Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Ahab,

Fick en helt ny UPS idag som blivit över på jobbet. Tänkte ha den som backupp vid strömavbrott för att driva min Tunze nanostreamer på 7 w. Någon som kan räkna ut hur länge jag skulle kunna driva denna mha följande tabell? http://www.apc.com/products/runtime_for_extendedruntime.cfm?upsfamily=17 Jag har en BK350EI Funderar också på om det finns någon teknikkunnig på forumet som har någon idé om hur man skulle kunna bli meddelad om att det är strömavbrott hemma? Kanske via sms eller mail till mobilen.

2. Started by MattiasN,

Hur "bred" är en 40mm tankgenomföring ungefär? Hålet ska ju vara runt 55mm, men frågan är hur mycket fritt man behöver runt hålkanten, jag kommer få en regel från träställningen ganska nära..... Får kanske flytta ut hålet lite mer än jag tänkt så genomföringen får plats. hur stort hål behövs i skivan karet ska stå på? Frågor som blir besvaradenär genomföringen kommer, men jag vill gärna veta innan jag konstruerar min bänk Tack på förhand Mattias

• 0 svar
    • 955 visningar
  3. Started by goradl,

Hej Jag köpte Dual sensor Automat vatten på fyllare från Fish-Street har sett någon tråd där det var någon som undrade om hur dom funkar, och jag har nu kört en sådan i 2 veckor och den funkar hitills alldeles perfekt. http://www.fish-street.com/dual_senor_electricty_auto_water_filler?category_id=139

• 1 svar
    • 955 visningar
  4. Started by Tedd,

Tjenare, ville dela med mig av min idé som jag gjorde idag. Jag har haft problem med att hålla min ytavrinnare flytande den senaste tiden. Den hålls uppe med hjälp av luft underifrån, men p.g.a. de starka strömmarna i vattnet så vill gärna den här luften åka ut ur "luftsamlaren" så att den sjunker. Låg och funderade igår kväll på en lösning. Då slog det mig att man kanske kunde använda sig av frigolit, eftersom det är ett lätt material som alltid flyter och kan inte åka ut av strömmar. Jag satte planen i verket och det fungerade precis som jag ville. Bara hitta en frigolitbit och använda själva den som flyter som mall. Skära ut frigoliten så den går att kila upp där luf…

• 2 svar
    • 955 visningar
  5. Started by bjomat,

Hejsan! Dator och doserpump fick bli en julklapp till mig . Jag undrar nu om någon vet om man kan koppla till pc direkt med usb eller om man måste använda sig av rs232 kabeln. Tacksam för svar. God jul! Med vänlig hälsning, Björn

• 2 svar
    • 954 visningar
  6. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan. Sitteri funderingstagen på ett 540 salt-akvarium med sump. https://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa2.asp?NR=197&amp ;KAPITEL=Bygg%20ditt%20egna... Utifrån detta har jag kolla på ytavrinningar och beslutat mig för att jag gillar nonames lösning bäst så jag kommer att härma efter honom. Dessa två beslut leder mig in på flertalet frågor som lyder: 1. Hur leds vattnet genom sumpen? I sumpen kommer det ju att finnas flertalet skiljeväggar, kommer dessa att behöva några extra pumpar för att "få runt vattnet" eller det räcker meddet flöde som ytavrinningen och Retur-pumpen ger? 2. Skummaren bearbetar allt vattnet? Om skummaren står i första kammaren (sumpen )o…

• 7 svar
    • 953 visningar
  7. Started by jeppe öo,

Ny dum fråga, vad tar uvc bort för något egentligen, att det förbygger vita prick vet jag, men någon annan funktion den fyller??

• 1 svar
    • 952 visningar
  8. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena! Funderar lite på att starta ett 375 salt n i höst. Jag bra undrar vad ska man ha för filtrering mer än LS? I sumpen, smummare, värnare men vad mer? Filtermatta, vadd liknande? Vilken skummare rekomenderar ni till ett 375:a? MvH Filip

• 2 svar
    • 951 visningar
  9. Started by Benny,

Någon som har erfarenhet av detta uvc 5watt låter lite svagt men rek upp till 400 lit.

• 1 svar
    • 951 visningar
  10. Started by Johan E,

Hej allihop, Hur styr ljuset i era burkar. Jag har ett Akvastabil 360 liters med deras originalbelysning med 4 st T5. Hur många timmar bör jag köra ljuset på 100%? Just nu kör jag: 00:00 1% 07:00 0% 09:00 25% 16:00 100% 20:00 100% 21:00 50% 22:00 5% 23:00 1% Synpunkter på det? MVH Johan

• 3 svar
    • 948 visningar
  11. Started by Kimozabe,

Jaha, verkar som pumpen på min ena osmolator gett upp. Jag hör att den jobbar men det kommer inget vatten. Beställde 2 nya men tänkte ställa frågan här först innan den kasseras...... Finns det något man kan göra? Den går inte att öppna och kontrollera/tas isär? Mvh Kim

• 3 svar
    • 948 visningar
  12. Jag har omorganiserat en smula i sumpen och numera sitter min 50W Jäger doppvärmare bara någon ynka millimeter från en riktigt kraftig Tunze-magnet som håller uppe sensorerna till min 3155'a Osmolator. Kan värmaren ta skada av den starka magneten?

13. Started by oualid,

Hej. Mitt kar är kopplat till en extern filter, en Sera 400. Jag fick höra från många håll att man inte ska använda filtervadd som följer med filtret. Är det nån som vet varför man inte ska göra det? /Oualid

• 5 svar
    • 947 visningar
  14. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Nu finns Winsoft 0.19 för nedladdning!!!Får se om den är nåt att ha. Man MÅSTE även installera ver 2.19 Ändrad av Niclas den 2003Augusti06 kl 21:35 __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

• 14 svar
    • 946 visningar
  15. Hej behöver få tips om ett relä/kontaktor där jag kan koppla på en 12 V DC på så sätt att när det är öppet så går det plus på kontakt 1 och minus på kontakt 2. I slutet läge så skall det vara tvärtom minus på kontakt 1 och plus på kontakt 2. Spolen kan ha vilken spänning som helst men smartas är ju om den också går på 12 V MVH Lasse

16. Started by Jonas Am,

Är det någon som har provat denna? Tunze 1076/2 Manual 82€ hos http://www.aquadiskont.com Den tar ju iofs vatten nerifrån med, tanken är att jag skall sätta in en inredning på rutan också. Såg en variant utan bottenröret någon stans men nu kan jag inte hitta den igen. Andra förslag? Den skall vara till mitt 54l.

• 0 svar
    • 945 visningar
  17. Started by kobbens,

Har köpt en begagnad Calcium reaktor HCR 110. Har försökt hitta en manual till den på nätet. Men det går inte att hitta. Mailade Grotech om en Manual. Men de skall ha serinummer på den ( som inte finns) Kopia på kvito och bla vart jag köpt den!. Men den har några år på nacken så de uppgifterna går inte få tag på! Vad gör man?? Grotech svarar inte ens tillbaka efter min förklaring samt bilder på den! ??? Kasta den å köpa nån modell som finns en manual att få tag på? Blir defenitivt inget mera från Grotech!

• 3 svar
    • 945 visningar
  18. Verkar smidigt med upphängningen, men frågan är hur mycket man sparar på motsvarande GDS? (Har precis köpt ny båge = vänder på varenda korvöre hehe) http://stores.ebay.co.uk/Aquafis2005_Aquarien-Wasserkuhlung-Lufter_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ12QQftidZ2QQtZkm

• 3 svar
    • 945 visningar
  19. Guest Mattias Widell
    Started by Guest Mattias Widell,

Hej, jag beställde en Iks aquastar alpha ph modul från aquaristic.net, jag skall ha den till sötvatten, men nu efter åt börjadade jag fundera över att jag ju inte kollat efter så att den funkar även i sötvatten :-/ Någon som vet? ´ /Mattias

• 2 svar
    • 945 visningar
  20. Har min två Tunze kontroller med en ph / redox prober i sista fack på min sump , retur pumpen finns också . Samtidigt har jag osmolatoren och balling dosering 3ch som doseras i samma fack. Vart brukar ni ha de proberna ?

• 3 svar
    • 945 visningar
  21. Started by Micke_Tj,

Någon som har eller vet vem som tillverkar dom

• 2 svar
    • 944 visningar
  22. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! har ovanstående skummare, den har skummat bra den senaste tiden men nu det senaste dagarna har det blivit massor med skum. Hela koppen har fyllts och runnit över på bara en dag. tömde den i går, i morse och nu precis. Alla gånger lika smock full och det har runnit över. Inga djur har dött eller något. Är det nått fel eller ska det vara så?

• 4 svar
    • 944 visningar
  23. Started by freguz,

Dunkar utan kran alltså. 5-10 Liters. Tips på varuhus kedja som har sådant? gjorda i plast som tål lite salt förstås

• Gilla
    • 4 svar
    • 943 visningar
  24. Started by Walle_j,

Jag har köpt ett 18w coralife Uv-c och har letat runt vad jag ska ha för flöde igenom det. Är kass på japanska som det står på i handboken Någon som kan hjälpa mig med en lämplig pump?

• 5 svar
    • 943 visningar
  25. Started by uffe2,

Jag ska inhandla en massa utrustning till mitt nya akvarieprojekt. Därför undar jag vilka tyska web-siter som ni brukar handla ifrån ? Gärna med ett stort och billigt sortement.

• 2 svar
    • 943 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.