Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Som vanligt brukar jag läsa reklamen som kommer i brevlådan. Denna vecka (start 13 aug.) har Lidl ett erbjudande som kanske kan vara av intresse. USB Mikroskop med integrerad kamera för fotografering eller videoinspelning • Förstoringsgrad 20 x, 80 x och 350 x • Valbar funktion för infallande ljus och genomlysning, med ljusinställning för optimal belysning • Inkl. bildredigeringsprogram ”Photomizer SE“ • Dataöverföring och strömförsörjning över USB 2.0 inkl. 2 m kabel • Låsbar låda med förberedda, permanenta preparat, objektglas och täckglas, 2 prepareringsnålar och 1 specialpincett • Mått: 15x27,5x15 cm • 5 års garanti med priset 349:- läs mer här

• 0 svar
    • 858 visningar
  2. Started by striker,

är lite inne på på aqua medic sn400 nitrit filter är det nån som har testat ett sånt

• 0 svar
    • 857 visningar
  3. Started by PatrikD,

Det börjar bli mycket rörmaskar etc i rören mellan akvarie och sump. Jag skulle bli glad för lite tips om rengöring inuti rören. Nån slags flaskborste? Hur gör ni? Tips?

• 1 svar
    • 857 visningar
  4. Started by Jocke,

Tjenare! Håller på och planerar mitt nya kar. Jag vill ha en ytavrinnings box i plexi som är i samma färg som bakglasrutan. Hur limmar man plexi mot glas?. Någon som har något förslag på ett bra program som man kan rita upp karet i?. MVH Jocke

• 1 svar
    • 856 visningar
  5. Started by Nito,

'JAg var hos glasmästaren och skulle köpa plexiglas till en överrinningsbox och natuligtvis lim och han hade inget lim till plexi så jag undrar vad jag ska använda för lim som inte släpper eller är giftigt.

• 1 svar
    • 856 visningar
  6. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej !! Efter att ha haft mitt kar igång i snart 3 år så är jag trött på att alltid ha dåliga kalkvärden. De ligger runt 200 och jag köper någon dyr vätska eller pulver som jag häller i och resultatet blir nästan alltid 0. Så nu får det bli en kalkreaktor. Min plan är att ta investeringen i 2 steg. Först reaktorn som får gå manuellt i början och sedan PH styrningen när jag får råd. Vilken reaktor tycker ni att man skall köpa? Det behövs ju en tub och lite annat som inte verkar följa med reaktorn. Var köper man sådant? Tacksam för hjälp. Anders P.S. Mitt kar är på ca 400 liter

• 0 svar
    • 856 visningar
  7. Started by Make,

Hej, Tänkte kolla med er som är erfarna om min sump design. Alla mått och så är inte helt uträknat på ena. Den är en grov skiss. Den andra är lite mer utformad. Håller på med en mer snyggare utformning. Där man kan se ifrån olika håll. Men vill få en input ifrån er. (Andra bilden kommer i kommentarerna) Sumpen mått; Ytter; l 125cm, b 60cm, h 46.2cm Inner; l 123.8cm, b 58.8, h 45cm

• 3 svar
    • 855 visningar
  8. Started by <<JOHAN>>,

Någon här som vet vad det är för mått på en 20mm genomföring, http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=969 på det bredaste stället? Tänker närmast på den sida som hamnar i själva akvariumet.

• 2 svar
    • 855 visningar
  9. Started by Johan.mag,

Hur kan man luska ut om den e hel eller inte? köpte 2 nya rör men icke, frågan e om det e kablarna eller ballast,

• 6 svar
    • 854 visningar
  10. Started by pimo,

Mitt akvarium och min akvariebänk blev inte riktigt som jag hoppats. Har småsaker som jag är missnöjd med, bla ytavrinningen. Saker som är svåra att göra något åt såhär i efterhand. Jag funderar därför på att bygga en ny bänk och ett nytt kar ( ev beställa ett ). Akvariumet jag har nu ligger på 288 liter + 54 liter sump. Det jag går och funderar på blir nog ca 450-500 liter + sump om det blir av. Min fråga är ifall det bara är att flytta över det levande ( ls, några koraller, några fiskar, sniglar, eremiter, räkor ) till ett nytt kar och köra vidare, eller ifall det kan bli väldigt konstigt med vattenvärden osv?

• 3 svar
    • 852 visningar
  11. Har skaffat ett refugium och en overflowbox Box http://www.eshopps.com/products/overflowboxes/pfnano/ Refugium http://www.eshopps.com/products/filters/refugium/cube/ Har nu börjat planera lite på hur detta ska kopplas på ett så säkert sätt som möjligt, alla tips och råd är välkomna! När det gäller returpumpen ska den ha backventil så vatten inte strömmar tillbaka, eller det räcker med borrade hål i röret som mynnar ut i karet? Om jag tittar närmare på overflow så verkar det inte finnas hål i toppen för att suga ut ev bubblor. Ska jag borra och sätta en slang, eller det räcker med att sticka in en luftslang som jag suger manuellt eller med n…

• 1 svar
    • 852 visningar
  12. Started by Joru,

Står i läget då jag ska köpa en osmos. Skulle vilja veta vilken osmos ni har och vilka som är bra. Skulle helst vilja ha en som kan tillverkahundra liter+/ dygn. Johan

13. Started by bear,

Hej och tack för ett grymt forum! Jag kommer ha möjlighet att börja använda ett litet rum på ca 8m2 som dedikerat akvarierum. Huvudsakligen kommer jag ha sötvatten även ifall jag ska försöka få in en liten lagom burk på kanske 200l saltvatten bara finanserna tillåter. Den totala vattenmängden (och ja jag räknar även sötvatten) är tänkt att bli bortåt 2000l. Hursomhellst har jag blivit lite nojig för fukten. Jag menar det blir väl mer eller mindre tropiskt klimat där inne. Har varit i flera källarlokaler för hobbyodling eller varför inte ta Akvarielagret som exempel. Alla är trånga källarutrymmen packade med akvarium, så det verkar ju som om det kan fungera. Är dessutom li…

• 1 svar
    • 850 visningar
  14. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

en fråga till er med kalkmixer, hur ofta byterni ut kalciumhydroxiden eller fyller ni bara på i mixern? __________________ /Peter G

• 1 svar
    • 848 visningar
  15. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har en 350 liters burk med sump. Burken är 2 månader. Har två små fiskar och några räkor. Har fått möjlighet att köpa 15 kg LS till mina nuvarande 45. Får ett bra pris på stenen men om jag köper den får skummaren vänta ytterligare 1 månad eller 2.Har inga planer på att köpa fler fiskar på ett bra tag. Ska jag köpa skummaren innan LS? __________________ pipen

• 9 svar
    • 848 visningar
  16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Ska starta upp ett 600-liters akvarium och undrar om denna skummare skulle räcka? Någon som har några erfarenheter av denna skummare eller kan rekommendera någon annan skummare som skulle passa bra till ett akvarium i den storleken men som inte är allt för dyr?

• 1 svar
    • 848 visningar
  17. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är det någon som har erfarenhet av Tropical Marines sandfilter ? Tacksam för lite informatin __________________ MVH Peter

• 0 svar
    • 848 visningar
  18. Started by Keevenru,

Hei! Er det noen her inne som har bygget sump til sin Aqua Medic Chromis?

• 0 svar
    • 847 visningar
  19. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej, Har märkt att det råder lite delade meningar med var man skall sätt uv-filtret för att uppnå bästa effekt. När jag pratade med en handlare sist sa han att jag inte skulle sätta den i sumpen (inte lika effektivt sa han), vilket hade varit absolut smidigast. Någon som har några funderingar på detta, och om det överhuvudtaget spelar någon roll? __________________ Mvh Nicklas

• 2 svar
    • 847 visningar
  20. Started by Snofla,

Går det att laga på nått sätt? Har hört att det går ev. att putsa bort.. Ingen annan ser den men jag stör mig på den dagligen

• 1 svar
    • 847 visningar
  21. Started by Salta katten,

Hallåj! Jag har en längre tid kört med vodka och tycker det funkar bra, bara det att jag är trött på att hela tiden behöva tillsätta. Jag har planer på att prova bio pellets och undrar över hur mycket bio pellets man bör ha per 100L, det lär vara ganska lätt att överdossera om jag har förstått saken rätt? Mvh Christian

22. Started by Tomtom,

Sitter och funderar lite om att ha sjöbris Jag vänder mig till er som har en akvariedator och har koll. Jag skulle vilja ha en pump som börjar svagt på förmiddagen och maxar sen eftermiddag varpå den sakta avtar igen. Ska gå i pulser så det blir vågeffekt. Är detta något som skulle kunna göras? Kommer ha den vanliga cirkulationen på dygnet runt. Mvh Tommy

• 1 svar
    • 847 visningar
  23. Started by thomas5547,

Vilka företag säljer "fabriksbyggd" komplett sump, med skummare, bubbelfälla m.m..

24. Started by mikoto,

Vi har på skövde akvarieförening ett antal kar, ett av de karen hände det något med igår. Jag vart där nere och det sa knäck och så såg jag täckglasen sila ned mot botten i karet. Det var då staget över karet som gick, eller rättare sagt niten. Det är ett aluminiumkar av stor modell, jag har inga mått här men jag kan nog ligga raklång i det utan problem. Skulle tro att det är 720L iaf. Karet har(hade) ett stag mitt över som satt med popnit tvärs över då, från baksidan till framsidan. Ramen i fram är nu böjd, efter att ha tömt halva karet så ser man att rutan står rakt men ramen är där den var och det är en glipa på kanske en halv cm. Är det någon här som har någon bra idé…

• 5 svar
    • 846 visningar
  25. Started by Jocke,

Tjenare! Jag undrar om det finns någon mätare som klarar av att mäta PH,NITRATE,NITRITE,PHOSPHATE,AMMONIA?. MVH JOCKE

• 1 svar
    • 845 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.