Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by TgL9705,

Jag undrar om det har någon betydelse om man kör reaktorn som de rekomenderar så man får ut 40KH i droppet till akvariet (men behöver då styrning) eller om man drar ner Co2 så man kanske får ut bara 15KH. Drar man ner så kan jag kanske köra den dygnet runt eftersom jag inte har någon styrning alls till den. Vad kan nackdelen till att köra så vara?

• 4 svar
    • 895 visningar
  2. Started by wrang,

Hittade en konstig sak på http://shop-meeresaquaristik.de Durchlaufkühler (Deletc) PVC Kühlschlange Maße:600x370x530mm Steuerung : Digital Einlauf 20/Auslauf 25mm Watt 750 Kühlleistung: 950 Watt Aquarien bis 1000 Liter 1,958.00 EUR Hutlöst pris om det bara är en slinga...

• 1 svar
    • 895 visningar
  3. Started by Nito,

jag tänkte inte konstra till det och tänkte min sump såhär, någon som ser något galet?

• 3 svar
    • 893 visningar
  4. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena! Jag ska flytta från min lägenhet till ett hus inom kort. Det jag undrar är hur mycket vatten jag kan byta ut utan att akvariet tar för mycket skada. Några tips vad jag ska använda för att ta med allt vatten som jag skall ha med mig... /DaVe

• 3 svar
    • 893 visningar
  5. Jag har bestämt mig för att satsa på en kalkreaktor. Jag har inte hämtat den då nuvarande ägaren inte fått sin nya ännu. Detta ger mig tid att läsa på mer om vad jag ska fylla reaktorn med för media. Jag har kollat runt lite bland försäljningsställena och det verkar ju finnas några varianter av media. Då till frågan. Vad ska jag använda för media då det är Ca och KH jag vill åt. Just nu ligger Mg straxt under normalvädet och dessa 3 ämnen hänger ju ihop. Vad ska jag tänka på när jag pratar med säljaren? Så syftet är inte att ni ska lära mig allt om media utan en bra början för at jag ska kunna fatta bättre när jag pratar med säljaren. Skickar med en extra fråga. Ni som ba…

• 0 svar
    • 891 visningar
  6. Started by Jonas Am,

Är en osmos som vilken osmos som helst,dvs är det någon skillnad mellan dessa, om man bortser från vatten tanken och kranen och den från din lokala fiskhandlare? Oberoende på liter per dygn. Är det någon som kör med typ som ovan bild och har nitritfilter i dom extra behållaren? Frågan är väl egentligen "kan jag köpa vilken osmos som helst på ebay?" och komplettera med nitritfilter.

• 2 svar
    • 890 visningar
  7. Started by DSB,

Hittat denna produkt på fish-street easyjet overflow pipe, antar att det behövs ett förborrat hål, men i vilken storlek ?

• 2 svar
    • 890 visningar
  8. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

kan man änvända vanliga hinkar som man köper i affären. Tänkte bygga min ytavrinig utav enhink. dela den på mitten och sedan sätta dom på varsinn sida av akvariet. men jag tänkte om hinkarna innehåller nått skumt ämne? M.V.H Peter

• 1 svar
    • 889 visningar
  9. Started by uffe2,

Jag ska inhandla en massa utrustning till mitt nya akvarieprojekt. Därför undar jag vilka tyska web-siter som ni brukar handla ifrån ? Gärna med ett stort och billigt sortement.

• 2 svar
    • 889 visningar
  10. Started by PatrikD,

Det börjar bli mycket rörmaskar etc i rören mellan akvarie och sump. Jag skulle bli glad för lite tips om rengöring inuti rören. Nån slags flaskborste? Hur gör ni? Tips?

• 1 svar
    • 889 visningar
  11. Started by Johan.mag,

Hur kan man luska ut om den e hel eller inte? köpte 2 nya rör men icke, frågan e om det e kablarna eller ballast,

• 6 svar
    • 887 visningar
  12. Started by Nito,

'JAg var hos glasmästaren och skulle köpa plexiglas till en överrinningsbox och natuligtvis lim och han hade inget lim till plexi så jag undrar vad jag ska använda för lim som inte släpper eller är giftigt.

• 1 svar
    • 887 visningar
  13. Started by Cathulu,

Jag har ett par kassar med 5-10mm korallbitar i och undrar hur jag kan "vätta" det så att jag inte löser upp massa "skit" som jag sedan pytsar ut i akvariet. Koka eller???? //Jens

• 0 svar
    • 887 visningar
  14. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej. Jag skall starta ett saltvattensakvarium snart. När sommaren är slut så kommer ekonomin att tillåta lite utgifter och med lite tur så har jag en större lägenhet så att jag kan övertala tanten där hemma att jag behöver ett akvarium till. Akvariumet skall vara på ca600 liter och vad jag har förstått så är det bra med ytavrining, så det skall jag få instalerat av glasmästaren på samma gång som han borrar hål. Nu till mitt problem. jag har svårt att få beggrepp om vad jag behöver.Jag har läst hur mycket som hällst men får ingen övergripande koll på vad jag skall skaffa. Det jag vet att jag behöver är, lampa, sump, cirkulations pumpar (har några ), skummare, kalkreaktor …

• 5 svar
    • 886 visningar
  15. Started by Dimorb,

Skall ha någonting som jag kan koppla mina papst fläktar till och tittade lite på clasohlson. Hittade några olika sorters transformatorer men hur skall jag veta vilken av dem man skall välja? De får ju inte vara för kraftfulla för då smälter ju fläktens motor. mvh Andre

16. Started by Tomtom,

Sitter och funderar lite om att ha sjöbris Jag vänder mig till er som har en akvariedator och har koll. Jag skulle vilja ha en pump som börjar svagt på förmiddagen och maxar sen eftermiddag varpå den sakta avtar igen. Ska gå i pulser så det blir vågeffekt. Är detta något som skulle kunna göras? Kommer ha den vanliga cirkulationen på dygnet runt. Mvh Tommy

• 1 svar
    • 886 visningar
  17. Started by oualid,

Hej. Jag har köpt en begagnad Bubble Magus Kalciumreaktor. Jag tror att modellen heter R1300. Jag ser två slangar som är kopplade till reaktorn, en slang för inkommande CO2 och den andra där vattnet droppar ut. Men jag ser ingen slang där vattnet ska komma in. Jag tror inte heller att reaktorn ska vara nedsänkt i sumpen. Jag har letat efter bruksanvisningen på nätet men hittar ingen. Är det nån som vet hur man kopplar reaktorn? /Oualid

18. Started by wrang,

Electronic Calcium Monitoring http://reefkeeping.com/issues/2005-04/rhf/index.htm

• 0 svar
    • 885 visningar
  19. Started by hansson_1985,

hej.. jag har gått och köpt mig en sony a300 och håller på att tar lite RAW bilder men hur får gör ja för att lägga upp dom? nån som vet? och gärna lite tips på hur man får bra bilder.. har ett 0.38m/1.3ft marco objektiv tack på förhand..

• 4 svar
    • 884 visningar
  20. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

en fråga till er med kalkmixer, hur ofta byterni ut kalciumhydroxiden eller fyller ni bara på i mixern? __________________ /Peter G

• 1 svar
    • 883 visningar
  21. Started by DSB,

Skall komplettera med pvc rör, de gamla rören har inner diiametern 42 mm och ytter diametern 50 mm. På triton kam man välja på 40 mm och 50 mm vilken skall jag välja ?

• 2 svar
    • 882 visningar
  22. Jag har omorganiserat en smula i sumpen och numera sitter min 50W Jäger doppvärmare bara någon ynka millimeter från en riktigt kraftig Tunze-magnet som håller uppe sensorerna till min 3155'a Osmolator. Kan värmaren ta skada av den starka magneten?

23. Started by <<JOHAN>>,

Någon här som vet vad det är för mått på en 20mm genomföring, http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=969 på det bredaste stället? Tänker närmast på den sida som hamnar i själva akvariumet.

• 2 svar
    • 882 visningar
  24. Started by slarvid,

fick med en sån när jag köpte mitt förrförra kar. Vad är EC och TDS? http://www.hannainst.com/usa/prods2.cfm?id=033&ProdCode=HI%2098311 och, är det något bra att ha i saltvärlden?

25. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej !! Efter att ha haft mitt kar igång i snart 3 år så är jag trött på att alltid ha dåliga kalkvärden. De ligger runt 200 och jag köper någon dyr vätska eller pulver som jag häller i och resultatet blir nästan alltid 0. Så nu får det bli en kalkreaktor. Min plan är att ta investeringen i 2 steg. Först reaktorn som får gå manuellt i början och sedan PH styrningen när jag får råd. Vilken reaktor tycker ni att man skall köpa? Det behövs ju en tub och lite annat som inte verkar följa med reaktorn. Var köper man sådant? Tacksam för hjälp. Anders P.S. Mitt kar är på ca 400 liter

• 0 svar
    • 881 visningar

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.