Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Tja allat Aquatronica användare Någon som listat ut hur man gör en Topup med osmosisen direkt i karet ? Vill att när den känner lägsta nivån så ska den köra osmosisen 1h men det verkar inte gå. någon som vet nått annat sätt att få aquatronican att göra det ? /Peter
-
- 1 svar
- 776 visningar
-
-
Någonstans på nätet läste jag om att man kunde tillsätta enanol för att göda sina bakterier och givetvis hittar jag inte den artikeln just nu. Är det någon här som använder sig av etanol och som kan lite beskriva metoden? Är den värd att använda sig av dvs fördelar/nackdelar?
-
- 1 svar
- 744 visningar
-
-
Satt och kollade lite på den och den verkar helt klart intressant. Dock var det ett par frågor som vanligt, om man kör balling, kan den själv mäta ph värdet och sedan dosera efter det eller är det fortfarande manuellt förfarande som gäller ?
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
-
Hej, tänkte ge mej på och bygga en överrinningsbox till mitt 216 literskub. Man måste försöka iallafall. Sett på Martins artikel samt de som säljs. Men vad kan vara en lagom storlek till mitt akvarium. Det säger inte mej så mycket om den klarar 2000lit/h eller 5000lit/h. Hoppas på svar Mvh/Bosse
-
- 1 svar
- 651 visningar
-
-
Undrar om det är någon har en KZ skummare och använder Ozon. Funkar det med självsuget av luften genom ozonisatorn eller måsta men komplettera med någon form av luftpump ?? Amvänder någon Ozon booster för att få bättre effekt på ozonisatorn ??
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Ska starta ett akvarie till, fish only. Undrar därför om det är någon som vet nån bra butik eller glasmästare av måtbeställda akvarier i eller runt Malmö!? Fördel om dom har bra priser också...
-
- 1 svar
- 826 visningar
-
-
Hejsan! Jag har ett Deltec 20w uv-c som jag har haft till mitt tidigare sötvattens akvarium. När jag körde det i sött hade jag det monterat på utslangen från ett rena xp3 ytterfilter och slangarna var i perfekt storlek och fungerade bra. Nu har jag ett Am percula 120 som jag tänkte koppla in uv-c n på. Jag har funderat på att lägga det uppe på sumpen eller helt enkelt ställa filtret i sumpen de kännsliga delarna kommer självklart vara ovan vattenytan. Frågan är vilken cirkulations pump skulle kunna passa och hur kan man lösa det här på ett smart sätt? Tacksam för tips. Mvh Lucas
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vill bygga en bänk ska vara 180x120x85cm Vet någon vilka bästa kvalitet på block/skivor/reglar ska man ha ? Om det finns någon företag som bygger här i Stockholm eller Sverige. har några bilder hur jag vill ha den fast öppet på baksida kommer ha sumpen. !!! Tack !
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
hej är det någon som vet om det är möjligt att borra upp ett befintligt 25mm hål till ett 34mm eller kommer allt bara spricka?? glaset är ett helt nytt kar med 12mm glas. eller ska man försöka dremmla upp det till rätt storlek?? vad tror ni nån som vet?
-
- 1 svar
- 909 visningar
-
-
en fråga till er med kalkmixer, hur ofta byterni ut kalciumhydroxiden eller fyller ni bara på i mixern? __________________ /Peter G
-
Hej! Är i köpartagen, ska inhandla osmos. Efter att ha kollat in diverse affärer samt web-shopar kan man bara konstatera att det finns en hel del att välja på. Samt olika prislägen. Jag har nu bara en fråga: Är de dyrare apparaterna (läs: de med välkänt märke) bättre på något speciellt vis, om vi förutsätter att de har lika stor kapacitet? Eller är det lite "vw-audi-seat-skoda-modellen" dvs samma grejer inuti och olika namn och prislapp? Hej och hå, osmos nu då!
-
Tjenare! Jag undrar om det finns någon mätare som klarar av att mäta PH,NITRATE,NITRITE,PHOSPHATE,AMMONIA?. MVH JOCKE
-
- 1 svar
- 844 visningar
-
-
Någon som har nån erfarenhet av trovärdigheten av detta test-kit?? Innehåller 8-9 tester (Nutrafin) som jag kan köpa billigt! Men som sagt, hur slår testerna gämnförelse med tex Salifert? Mvh Jens.
-
- 1 svar
- 971 visningar
-
-
'JAg var hos glasmästaren och skulle köpa plexiglas till en överrinningsbox och natuligtvis lim och han hade inget lim till plexi så jag undrar vad jag ska använda för lim som inte släpper eller är giftigt.
-
- 1 svar
- 856 visningar
-
-
Jag ska bygga till med ett refugium vid sidan om min sump. Det blir en kub på 40X40. Kuben kommer att vara placerad ca 15cm ifrån och i samma nivå som sumpen. dock är höjden bara 30 cm på kuben men sumpen 40cm hög. Nu undrar jag hur jag ska få vatten in i kuben och ifrån kuben tillbaka i sumpen? Ett system där jag inte får hävert vid stopp. Någon som kan hjälpa mig med förslag hur jag ska göra?
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Idag gick fästet till min ytavrinningskopp av och behöver därför skaffa en ny, men problemet är att jag inte hittar vart jag kan få tag i en utan att behöva betala löjliga summor för frakt. Om det är någon av er som har någon ide så är jag tacksam för svar
-
- 1 svar
- 982 visningar
-
-
Har investerat i en boosterpump då vi inte har något vidare tryck i ledningen där vi bor. Passade på att köpa en magnetventil också. Men hur skall man koppla det? Helst skulle jag vilja ha 1 st brytare som bryter både magnetventilen och boosterpumpen. Båda är på 24V. Jag gissar att magnetventilen blir någon induktiv last, hur funkar det med pumpen? Parallellkoppla? vattenledning-ventil-pump? Behöver man fördröjning då? Först öppnar ventilen och sedan startar boosterpumpen? vattenledning-pump-ventil? Kan inte mycket om EL så förslag är välkomna. *Ev. tänkta jag sätta allt under köksbänken men eftersom vi inte har någon golvbrunn i köket finns det risk för vattenskador om m…
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Hur fungerar biobollar var placerar man dom. Hur fungerar dom rent tekniskt, är dom effektiva, dyra m.m? Mvh "Nybörjaren"
-
Hej Skulle vilja veta vad priserna ligger på AquaCare AquaCare 2 kalkreaktor = ? Aquacare 1000V skummare= ? Kanske någon som har en prislista eller länk eller vad har ni fått betala
-
- 1 svar
- 730 visningar
-
-
Undrar bara hur länge man måste vänta på att siliconet ska stelna innan man använder karet? Har bara pluggat igen ett litet hål i botten så det är inga större mängder som ska torka! __________________ MVH Samuel - Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.
-
Någon som vet om det kvittar vilket håll vattnet strömmar i deltecs T5 uv, i manualen som jag fick visar det tillop i motsatt sida mot lampfattningen och på deltecs hemsida skriver dom att det ska vara vid lampfattningen? Mvh Sverker
-
Kan man lägga aktiv kol i en strumpa och sedan lägga det i sumpen? Och om det går hur mycket kol ska man lägga i strumpan till ett akvaire på 130 liter?
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Skruvmuffar till PVCrör kan man limma fast på rör. Det finns både med utvändig och invändig gänga. Kan man använda dessa som alternativ till en union? Vattentät antar jag? Har trångt där tankgenomföring och rör ska sammanfogas. Får inte plats med handen att skruva på ringen i unionen.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
ska man ha uv på all tid ? har hört dellade meningar om detta. uv tar bort vissa bra saker också. jag brukar köra den när jag har köpt något nytt till akvariumet ca i 1v eller när jag börjar se tillväxt av allger. gör jag fell????
-
- 1 svar
- 991 visningar
-