Övrig teknik
3 021 ämnen i detta forum
-
jag ska starta upp min kalkmixer imorgon och matar den med RO-vatten med en AM niveaumat SP 3000 slangpump med nivåvakt så det ska sköta min påfyllning. frågan är hur mycket granulat jag ska slå i mixern? -är det bara att prova sig fram eller ska jag tänka på något annat? mitt KH-värde droppar c.a 1,2 mg/. per dygn medan calciumhalten droppar långsamt om det är någon ledtråd. tacksam för hjälp
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Alla, Min UVC började att strejka trots att den inte gått mer än 5-6 månader, har släckt o tänt den då o då utan problem. Nu hade jag den avstängd p.g.a. av värmen men tänkte starta den i alla fall nu men då börjar den att krångla. Den tänder och är tänd fullt ut i ca: 5sekunder, sen slocknar den (dock inte helt, försöker tända verkar det som) sen drar den igång o lyser fullt ca: 5 sek igen o så börjar det om. Vad beror detta på? Är det glimmtändaren? Har jag sån tur? Tack för som vanligt snabba svar!:glad:
-
Hittade en konstig sak på http://shop-meeresaquaristik.de Durchlaufkühler (Deletc) PVC Kühlschlange Maße:600x370x530mm Steuerung : Digital Einlauf 20/Auslauf 25mm Watt 750 Kühlleistung: 950 Watt Aquarien bis 1000 Liter 1,958.00 EUR Hutlöst pris om det bara är en slinga...
-
- 1 svar
- 860 visningar
-
-
om jag nu framöver ska starta salt så undrar jag vad jag behöver och vad grejorna gör. pump, filter, ljus och kar är ju klart att man ska ha... men sen dessa tillbehör; skummare? nitratfilter? kalkreaktor/mixer? flotor finns det nåt man inta behöver av dessa eller kan bygga själ?
-
- 5 svar
- 791 visningar
-
-
Vilken kalkreaktor ska man välja? Kan ni ge mig tips på en bra för ett 828L akvarium. Ska den ha återvinning av gasen eller funkar det med en utan? Den ska vara enkel att sköta och inte alltför komplicerad.
-
- 20 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej. Jag har ett gigantiskt problem, jag måste fixa till cirkulation i mitt kar. Jag vill absolut inte använda mig av pumpar i karet, utan jag vill ha dem utanför. Jag vill ha flera utblås och vågsimulering, men jag vill inte borra. Jag skall se om jag kan ladda upp en skiss så ni ser bättre hur jag menar och varför. Ideèn går ut på att ha en pump på utsidan som står för cirkulationen(Red Dragon, Deltec, iwa...), men jag vet inte hur jag skall få till vågsimuleringen. Jag har funderat på att ha en elektronisk ventil, men den är ju så jä.. dyr, runt 6-7000:-. Någon som testat denna pryl http://www.oceansmotions.com/ ????(tack Wrang för tipset) Är tacksam för alla fundering…
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vad är det för skillnad på en kalkreaktor och en kalkmixer? Har ett 325l kar med både mjuk och sten koraller och tänkte skaffa reaktor eller mixer, vilket skall man välja?
-
- 2 svar
- 879 visningar
-
-
Jag är ute efter att köpa ett vattennivåreglerar-koncept (vakt med påfyllningsmekanism). Många verkar snickra ihop sådana själva (m.h.a. Clas O och Jula) men jag är nog för oteknisk och tiden är knapp. Någon som har bra erfarenheter om modell och var jag kan köpa den. Aqua Medic verkar ju vara en rysare så den är jag inte intresserad av.
-
- 24 svar
- 2,8k visningar
- 1 följare
-
-
Har testkört mitt Percula 90akvarium precis med sötvatten men undrar lite hur hög eran vattenyta är inne i sumpen. Min var väldigt hög så att halvakoppen på skummaren var täckt med vatten så undrar nu om detta är rätt sätter man nu på skummaren då så lär den svämma över i koppen Höja skummaren kan man visseligen men då kan man ej lägga på locket som är till själva "sumpen" Så hur hög vattenyta har ni i eran "sump"
-
- 4 svar
- 883 visningar
-
-
Smart ide http://www.elv.de/shopping/ArtikelDetail.asp?SessionId=00227982670523266017&Referenz=612%2D00&Gruppe=HT%2DHS%2DTH&Stufe=3 Haustechnik- Heizungssteuerung - Tremostate
-
- 0 svar
- 2,7k visningar
-
-
Håller på och ska beställa nytt kar, 200*60*50 alu, frågan är var hålet till ytavrinningen ska sitta? Vill nog helst ha det i ett hörn, men hur långt ut från sidorna blir bra? Behöver ju komma åt med genomföringen och komma ut från bänken (ska bygga själv i träreglar som väl blir typ 50mm breda), men vill ju inte själa för mycket av karet. Har haft en rak glasskiva som "vägg" innan, funderar på om man inte skulle göra ett fyrkantigt avrinningsfack istållet, det borde bli enklare att komma åt? Tänkte ha genomföring för 40mm rör, hålet ska väl vara strax över 50mm då har jag för mig Mvh Mattias
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har ett dilema med det nya karet. Ställningen den står på vaggar mot golvet så golvet måste vara snett/skevt. Vilket är bäst att bara palla upp det / Skimmsa med massonit skivor och få det rakt eller om man skall bygga en ställning under det hela och komplettera med ställbarafötter. Om man gör med ställbara fötter hur många skall man ha på varje sida 2,3,4 Se bilden All tyngd är ju på mitten Så det kanske räcker med 3st en vid 16, 45 & 74cm??
-
- 3 svar
- 919 visningar
-
-
Undrar om det är nån som har kommit på nått billigt altenativ till att kyla vattenet i karet?
-
Tjenare! Jag har problem med microbubblor i mitt kar. Behöver tips på bubbel fällor. Bubblorna kommer från ytavriningsröret. Kan jag silicona fast en skiva med massor med 5mm hål i sumpen, funkar den som en bubbel fälla?. MVH Jocke
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjenare! Ni som kör med automatisk vatten på fyllning har ni två st flottörer som styr pumpen,tänker då på en flottör som ser till så att man inte tömmer ner hela reservoaren i sumpen. Jag kör med 1st som sätter igång pumpen när nivån i sumpen sjunker och som stänger av pumpen vid rätt nivå. Kom då på vad som kan hända om flottören fastnar i påfyllnings läget. MVH Jocke
-
Har precis installerat UVC-filter. Hur vet man att det funkar- man ser ju inte lampan när allt är stängd.....
-
Fick min nya Aqualight Osmos 300l/dag burk idag, utan bruksanvisning... :-( Ok, man behöver inte vara geni för att lista ut hur det hela hänger ihop men jag gillar manualer... Är det någon som har en digital variant så vore jag tacksam om jag kunde få den (jag hittade ingen på Aqualights websida heller).
-
- 4 svar
- 2,5k visningar
-
-
Wow kolla denna reaktor Halvfull Mediat Korallerna verkar trivas iallafall Pocillopora tenuis Vet ej storleken på karet men mer bilder under http://www.dustindorton.com/work Vågmaskin?? Undra vad detta är och hur den funkar? tagna från Interzoo mässan
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hittade lite trevliga länkar just om Zeolith/Zeolit Fler att fylla på då jag tycker att intresset finns där men ej vetat hur man skall gå tillväga och hur det skall skötas.... http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=1759 http://www.iaquatic.com/ DIY ZEOreactors
-
- 0 svar
- 939 visningar
-
-
Hittade denna när jag städade mitt skrivbord. Lägger in den som PDF-fil. Som sagt så finns det lite olika standarder och det har ju varit lite diskussion på forumet om material. Rostfritt.pdf
-
- 0 svar
- 772 visningar
-
-
Jag ska inhandla en massa utrustning till mitt nya akvarieprojekt. Därför undar jag vilka tyska web-siter som ni brukar handla ifrån ? Gärna med ett stort och billigt sortement.
-
- 2 svar
- 843 visningar
-
-
Hejsan! Här kommer en fråga mig till er: Är det någon som vet vad det är för sorts reaktor jag köpt? Det sitter en aquabee 2000 som cirkulation. Mvh Nelson
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tjenare! Vad använde ni för något när ni slamsuger era kar?. Någon som har en briljant lösning. Jag har inte något bottensubstrat. Vill bara få bort damm och små skräp. Vill slamsuga utan att man byter vattnet, man leder tillbaka det slamsugna vattnet till karet. MVH Jocke
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har just köpt en Deltec 20W uv-c till mitt 400 liters kar. Det är nog hög tid, för min relativt nyinköpta kirurg har redan vida prickar på bröstfenorna... Jag undrar vad bästa sättet är att koppla in vattenflödena, dvs varifrån ska jag hämta vattnet och vart ska det flöda ut någonstans? Jag har en 100 liters sump under akvariet, och nu har jag kopplat in uv-cn så att den både tar och släpper ut vattnet i sumpen. Funkar det?
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
Vilken PH-sensor är lämplig för CO2 styrning till en kalkreaktor ? Var hittar man en bra och billig elektronisk styrventil för CO2, PH-sensor och billig styrelektronik? Hur styr man bäst CO2 till en kalkreaktor ? Hur gör ni ?
-
- 0 svar
- 1k visningar
-