Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
'JAg var hos glasmästaren och skulle köpa plexiglas till en överrinningsbox och natuligtvis lim och han hade inget lim till plexi så jag undrar vad jag ska använda för lim som inte släpper eller är giftigt.
-
- 1 svar
- 845 visningar
-
-
Har noterat att dessa ting inte är de billigaste tillbehören! Jag själv bor i villa och har luftvärmepumpar..som jag kan slå om till kyla(ac) sommartid.Så jag typ fryser i den värsta värmebölja! skulle man bo i lägenhet så är det väll bättre att köpa en portabel ac istället för en akvariekylare? Prismässigt skiljer det inte så förfärligt o så får man nytta av det själv!Kommentarer?
-
- 3 svar
- 845 visningar
-
-
Tjenare, ville dela med mig av min idé som jag gjorde idag. Jag har haft problem med att hålla min ytavrinnare flytande den senaste tiden. Den hålls uppe med hjälp av luft underifrån, men p.g.a. de starka strömmarna i vattnet så vill gärna den här luften åka ut ur "luftsamlaren" så att den sjunker. Låg och funderade igår kväll på en lösning. Då slog det mig att man kanske kunde använda sig av frigolit, eftersom det är ett lätt material som alltid flyter och kan inte åka ut av strömmar. Jag satte planen i verket och det fungerade precis som jag ville. Bara hitta en frigolitbit och använda själva den som flyter som mall. Skära ut frigoliten så den går att kila upp där luf…
-
- 2 svar
- 845 visningar
-
-
Tjena vänner! Fick en ordentlig tankeställare när jag var i sommarstugan i veckan. Nämligen ett rejält åskväder satt hela samhället slocknade. Fick panik och kollade om karet hemma hade ström vilket det hade. Men vad sjutton gör man vid tillfället det kommer hända? Lägga ner pengar redan nu på solpaneler, 12v batterier, chip som kontrollerar strömmen samt omvandlare bara för akvariet. Eller köpa en generator när det väl skiter sig? Kollat på stora powerbanks som har 220v samt inkoppling med solpaneler satt man iallafall kan ha powerheads och värmare/kylare igång. Vad tror ni är det bästa när man väl har 150 tusen i sitt kar?
-
- 1 svar
- 843 visningar
-
-
en fråga till er med kalkmixer, hur ofta byterni ut kalciumhydroxiden eller fyller ni bara på i mixern? __________________ /Peter G
-
Står i läget då jag ska köpa en osmos. Skulle vilja veta vilken osmos ni har och vilka som är bra. Skulle helst vilja ha en som kan tillverkahundra liter+/ dygn. Johan
-
- 1 svar
- 842 visningar
-
-
Det börjar bli mycket rörmaskar etc i rören mellan akvarie och sump. Jag skulle bli glad för lite tips om rengöring inuti rören. Nån slags flaskborste? Hur gör ni? Tips?
-
- 1 svar
- 841 visningar
-
-
-
Är det någon som har erfarenhet av Tropical Marines sandfilter ? Tacksam för lite informatin __________________ MVH Peter
-
Har en 350 liters burk med sump. Burken är 2 månader. Har två små fiskar och några räkor. Har fått möjlighet att köpa 15 kg LS till mina nuvarande 45. Får ett bra pris på stenen men om jag köper den får skummaren vänta ytterligare 1 månad eller 2.Har inga planer på att köpa fler fiskar på ett bra tag. Ska jag köpa skummaren innan LS? __________________ pipen
-
Ska starta upp ett 600-liters akvarium och undrar om denna skummare skulle räcka? Någon som har några erfarenheter av denna skummare eller kan rekommendera någon annan skummare som skulle passa bra till ett akvarium i den storleken men som inte är allt för dyr?
-
Går det att laga på nått sätt? Har hört att det går ev. att putsa bort.. Ingen annan ser den men jag stör mig på den dagligen
-
- 1 svar
- 838 visningar
-
-
-
-
Hej, Har märkt att det råder lite delade meningar med var man skall sätt uv-filtret för att uppnå bästa effekt. När jag pratade med en handlare sist sa han att jag inte skulle sätta den i sumpen (inte lika effektivt sa han), vilket hade varit absolut smidigast. Någon som har några funderingar på detta, och om det överhuvudtaget spelar någon roll? __________________ Mvh Nicklas
-
Tjenare! Jag undrar om det finns någon mätare som klarar av att mäta PH,NITRATE,NITRITE,PHOSPHATE,AMMONIA?. MVH JOCKE
-
- 1 svar
- 835 visningar
-
-
Tjena! vad tror ni blir bäst av följande till ett 375 som jag har tänkt ha koraller och anemoner i: 2 st 150 W MH och 2 lysrör ca:3900 kr 1 st 150 W MH och 2 T5 56 Wca: 3291 Kr 4 st T5 56 W ca: 3500 kr Mvh Filip
-
Hej, jag har haft min hydrometer från Instant Ocean i några veckor nu, den har fungerat utan problem tidigare. Men nu är mätstickan inte längre "flytande", den är jätte trög och påverkas inte av att det kommer in vatten. Jag har försökt skaka den med vatten i men funkar ej. Man måste sticka in något och försöka dra upp den, men sitter fortfarande tajt. Varför sitter den så tajt och reagerar inte på när vatten kommer i? Har någon haft samma problem?
-
-
- 6 svar
- 835 visningar
-
-
Hej och tack för ett grymt forum! Jag kommer ha möjlighet att börja använda ett litet rum på ca 8m2 som dedikerat akvarierum. Huvudsakligen kommer jag ha sötvatten även ifall jag ska försöka få in en liten lagom burk på kanske 200l saltvatten bara finanserna tillåter. Den totala vattenmängden (och ja jag räknar även sötvatten) är tänkt att bli bortåt 2000l. Hursomhellst har jag blivit lite nojig för fukten. Jag menar det blir väl mer eller mindre tropiskt klimat där inne. Har varit i flera källarlokaler för hobbyodling eller varför inte ta Akvarielagret som exempel. Alla är trånga källarutrymmen packade med akvarium, så det verkar ju som om det kan fungera. Är dessutom li…
-
- 1 svar
- 835 visningar
-
-
Hei! Er det noen her inne som har bygget sump til sin Aqua Medic Chromis?
-
- 0 svar
- 834 visningar
-
-
Tänker köpa ett osmosfilter från AquaCare, Min fråga är om det är värt att lägga på drygt 2000 kr för att få en automatisk sköljning av membranet. Blir det billigare på lång sikt ?
-
Jag har tagit loss gallret på min Tunze ytavrinningsbox några gånger för rengöring, och nu verkar slitaget ha fått gallret att sitta lite löst så att det ger ifrån sig klickande ljud av vattenvågorna i karet. Har fler än jag drabbats av detta? Jag har klämt fast gallret med en bit luftslang, men om plasten slits ännu mer i framtiden kanske inte gallret sitta kvar alls?
-
- 0 svar
- 833 visningar
-
-
Jag har genom snirkliga vägar fått mina vantar på en pH-mätaren från Hanna. Min kunskap om denna typ av instrument är, milt sagt, begränsad och jag behöver kalibrera den. Hur fås kunskapen om vilken kalibreringsvätska som är lämplig för denna apparat? När jag tittade på en hemsida fanns det kalibreringsvätska pH 7 och pH 9. Mvh Thomas
-
- 2 svar
- 831 visningar
-
-
Vi har besök av två kunder. De tillverkar stora industrikylare. Den ena av herrarna hade jag frågat för någon månad sedan om de hade kontakt på kylslinga i titan vilket jag fick då ett nja på.. Han frågade mig nu om jag hade fått tag i något titanrör och jag sa nej då jag har valt en annan lösning... Den andra killen såg då lite frågande och fundersam ut och frågade mig vilken storlek jag hade behövt.... "tja max 16 mm..." Fick då svaret från honom. " Nedrans otur. Vi skrotade ut en hel hög 1/2" titanrör i förra veckan..." Bhhuuuhhäää :-( Snacka om vilken fin kylanläggning jag hade kunnat bygga av detta för en billig peng :'(
-
- 0 svar
- 831 visningar
-
-
Skrev ju tidigare en tråd om glastjocklek till en sumpmodifiering. Nu har jag gjort en extremt välgjord ritning på hur jag tänkt mig. Tror ni detta skulle funka? Tanken är att Ca-reaktorn skall bort. Där reaktorn står idag skall skummaren placeras. 17cm från vänstra kanten sätts en glasskiva in som delar av sumpen. Skivan skulle bli 52cm hög (sumpen är 60cm hög), vilket skulle ge en vattenkammare på ca 45L. Meningen är att jag skall kunna blanda ca40L åt gången. Tanken är då att vattnet rinner ner från överrinningsboxen ner i blandarfacket, och över kanten på denna ner i sumpen. När jag vill blanda nytt vatten flyttar bara avrinningsröret från blandarfacket till sumpdelen…
-
- 0 svar
- 830 visningar
-