktor doserpump (eller är det onödigt?) Har ni ett system ni är nöjda med får gärna beskriva det, och gärna tipsa om vart ni köpt grejjerna.

13. Är ute efter en liten doppvärmare till mitt cocoon på 30 liter. Har hittat denna men den känns lite klen. Vill ju ha en så liten som möjligt. Har några tips?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Cathulu,

http://www.blocket.se/vi/15231641.htm?ca=11_s

• 0 svar
    • 1k visningar
  15. Started by smedberg,

Behöver tips på filter som passar 32mm rör.

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by Tobbe77s,

Doppvärmaren jag har är för lång för min sump, skulle vilja ha en vettig doppvärmare till ett 200 liters kar som är max 25 cm lång, gärna under 20 cm.

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  17. Skulle vilja ha en lampa som tänds automatiskt i sumputrymmet, finns det såna saker färdiga i delar med kontakt för dörren? precis som ett kylskåp fungerar alltså

• 3 svar
    • 773 visningar
  18. Started by Draedon,

Sitter och letar efter ett uvc till hästburken och behöver lite tips på små uv-c. Burken är väl runt 100l och jag vill ha ett uvc som är så kompakt som möjligt. har ni några tips?

19. Started by Wiking,

För att underlätta hantering av fryst foder såsom artemia och mysis så använder jag en sil som normalt används för Te i lösvikt. Jag fyller den med lämplig mängd foder, låter den stå i ett glas med vatten 10 minuter så att det tinar, skakar om den lite så att småskräp försvinner innan jag slutligen matar. Vill man vara riktigt amibitös så kan man berika vattnet den står i med t ex vitaminer.

20. Started by Matthias_H,

Nu är jag less på fylla karet hela tiden och då man åker bort då och då så slippa be syrran åka och fylla vatten vore skönt både för mig och henne. Har kollat på tunze som har två modeller vad jag sätt. vilken ska man välja till ett 200 liters kar utan sump ??tips av den som har erfarenhet uppskattas Mvh Matthias

• 23 svar
    • 3,4k visningar
  21. Started by Majki01,

Någon som vet ett pellets filter som får plats i "sumpen" på ett rsm 130? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 svar
    • 543 visningar
  22. Started by JoWa,

Hejsan SG, är så att jag har startat upp mitt aqua medic percula 120 som jag köpte av maxan här på forumet. Nu är det så att jag söker bio-pellets reaktor passande till just percula 120, skulle vara tacksam för tips om just var jag kan få tag på den!! mvh john

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  23. Started by Magnus85,

som rubriken lyder, är det någon som har något bra tips en någon som funkar bra och det inte tar en hel helg för att få ihop lite vatten till ett mindre vattenbyte =) behöver ju inte vara 5 siffriga belopp nu. mvh magnus

• 0 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by slarvid,

allt börjar falla på plats, bänk på gång, mått klara, karet ska beställas, sumpen bygger jag med hjälp av en kompis som har limmat kar förut. Men några funderingar över sumpen. Måtten blir 35*30*40 (vattenhöjd till 25-30 nånstans beroende på skummare) Sumpen kommer stå rakt under karet. Två rör 25mm rör ut samt en 25mm retur. Sumpen kommer innehålla skummare bara tror jag på den lilla ytan. Bubbelfälla har jag läst är bra, samt att den garanterar att skummaren alltid har samma vattennivå. Karet kommer va borrat i högra hörnet. Frågan: vilket är bäst? Ha ut-rören rakt ner i sump och sen leda returen typ 25 cm höger och sen upp i kammaren? Eller är det bättre att vinkla ut-…

• 3 svar
    • 920 visningar
  25. Started by Svahn,

Jag skaffade denna http://www.clasohlson.com/se/Extra-temperaturgivare/Pr361797000 Den fungerar mot Telldus net så du kan även se temp på telefonen och eller datorn.

• 0 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.