Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Vad är det för skillnad på en kalkreaktor och en kalkmixer? Har ett 325l kar med både mjuk och sten koraller och tänkte skaffa reaktor eller mixer, vilket skall man välja?
-
- 2 svar
- 973 visningar
-
-
hej.. jag har gått och köpt mig en sony a300 och håller på att tar lite RAW bilder men hur får gör ja för att lägga upp dom? nån som vet? och gärna lite tips på hur man får bra bilder.. har ett 0.38m/1.3ft marco objektiv tack på förhand..
-
- 4 svar
- 972 visningar
-
-
Hejsan! Dator och doserpump fick bli en julklapp till mig . Jag undrar nu om någon vet om man kan koppla till pc direkt med usb eller om man måste använda sig av rs232 kabeln. Tacksam för svar. God jul! Med vänlig hälsning, Björn
-
- 2 svar
- 971 visningar
-
-
Hur högt ska Kh ska man ha i vattnet som går ut från kalkmixern? Mitt ligger på 50dKH Mvh Beppe
-
- 1 svar
- 971 visningar
-
-
-
Haj! Hur pass mycket låter ett saltvattenakvarie egentligen jämfört med ett sötvattens? Det är väl mest skummaren som skiljer och jag kan tänka mig att den låter lite. Hade eventuellt tänkt ha ett saltvattenskar i sovrummet nämligen : ) /M
-
Jag har omorganiserat en smula i sumpen och numera sitter min 50W Jäger doppvärmare bara någon ynka millimeter från en riktigt kraftig Tunze-magnet som håller uppe sensorerna till min 3155'a Osmolator. Kan värmaren ta skada av den starka magneten?
-
sitter och planerar sumpbygget och vill göra det enkel så jag undrar om det är ok att mata skummaren och uvc med samma pump och att vattnet först går genom uvc och sedan till skummaren? -för/nackdelar?
-
- 5 svar
- 970 visningar
-
-
Hej Alla, har nu starka funderingar på att inhandla en IKS dator, men var kan man hitta dessa, vill ju klämma o känna på dem innan man investerar, Är det bara Akvarieudstyr i Danmark som har dessa? Kan man besöka dem? hittade ingen adress så det kanske är e-handel som gäller med dom.... Har någon lite bra info om det finns något företag man kan besöka och se IKSén live? __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.
-
Hej på Er! Jag ska byta ut min krånglande kalkmixer mot en AcuaCare, är det nån av Er som har en sådan? Är Ni nöjda? Tack på förhand!
-
- 0 svar
- 969 visningar
-
-
Får hem den imorrn....pumpen ger 600l/h Kan man montera allt nere i sumpen eller måste vattnet tas direkt från akvariet? Finns dom som påstår att man får optimal effekt om man sätter pumpen typ 10cm från botten i akvariet
-
- 1 svar
- 969 visningar
-
-
Hur gör ni som använder en probe finns det några tips på hur man får bäst livstid på sin probe?
-
-
- 4 svar
- 967 visningar
- 1 följare
-
-
Hur "bred" är en 40mm tankgenomföring ungefär? Hålet ska ju vara runt 55mm, men frågan är hur mycket fritt man behöver runt hålkanten, jag kommer få en regel från träställningen ganska nära..... Får kanske flytta ut hålet lite mer än jag tänkt så genomföringen får plats. hur stort hål behövs i skivan karet ska stå på? Frågor som blir besvaradenär genomföringen kommer, men jag vill gärna veta innan jag konstruerar min bänk Tack på förhand Mattias
-
- 0 svar
- 966 visningar
-
-
Hej Jag köpte Dual sensor Automat vatten på fyllare från Fish-Street har sett någon tråd där det var någon som undrade om hur dom funkar, och jag har nu kört en sådan i 2 veckor och den funkar hitills alldeles perfekt. http://www.fish-street.com/dual_senor_electricty_auto_water_filler?category_id=139
-
- 1 svar
- 966 visningar
-
-
-
Någon som har erfarenhet av detta uvc 5watt låter lite svagt men rek upp till 400 lit.
-
- 1 svar
- 964 visningar
-
-
Har min två Tunze kontroller med en ph / redox prober i sista fack på min sump , retur pumpen finns också . Samtidigt har jag osmolatoren och balling dosering 3ch som doseras i samma fack. Vart brukar ni ha de proberna ?
-
- 3 svar
- 964 visningar
-
-
Fick en helt ny UPS idag som blivit över på jobbet. Tänkte ha den som backupp vid strömavbrott för att driva min Tunze nanostreamer på 7 w. Någon som kan räkna ut hur länge jag skulle kunna driva denna mha följande tabell? http://www.apc.com/products/runtime_for_extendedruntime.cfm?upsfamily=17 Jag har en BK350EI Funderar också på om det finns någon teknikkunnig på forumet som har någon idé om hur man skulle kunna bli meddelad om att det är strömavbrott hemma? Kanske via sms eller mail till mobilen.
-
Tjena! Funderar lite på att starta ett 375 salt n i höst. Jag bra undrar vad ska man ha för filtrering mer än LS? I sumpen, smummare, värnare men vad mer? Filtermatta, vadd liknande? Vilken skummare rekomenderar ni till ett 375:a? MvH Filip
-
Hej behöver få tips om ett relä/kontaktor där jag kan koppla på en 12 V DC på så sätt att när det är öppet så går det plus på kontakt 1 och minus på kontakt 2. I slutet läge så skall det vara tvärtom minus på kontakt 1 och plus på kontakt 2. Spolen kan ha vilken spänning som helst men smartas är ju om den också går på 12 V MVH Lasse
-
Skall precis beställa lite Deltec Rowalith C + media men hittade detta Är det någon som fattar vad Deltec Rowalith W är för nått
-
- 0 svar
- 962 visningar
-
-
Har just köpt denna men ej testat. Frågor: - Måste man avlägsna skruvhållaren från foderautomaten för att kunna öppna batteriluckan? - Kan man använda små bitar av nori, eller fastnar de? - Går det att blanda olika storlekar av pellets/flingor, eller kommer de minsta bitarna att tömmas ur före de större?
-
-
- 1 svar
- 961 visningar
-
-
Jag har köpt ett 18w coralife Uv-c och har letat runt vad jag ska ha för flöde igenom det. Är kass på japanska som det står på i handboken Någon som kan hjälpa mig med en lämplig pump?
-
- 5 svar
- 961 visningar
-
-
Fick min osmos idag och undrar lite om silikatfiltret. Som jag förstår ska silikatfiltret sitta som sista filter. Då antar jag att den ska kopplas på den blå slangen? Sen undra jag om det spelar någon roll åt vilket håll silikatfiltret sitter?
-
- 6 svar
- 961 visningar
-
-
Min pump för top off är lite för stor för att passa genom mynningen på en dunk tyvärr. Vad använder ni att ha vatten i? Just nu står min öppet så en spann är inte optimalt.
-
- 6 svar
- 959 visningar
-